Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Helt ærligt er fragten/portoen med eller uden Moms?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal jeg have den på plads !
Jeg synes at der forvejen er rigtig mange udgifter forbundet med sælge et produk, nu har  jeg hørt en fugle synge om at der skal tages moms af fragten også.Passer det ?

Jeg sælger et produkt til 200 + moms
Fratgen ifølge Postdanmak (2kg) 60kr

så kunden skal betale: 200+moms +60

eller 200+moms  +    60+moms ?

.............................

Andet problem, jeg sælger produkt med "gratis" fra til værdi (200+moms+60)
skal der i kundens faktur står hvad fragten har kostet ?

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 22:02

Som udgangspunkt skal du altid opkræve moms af fragt. Det er KUN postdanmark der må sælge momsfri fragt til private.

Dog er der en undtagelse. Du kan benytte udlægsordningen, hvilket kort betyder at du må sælge fragtfri fragt SÅ LÆNGE du ikke sælger for mere end du køber af postdanmark.

Dermed skal du sørge for at både solgt fragt og købt fragt har hver sin dedikerede konto i kontoplanen, så de kan afstemmes 31/12.

Hvis du sælger dine varer fragtfrit, så skal der ikke angives noget som helst i fragt på fakturaen. Du sælger jo ikke kunden fragt - det er med i prisen. Dermed kan du heller bruge udlægsordningen overfor. Endnu en grund til ikke at tilbyde fri fragt.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 22:05

Mente momsfri fragt - ikke fragtfri fragt (sej opfindelse ellers!)

Tilmeldt 22. Jan 14
Skrevet kl. 22:21
Aha altså koster fragten 60kr, så ska man forlange 60kr af kunden, for gør brug af udlægsordning.

Men hvis man betaler 30kr af fragten , lægger i prisen og vil have kunden ska betale 30kr,.... Så ska der moms på de 30 kr ?

Men hvis man sender fragfrit, så ska man betale moms af forsendelsen ?

....
Men sker det ik man nogen kan sende som udlægsning fragt... Men i sine regnskab, nortere på en måde for spare på momsen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42

Jeg synes ikke at forstå dit spørgsmål helt men - Fragt som sådan er jo med moms når du køber den og med moms når du sælger

Det som du kan med ulægsordningen er at købe porto  (post DK) som er uden moms og så fakturere det samme videre uden moms for portodelen og det kan du individuelt eller samlet som du kan læse her om UDLÆGSORDNINGEN 

VH john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 14
Skrevet kl. 13:34

Jeg prøver omformulere mig:

Spørgsmålet går kort sagt ud på finde ud af om JEG skal betale moms fragten/portoen ved forsendelse af en pakke til en private kunde. 

Moms har en stor betydning, eftersom jeg vil handle med private kunder !

Eks 1:
..........

Jeg sender en 2 kgs pakke til en kunde og det koster det 60 kr i porto hos Post Danmark.
Jeg oplyser her kunden, at produktet koster 100kr og portoen koster 60 kr  - HER skal der IKKE betales moms !

Eks 2:
..........

Jeg sender en 2 kgs pakke til en kunde og det koster det 60kr i porto hos Post Danmark.
Jeg vælger her dele portoen op i 2 dele  30 kr og 30 kr .. Og jeg lægger 30 kr til produktetspris f.eks 100+30kr.
Jeg oplyser så til kunden produktet koster 130kr og fragten koster 30kr. - HVordan er det med Porto moms her ?
Eks 3:
..........
Jeg sender en 2 kgs pakke til en kunde og det koster det 60kr i porto hos Post Danmark.
I dette tilfælde ligger jeg portoen til produktetsværdi så det koster i alt 160kr. - Så siger jeg til kunden produktet koster 160kr og fragten er gratis!
Skal der her betales Moms af portoen ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47

du bliver nødt til at sætte dig ind i UDLÆGSORDNINGEN frem for bare at komme med eksempler. Hvis din porto på din faktura svarer helt den porto du har betalt så må du fakturere portoen uden moms - hvis den ikke gør så skal du lægge moms på din porto og der er to måder du kan beregne det på, som klart angivet i linket. Fremgår portoen ikke - er der ikke nogen mulighed for at vide om du tjener på porto eller ej, hvordan skulle man kende forskel på varepris og porto pris - så du skal lade porto fremgå og den skal være uden moms hvor varen er med moms - på din faktura - helt som beskrevet i linket Smile

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17

Hvis man nu tilbyder frifragt, er det så ikke smartere forsat at opkræve fragten på fx. 60 kr. som jo er uden moms, og så bagefter give en rabat på 60 kr. af varen som jo er moms pålagt ? Så betaler kunden det samme, men virksomheden spare lidt af momsen.

Dbh Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59

Brian Mansfeldt:
Så betaler kunden det samme, men virksomheden spare lidt af momsen.
ah det er vel kunden der sparer momsen. Virksomheden får helt det samme men skal ikke opkræve momsen af de 60 kr - men netto for virksomheden bliver det samme - det er kunden der skal af med 15 kroner mere hvis der skal afregnes moms af fragten. Moms er jo altid slutbrugerens problem

Ellers er jeg da enig for det at kunden sparer de 15 kr i moms - hvis det er en privat kunde - gør jo at det samlet er de 15 kr billigere, uden at det går ud over det beløb virksomheden får

vh John H

Tilmeldt 26. Apr 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:17

Cookie - John Hannover:
Det som du kan med ulægsordningen er at købe porto  (post DK) som er uden moms og så fakturere det samme videre uden moms for portodelen og det kan du individuelt eller samlet som du kan læse her om UDLÆGSORDNINGEN 

Hej John!

Har læst din side med udlægsordningen - besvarede mange spørgsmål!

Vil bare lige være sikker på, at jeg har forstået det korrekt:

Hvis jeg køber fragt fra postdanmark til 25 kr. uden moms og fakturerer kunden for 35 kr. uden moms. Skal jeg så oprette 2 kontier til bogføringen, én til den købte fragt og én til den solgte fragt? Og vil det så sige, at jeg skal betale moms af differensen på 10 kr. dvs. 2,5 kr.?

Har du et forslag til, hvordan man kan gøre dette i Dinero? Kan umiddelbart kun finde den til købs fragt. Hvordan gør jeg med den fragt der bliver solgt?

Mvh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)