Jeg har prøvet at søge efter regler angående parallelimport. Jeg kan kun finde hvordan det er indenfor EU. Er det lovligt udenfor EU? Lad mig tage et eksempel:
Jeg er bosat i en land udenfor EU og køber nogle mærkevarer fra en helt almindelig kæde i USA (Walmart, Homedepot, osv.) og sælger de så hvor jeg er bosat. Eg det lovligt?
Som jeg opfatter det, så er det ikke tilladt uden en aftale med mærkevareindehaveren.
EU er specielt pga "det indre marked" som gør at grænserne udadtil ikke er for det enkelte land, men for EU som et samlet hele. Når først varen er lovligt indført i EU, så kan den frit videresælges indenfor EU.
Tak for svaret. Er mærkehinaveren i USA for et mærke som eksempel Dewalt, er det DewaltUSA eller/også foreksempel Homedepot? Skulle jeg videresælge en vare fra Homedepot i Europa so kræves at Homedepot siger godt for at jeg må videresælge varen?
Det er lidt sværere, hvis du siger du er udenfor EU, så kan der være helt andre regler end der er for os andre.
Hvis du tager udgangspunkt i at du er i DK, så må du ikke indføre produkter udenfor EU ind i EU uden at have producentens tilladelse, hvilket kan svare til at lede efter en nål i en høstak.
Du må gerne købe indenfor EU, det EU er frit landene imellem.
Grunden herfor er priserne er helt anderledes i USA feks end de er i dk, samt at et givent produkt måske særligt er udviklet til et bestemt marked og derfor ikke henvender sig til en anden region.