Jeg har før stillet et lignende spørgsmål. Men det her er nu alligevel lidt anderledes.
Må jeg sælge produkter, som jeg har lavet ud fra gratis opskrifter fundet på nettet?
Der er mange der gerne vil have mig til at strikke/hækle ting til eksempelvis deres børn, men jeg er i tvivl, om jeg må tage penge for det, eftersom jeg ikke selv har lavet opskrifterne, men tænker, at det vel er ok, hvis det er opskrifter fra eksempelvis drops, DIY's mv. Eller tager jeg helt fejl her? Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille webshop på sigt.
Det handler ikke om hvem der laver varerne men om de overtræder en form for copy right. så om du får trykt et design fra Armani eller du tegner, strikker, væver det er ligegyldigt.
Hvis det er en kopi af et design er det en kopi ligegyldigt hvordan det er fremstillet, men det er tilladt at lade sig inspirere. Kan ikke huske hvor meget men mener der er sat tal på hvor mange % man må lade sig inspirere inden det bliver en kopi
Ja, generelt så må du gerne følge en opskrift eller guide som er beskyttet af ophavsret og herefter sælge dine varer. Det kommer dog an på hvor unik din vare er i forhold til opskriften. En undtagelse er dog musik hvor du generelt skal betale afgift til den oprindelige komponist når du laver et covernummer. Men her er der jo nærmere tale om en kopi af en vare end at man blot har fulgt nogle noder. En interessant diskussion, men generelt kan du roligt sælge dine varer. I øvrigt driver vi en platform for køb og salg af håndlavede varer på www.salla.dk som du kan bruge hvis du har lyst.