Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af brugtmoms i Dinero - hjææælp!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Folkens!

Jeg gør brug af brugtmoms (samlemetoden), hvor der ikke er moms på de varer jeg køber til vidersalg, og jeg betaler kun moms af 80% af mit overskud.

Kan man i Dinero, lave købsbilag uden at den medtager købsmoms?

Og hvordan opgører jeg nemmest, hvad jeg skal betale i moms, når jeg bruger brugtmoms metoden. Jeg skal vel lave en form for mellemregning på en konto? Men hvilken, og hvordan?

MVH

Jesper

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

vent på andre også, men jeg ville lave dedikerede konti under kontoplan - nye

1150 salg brugtmoms ordning moms sat til ingen moms

2100 varekøb brugtmoms ordning - moms sat til ingen moms

Så kan  du når du skal lave moms tage forskellen mellem 1150 salg og 2100 varekøb og med din 80% metode udregne brugtmomsen som du så kan bogføre din brugtmoms på salgsmoms 8700  - væk fra salg 1150 til salgsmoms - vent lige på andre, dinero har også en revisor tilknyttet

Det er det med samleordning der jo gør at du ikke kan tage det per gang.

Sandt er jo, at brugtmoms ordning er meget specielt og i alle regnskabprogrammer kræver manuel bogføring mig bekendt så har du gjort det før inkl. 0 stilliing i andre programmer, burde du kende metoden. Dinero er ikke stor anbefaler af ændring i kontoplan da det kan indvirke på deres ændringer og features de tilbyder men jeg har lidt svært ved at se dig undgå det

lad andre høre hvad du finder ud af, tag evt og betal en revisor for konkret lige at se i kontoplan og gi dig nøglen til at løse dette

vh John H

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 19:51

Mange tak for dit svar, det hjalp virkelig.

Men må jeg godt bare, tage det beløb der er overskud på salg brugtmoms kontoen, og regne ud på lommeregnere hvor meget jeg skal betale i moms, og så kreditere det på salgskontoen, og debitere det på brugtmoms kontoen - uden nogen mellemregning?

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

hvis alt er ført korrekt vil det jo give det rigtige resultat ja - og være transparent men måske en revisor vil sige fy eller OK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:19

Hej John

Jeg anvender også brugmomsordningen, men bruger den individuelle metode i stedet for samlemetoden. Jeg har forsøgt at fortolke dit indlæg over på denne metode, men er stadig i tvivl.

Vil du uddybe hvad jeg kan gøre fsva. bogføring af brugtmoms (både køb og salg) i Dinero?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23

Og: kan jeg på min salgsfaktura angive at nogle varer sælges med brugtmomsordningen, mens andre er med normale momsregler?

På fx Lauritz.com's fakturaer fremgår det, at alle beløb (både selve budsummen, men også gebyr og salær) sælges med brugtmomsordningen, hvilket jeg ikke kan forstå, for det burde jo kun være selve de brugte varer, der blev solgt efter denne ordning, mens salær og gebyr burde være med fuld moms og derved fradragsberettiget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ved brug af individuel metode ville jeg bare lave en salgskonto som KUN er til salg efter brugtmoms metode uden moms og en købskonto til køb efter brugtmomsmetode uden moms, og så bruge forskellen til udregning af moms (lommeregner 20% ja) og så bogføre beløbet som salgsmoms  mod omsætningskontoen (så omsætningen ved den lejlighed går ned og momsen tilsvarende op (nogle ville måske ha en egen "omsætningskonto" som bliver minus - til at vise salgsmomsen (af fortjenesten) selvstændigt

Jeg bør dog nok overlade til support @ dinero.dk at svare på de præcise konti og fremgangsmåde, da jeg aldrig selv har brugt metoden, så det er  ren teori for mig :) - og så kan jeg jo svare galt - andre byd gerne ind om metoden er OK (eller beskriv den for revisor og bed om OK) Alternativt hør regnskabsskolen om hjælp - de kan det der og afholder også kurser i bogføring og har også ind imellem rene dinero kurser

vh John

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)