Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortsæt i ApS eller start nyt IVS?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 50
Fra  Himmelblaa.dk // Bluehorizon.dk Skrevet kl. 02:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kammerat og jeg er i gang med at starte en ny virksomhed. Vi har i forvejen hver vores virksomheder, hvor mit er et ApS og hans er en enkeltmandsvirksomhed. Den nye virksomhed vi vil starte sammen, har vi snakket om at starte som et binavn til mit ApS. Når pengene er til det vil vi så oprette et seperat ApS til den nye virksomhed. 

Kan vi det? Kan han uden videre blive medejere af den nye virksomhed som er startet i mit ApS, uden at han skal købe sig ind?

Eller er det bedst at starte med at lave et IVS fra starten af som vi begge ejer?

Håber i forstår spørgsmålet? Ellers skal jeg meget gerne uddybe?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03

Din ven kan ikke blive medejer af dit ApS uden at skulle købe en en ejerandel. Hvis målet er et ApS sammen kunne I starte ud eksempelvis på følgende måder.

1. I laver et I/S hvor I begge hæfter personligt og solidarisk.

2. I laver et I/S mellem dit ApS og din ven. Fordel for dig - din hæftelse vil være begrænset til dit ApS mens din ven vil hæfte ubegrænset. Dumt hvis din ven accepterer den løsning.

3. Lav et IVS. Ulempen er at det er forholdsvis dyrt at omdanne til et ApS senere hen.

Hvis der ikke er den store risiko for jeres projekt sammen ville jeg overveje at starte ud i et I/S. Hvis risikoen er høj vil jeg overveje løsning 3.

Der er ingen tvivl om at hvis målet er et ApS sammen så den billigste måde at stifte et fra starten, hvis pengene er til det. Det vil sågar være billigere at låne pengene i banken til et ApS fremfor at skulle starte ud i et IVS og så senere skal have det omdannet. Det har alle dage været dyrt at købe på klods.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:43

enig med Henrik hele vejen. Vil bare lægge til, at hvis din tanke er, at du skyder de 50.000 ind i et ApS og du vil ha din ven til at eje halvdelen uden han skal skyde noget ind, så kan du jo skyde 25.000 ind og låne ham 25.000 på anfordring til markedsrente. Det vil jo max kunne koste dig de 50.000 kr du alligevel vil ofre og du er jo indstillet på, at vennen skal eje halvdelen

SÅ ejer i det 50/50 og din ven kan betale dig lånet på de 25.000 kr tilbage, når hans indsats for jeres fælles ApS har givet ham en løn (efter skat) som gir ham de 25.000 kr

Lav i alle fald så en god ejeraftale som specificerer jeres gensidige pligter og rettigheder, se: ApS ejeraftale

vh John H

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Oct 13
Fra  Himmelblaa.dk // Bluehorizon.dk Skrevet kl. 21:10

Cookie - John Hannover:

enig med Henrik hele vejen. Vil bare lægge til, at hvis din tanke er, at du skyder de 50.000 ind i et ApS og du vil ha din ven til at eje halvdelen uden han skal skyde noget ind, så kan du jo skyde 25.000 ind og låne ham 25.000 på anfordring til markedsrente. Det vil jo max kunne koste dig de 50.000 kr du alligevel vil ofre og du er jo indstillet på, at vennen skal eje halvdelen

Det var lidt det der var tanken. Faktisk var idéen at vi skulle have en webshop op at kører som et binavn til mit aps, og når vi skulle se at det begyndte at kaste lidt penge fra sig ville vi lave et aps sammen. Vi kunne godt lave et aps nu, men vi synes ikke vi vil binde 50.000 i det endnu.

Mit alternativ var at stifte en IVS og skyde 10.000 i hver. Når det så nåede de 50.000 troede jeg det var nemt (ja, og billigt) at ændre det til et aps.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:23
Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Oct 13
Fra  Himmelblaa.dk // Bluehorizon.dk Skrevet kl. 21:35

Henrik Koudahl:

Bedste bud på en pris for at omdanne fra ivs til aps ca. 10000 kr. - direkte som indirekte omkostninger.

Det er jo gak at det skal være så dyrt. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Oct 13
Fra  Himmelblaa.dk // Bluehorizon.dk Skrevet kl. 21:36
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50

Tak - og jeg er ganske enig. Der er dels det lovgivningsmæssige omkring loven, hvor politikerne har skævet til de tilsvarende tyske regler. Der glemmer man at det tyske kapitalkrav til et aps er meget højere end i Danmark (25000 Euro). Dernæst i forbindelse med revisors arbejde med at lave vurderingsberetningen - der er der også en række formelle ting som revisor skal tage hensyn til. Der er kun kunden til at betale.

Man kan no  også vælge bare at stifte et ivs og lade være med at omdanne det til et aps. Der vil I have samme betingelser som et ApS når jeres IVS opnår en ansvarlig kapital på 50000 kr.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)