Hey Folkens! Jeg gør brug af brugtmoms (samlemetoden), hvor der ikke er moms på de varer jeg køber til vidersalg, og jeg betaler kun moms af 80% af mit overskud. Kan man i Dinero, lave købsbilag uden at den medtager købsmoms? Og hvordan opgører jeg nemmest, hvad jeg skal betale i moms, når jeg bruger brugtmoms metoden. Jeg skal vel lave en form for mellemregning på en konto? Men hvilken, og hvordan? MVH Jesper |
vent på andre også, men jeg ville lave dedikerede konti under kontoplan - nye
1150 salg brugtmoms ordning moms sat til ingen moms
2100 varekøb brugtmoms ordning - moms sat til ingen moms
Så kan du når du skal lave moms tage forskellen mellem 1150 salg og 2100 varekøb og med din 80% metode udregne brugtmomsen som du så kan bogføre din brugtmoms på salgsmoms 8700 - væk fra salg 1150 til salgsmoms - vent lige på andre, dinero har også en revisor tilknyttet
Det er det med samleordning der jo gør at du ikke kan tage det per gang.
Sandt er jo, at brugtmoms ordning er meget specielt og i alle regnskabprogrammer kræver manuel bogføring mig bekendt så har du gjort det før inkl. 0 stilliing i andre programmer, burde du kende metoden. Dinero er ikke stor anbefaler af ændring i kontoplan da det kan indvirke på deres ændringer og features de tilbyder men jeg har lidt svært ved at se dig undgå det
lad andre høre hvad du finder ud af, tag evt og betal en revisor for konkret lige at se i kontoplan og gi dig nøglen til at løse dette
vh John H