Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg være påpasselig omkring at fortælle andre medier om min gode idé?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

For besvarelsens skyld er jeg nødt til lige at fortælle en smule om mig. Jeg er 20 år. Er på mit tredje år på HTX. Skal læse multimediedesigner næste år i Esbjerg. Jeg har ingen erhververfaring og heller ikke nogen social kapital.

Jeg vil meget gerne have svar på to ting indefor spørgsmålet fra overskriften.

1. Jeg tror selv, at jeg har en vildt god idé til at starte en virksomhed op, men jeg ved ikke, hvor åben jeg skal være omkring min idé ude i medierne. 2. Jeg vil meget gerne have en partner, og den partner skal selvfølgelig kende hele idéen. Hvordan ved jeg at det skal være ham og hvor kan jeg overhovedet finde en partner?

Det her er en virksomhed, som jeg gerne vil gå all in på. Jeg skal dog stadig gå i skole de næste to år.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 13:19

KennethKK:

Det her er en virksomhed, som jeg gerne vil gå all in på. Jeg skal dog stadig gå i skole de næste to år.

Modsiger du ikke dig selv her? Hvis du skal gå i skole, så kan du jo netop ikke gå all in, så mon ikke det er en ide at vente? Omkring dine spørgsmål, så kan jeg slet ikke se hvorfor du skulle fortælle om din ide til medierne, når den på ingen måde er realiseret. Ingen medier skriver om en ide, som en tilfældig person har.

I forhold til, at få en partner ind over, så skal du først finde ud af hvad denne partner skal kunne tilbyde til samarbejdet og derudover skal DU finde ud af, hvad du kan tilbyde - udover en ide. Du kan aldrig vide dig sikker på om du får den rette partner ind, men det handler meget om mavefornemmelse.

Du kan få fat i en partner, hvis du får beskrevet din ide til sidste detalje, beskrevet hvad du tilbyder, beskrevet hvad partneren skal komme med og så evt. snakke med venner/bekendte, som du formoder kan være en perfekt partner!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 10. Feb 14
Skrevet kl. 15:27

Mange tak for responsen. Det gik hurtigt :). Jeg kan godt se at jeg modsiger mig selv. Men jeg syntes at en hobbyvirksomhed er under mit ambitions niveau. Du har ret. Det er heller ikke helt all in, siden jeg er i skole. Jeg kan godt se at medierne selvfølgelig ikke vil hører om min idé.

Jeg har bare meget svært ved at slippe idéen og har svært ved at skulle vente to år med at realisere den... Jeg har intet fritidsjob eller noget, som tager min opmærksomhed efter skole. Jeg har brugt den sidste måned på at læse bøger om markedsføring, kommunikation og iværksætteri og været inde på denne side for at lærer mere, fordi jeg er så bidt af min idé.

Som du nok kan hører er jeg lidt desperat efter vejledning. Hvad gør en ambitiøs studerende, som ikke kan slippe sin idé herfra?

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 15:40

KennethKK:
Men jeg syntes at en hobbyvirksomhed er under mit ambitions niveau.

Alle starter et sted. Steve Jobs gik ikke ud og startede et aktie selskab op fra dag et. Han startede i en garage, og steg så efterfølgende - med nogen hump på vejen - til tops. Slug den forfængelighed og kom i gang. Det er da langt federe at stå om to år og have gjort en del ud af idéen og realiseret noget, end at skulle starte fra bunden efter skolen. Det betyder også der vil gå to år mere før din idé kan give afkast.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 15:40

Snakker med din skole, måske de har et sted for folk med gode ideer eller også tager du ind til jeres lokale iVæksthus og snakker med dem. Men jeg synes du skal få skrevet din ide ned, så du har noget mere konkret end blot en ide, som ikke er nedfældet på papir.

Hvis du vil starte i det små, så find ud af hvad der skal til for at starte op.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:50
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det er en ide der kan kopieres, på den ene eller den anden måde, skal du overhovedet ikke fortælle nogen om den, uden de har underskrevet en NDA.
Nu ved jeg ikke om det er en teknisk ide, hvis det er tilfældet er det direkte nyhedsskadende for et eventuelt patent
Hvis du har en god ide, så hold den tæt ind til kroppen, hellere lidt for paranoid end lidt for åbn omkring den.

Når du har fået formuleret en god NDA, og en mulig partner skriver under, kan du til gengæld sige alt, han behøver at vide. 

