Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hva må jeg "stjæle" fra andres hjemmeside?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håper noen kan gi meg et svar på følgende:

- hva kan jeg tillade mig og bruge af indhold fra firma hjemmesider - uden å spørge først? - det jeg tenker på er for eksempel  tilbudsaviser, årsrapporter ... indhold som for det meste er i pdf-format og indhold som ligger åpent til på firmaenes egen hjemmeside.

claper123

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

i princippet ingen ting - det er deres ejendom men du må linke til deres side - eller be dem om lov til at bruge materiale, men ikke bare "stjæle"

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Its nice that you ask,

but if you had ever thought of "stealing" now you have made yourself and your ip stand out for google and others.

so be careful

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,7 stjerner givet af 3 person

Du kan jo hugge ideer overalt; det gør alle jo. Officielt hedder det inspiration ...

Du kan godt stjæle tekster, hvis det er udpluk, og det er helt tilladt i h.t. Dansk lov om ophavsret at citere, SÅLÆNGE du refererer til kilden.

Du kan da også hugge billeder, hvis du bearbejder materialet og linker og refererer til originalmaterialet. Så tror jeg ikke, det går ind under kategorien at hugge...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Poul Madsen:
Du kan da også hugge billeder, hvis du bearbejder materialet og linker og refererer til originalmaterialet. Så tror jeg ikke, det går ind under kategorien at hugge...
den tror jeg ikke du skal vove at stå økonomisk på mål for - man må absolut ikke tage andres billeder og bruge - bearbejdet eller ikke og det kan blive hundedyrt

det vil heller aldrig være et citat at tage en tekst fra en anden sides varekatalog/præsentation og bruge i kommercielt sammenhæng - du kan heller ikke bare tage salgsbetingelser og skrive - citat fra Wupti.com

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

UDPLUK, handler det om.

Det gælder tekst og billeder.

Hvor mange grafikere ser en eller andet flot baggrund på en website. Grafikeren tager selvfølgelig et screenshot og forstørrer det for at se, hvordan baggrunden er lavet, uanset om det er et mønster eller foto.

Du må - så vidt jeg ved - gerne studere Wuptis salgsbetingelser og plukke en/flere sætninger ud, gentage dem på din egen side, sålænge du anfører sætningerne med citationstegn og nederst (eller øverst) skriver fx: Kilde: wupti.com.

Og hvad så med YouTube.com? Hvor mange udpluk af tv-udsendelser findes der på YouTube.com? Videoen vises på en lille skærm, og der er anført kilde (meget ofte). Et eksempel er X Factors auditions. Okay, det er X Factor selv, der uploader videoerne, men udsendelsen er vist hos fx Fox, så hvor går grænsen?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:

Du kan godt stjæle tekster, hvis det er udpluk, og det er helt tilladt i h.t. Dansk lov om ophavsret at citere, SÅLÆNGE du refererer til kilden.

Du kan da også hugge billeder, hvis du bearbejder materialet og linker og refererer til originalmaterialet. Så tror jeg ikke, det går ind under kategorien at hugge...

Uha da, det var godt nok et dårligt råd !!!!

Hvis det er mine billeder eller tekster der bliver "stjålet" på denne måde , kan det gå ud over min forretning og du ville med det samme modtage et erstatningskrav.

Man har heldigvis nogle programmer der hurtigt finder ud af dette

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad så med Twitter og retweets?

Hvad med Facebook og Google+ og sharing?

Det er da også at hugge fra hinanden så!

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare fordi tingene sker er det ikke ens betydende med at det er lovligt.

Man må ikke bruge andres billeder, der er ikke noget der hedder citat ret.

I forhold til forretningsbetingelser er det også no go, det sker jo ikke for et andet formål end den der laver "citatet", hvilket kan betyde at den der er blevet "citeret" føler sig krænket.

Teddy

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Teddy Carlsen:
der er ikke noget der hedder citat ret.

Så skal jeg spørge dig, om jeg må citere dig her på amino.dk?

Nej, okay, jeg bakker ud af diskussionen, eftersom jeg ikke kan huske ordret indholdet af Dansk Lov om Ophavsret. Loven kan være ændret siden jeg læste den for år tilbage.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)