Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura fra leverandør, hvor bogføres den?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 155
Fra  DAGLIGVARE.NU Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har den 06.01.2014 modtaget en faktura fra min leverandør på 727,07 inkl. moms.
Hvor bogføres den henne, det er et varekøb, fakturaen løber fra den. 13.12.2013 til den 31.12.2013

Skal den så bare bogføres i det nye år, eller hvordan?
Jeg vil sætte stor pris på godt skrevet hjælp :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57

2013 faktura men du skal så tage værdien af det varelager ind som lagerværdi helt som penge i banken, så det ikke give lavere resultat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:14

John er det nu helt rigtigt? Er fakturaen ikke faktureret i 2014?

bør den ikke afsættes i 2013 ex moms, dvs debet varekøb og kredit kreditorer, begge uden moms.

i 2014 bogfører du så fakturaen som normalt varekøb, debet varekøb kredit kreditorer nu med moms. Samtidig fører du den afsatte faktura tilbage kredit varekøb og debet kreditor her igen uden moms.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:15

Den skal vel ikke nødvendigvis på lager, det kommer jo and på om den er solgt inden, hvilket teksten ikke siger noget om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34

Jakob:

John er det nu helt rigtigt? Er fakturaen ikke faktureret i 2014?

bør den ikke afsættes i 2013 ex moms, dvs debet varekøb og kredit kreditorer, begge uden moms.

i 2014 bogfører du så fakturaen som normalt varekøb, debet varekøb kredit kreditorer nu med moms. Samtidig fører du den afsatte faktura tilbage kredit varekøb og debet kreditor her igen uden moms

<Vist må det være rigtigt, ud fra at fakturaen siger en periode i 2013 så hører bøde moms og omkostning til 2013 det er der ikke spor tvivl om.

Hvis varen går på lager og ikke er brugt - så varelager og dermed ikke fradrag som omkostning men som købsmoms - det er der heller ikke spor tvivl om

Det er datoen for arbejdets udførelse - her 2013 som overtrumper faktura dato

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42

Selv om jeg normalt er fortaler for periodisering - så kommer det i bund og grund an på om beløbet har en sådan størrelse at det ændrer på om regnskabet vil være retvisende eller ej.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:44
Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:45

Henrik Koudahl:

Selv om jeg normalt er fortaler for periodisering - så kommer det i bund og grund an på om beløbet har en sådan størrelse at det ændrer på om regnskabet vil være retvisende eller ej.

vel ikke iforhold til moms, hvis det skal være helt rigtigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Momslovens paragraf 23 giver mulighed for ar bruge leveringstidspunktet for moms og ikke nødvendigvis faktureringstidspunktet.

Hvis man ikke er vant til at bogføre så kan periodisering godt være "langhåret". Så I dette tilfælde vil jeg anbefale trådstarter at bogføre efter fakturadato. Der er trods alt kun tale om en periodeforskydning og et beløb af begrænset omfang.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:54

Der er næppe nogen tvivl om, at periodiseringer kan give anledning til flere overvejelser.

Herunder bl.a. forhold omkring hhv. leveringstidspunktet og/eller faktureringstidspunktet. Det er således også korrekt, at SKAT som udgangspunkt anvender faktureringstidspunktet, men i samme åndedrag også bruger begrebet "faktureringsmoden".

Hvad er så "faktureringsmoden"? Det er netop det tidspunkt, hvor en vare er leveret eller afsluttet, og der kan udarbejdes en faktura for tjeneste. I trådstarters tilfælde den 31/12 og ikke den 6/1. Nu er beløbet næppe væsentligt og vil give anledning til "rynkede øjenbryn", men faktum er alligevel, at der skal faktureres, når arbejdet er afsluttet.

Der er en meget stor trafik med fakturering umiddelbart efter en momsperiode og ved et årskifte endnu værre af hensyn til en eventuel skattebesparelse. Det er imidlertid ikke i overenstemmelse med de gældende skatteregler.

Til trådstarter vil jeg anbefale at medtage fakturaen i 2013, alene ud fra betragtningen af et retvisende billede af årsregnskabet pr. 31/12.

Tonny

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)