Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura fra leverandør, hvor bogføres den?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob:

Prøv lige at se nederst i dette link John;

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645717

For det er altså faktura datoen som bestemmer bogføringstidspunktet, og ikke momsfradrags tidspunktet.

Fint link, som kun overfladisk beskriver reglerne

Hvis man "klikker" lidt videre i linket, så kommer man til denne

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1921204&chk=209219

Heraf fremgår følgende:

Regel

Fradragsretten indtræder på det tidspunkt, hvor momspligten indtræder. Se ML § 56, stk. 3 og momssystemdirektivets artikel 167. Der er dermed sammenfald mellem det tidspunkt, hvor leverandøren skal medregne salgsmomsen af de fakturerede varer, og køberen kan fradrage købsmomsen. Momsen skal medregnes som købsmoms på virksomhedens momsangivelse for den periode, hvor indkøbet er foretaget, dvs. hvor afgiftspligten er indtrådt.

Herefter kan "nørderne" så læse videre i hhv. momsdirektiverne m.v., og opdage at afgiftspligten er indtrådt ved leverancen og sælgeren faktisk er pligtig til at udskrive en korrekt dateret faktura.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:07

Jakob:
For det er altså faktura datoen som bestemmer bogføringstidspunktet, og ikke momsfradrags tidspunktet.
ikke enig - normalt vil fradragsrets - tidspunktet svare til moms fradragsstidspunktet - og jeg tror ikke normalt det vil betale sig at slås for andet. 

Afgørende er, hvornår er arbejdet udført. Er det udført i 2014 men faktureret som forskud faktura 2013, så afsættes der, men helt generelt, faktura dato hvis den svarer til hvornår arbejdet er udført er  lig moms og fradragstidspunkt. Vi rådgiver jo ikke revisorer men faktisk folk der vil undgå penge til revisor, og så må det blive simplificeret vil jeg mene. 

At man kunne ha fordel ved at tage en revisor ind over mange ting, er jeg ikke i tvivl om, hvis det er en rigtig revisor

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 00:23
Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 00:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hov der var jeg for hurtig så ikke Tonnys indlæg.

jeg overgiver mig :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)