Tilmeldt 10. Feb 14
Skrevet kl. 16:18

Jeg er godt nok taknemmelig for alt den hurtige respons. Fedt at der er et forum, hvor man kan få professionel vejledning så hurtigt.

Jeg vil tage jeres respons til mig og arbejde videre. Det kan være der kommer et spørgsmål fra mig igen senere, men det skal jeg vist ikke være bange for at stille :)

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 17:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt kan jo kopieres...det er ikke så farligt - og idéen er ikke vigtig, det er udførelsen, der betyder noget - så koncentrer dig om at finde de rigtige forretningspartnere, der besidder de evner, du selv mangler og gå så i gang - hvis id´en er så fantastisk, vil den med garanti blive kopieret samme dag i offentliggør den - men helt ærligt, så er du næppe den første, der har fået netop den idé - men det kan jo sagtens være, at du bliver den første, der realiserer den :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:55

SørenSJ:
Hvis du har en god ide, så hold den tæt ind til kroppen, hellere lidt for paranoid end lidt for åbn omkring den.

Det var dog en ekstremt bagstræberisk holdning.

Hvis ideen er helt unik, ekstremt let at realisere og umulig at konkurrere mod, når først den er realiseret, så er det selvfølgelig rigtigt, at man skal sørge for at komme først. Men helt ærligt - det er godt nok de færreste ideer, der lever op til det.

Hvis trådstarter skal finde en partner, er han altså nødt til at være åben om, at han bærer på en supergod idé. Så må han forfine den lidt, så der er et forspring til eventuelle tyveknægte, og derefter må han sætte alle kræfter ind på at realisere og markedsføre.

Jeg var engang underviser på et iværksætterkursus, hvor der tilfældigvis var to nyuddannede fodterapeuter fra samme geografiske område som kursister. De havde begge uafhængigt af hinanden fået den geniale idé at de ville køre rundt i deres biler og tilbyde fodterapeutisk arbejde mobilt. Da de begge havde fortalt om deres idé, fortsatte den ene på kurset, mens den anden gik i gang med at realisere sin idé.
Så kunne man sige, at nu var ideen taget - men der var jo intet, der forhindrede den anden - som havde lært lidt mere om at drive virksomhed at starte i naboområdet med en veludbygget forretningsplan inklusiv vækstplan og markedsføringsplan.
Efter et år var "idé-tyvens" forretning lukket, og hun var ansat hos den anden, som var dygtig til at eksekvere.

De er den, som arbejder bedst med ideen, der vinder. Ikke den, der holder ideen mest skjult.

Hans

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 09:56

Ok - lad mig uddybe.

Det kommer an på hvad det er for en type ide du tænker på. Da han er fra HTX tænker jeg på en løsning på et teknisk problem, og ikke en strategi eller forretningsidé, som i andre vist tænker på. Jeg ved ikke hvad trådstarters ide er.

Dit eksempel er en forretningside der alligevel aldrig kan beskyttes. Så ja, så er det er i bund og grund den der er bedst til at eksekvere ideen, dog vil jeg stadig mene, at det normalt er en fordel at have et (tidsmæssigt) forspring på sine konkurrenter.  

Hvis trådstarter i kemi på HTX har sammen sat en pille, der instant kurerer tømmermænd, og fortæller en eventuel partner om den kemiske sammensætning, hvorefter slynglen løber hjem og sender en patent ansøgning til EPO, kan trådstarter aldrig markedsføre ideen i de omkring 40 lande der er omfattet af EPO.
Hvis han omtaler sin ide i pressen, er nyhedsværdien skadet, og han kan ikke selv tage patent på sin egen ide. 

Hans Stokholm Kjer:
Hvis trådstarter skal finde en partner, er han altså nødt til at være åben om, at han bærer på en supergod idé

Fuldstændig enig, og derfor underskriver man en NDA, inden man går ind til det møde med en eventuel partner. Så kan man være helt åben. Det kan aldrig skade. Der vil være en bestemmelse der siger, at det åbnlyse og det der allerede er kendt for offentligheden ikke beskyttes af NDA'en. Så hvis der er tale om en unik ide, løber den potentielle partner ikke væk med den. Hvis det ikke er en unik ide, en ide man allerede kender, kan den potentielle partneren gøre hvad han vil. 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)