Jeg (PB) skal for en af vores kunder lave et stykke salgsarbejde. Da min kunde (her kaldet A) er en dårlig betaler, så er aftalen at de salg vi måtte gennemføre til kunderne (slutkunderne=b) dels faktureres af os (PB) og faktureres af virksomhed A.
Hvis jeg holder et møde og får et salg gennemført til en pris på kr. 100.000, så sender jeg (PB) en faktura på f.eks 30.000 til virksomhed B og vores kunde - virksomhed A, sender så en faktura til virksomheden på 70.000.
Men hvordan og hvorledes vil/skal virksomhed B opfatte det når de modtager fakturaer fra forskellige selskaber for samme vare. Ja de betaler jo naturligvis ikke dobbelt, som jeg har skrevet i overskriften, men bare til forskellige selskaber. Men kan det bygges op på denne måde.
Håber at ovenstående giver mening og bare et enkelt forstår hvad jeg har skrevet.
Som kunde ville jeg blive snotforvirret over at modtage en regning for den samme ydelse, fra to forskellige firmaer.
Hvorfor betaler kunden ikke bare det fulde beløb til jer, hvorefter virksomhed A sender jer en regning på salget fratrukket jeres provision?
Ja, det er bestemt en løsning. Det kunne nok virke.
Men hvordan vil det virke med det juridiske ifht til levering og evt. "reklamationer" - På den måde du beskriver vil det jo være mig der er garant for leveringen og jeg er jo i virkeligheden "bare" (ekstern) sælger.
Enig, som kunde ville jeg tænkte at jeg havde betalt komission "for meget".
Har du overvejet at droppe firma A, hvis de er en dårlig betaler, eller bede dem stille bankgaranti.
At fakturere hele beløbet er lidt risky, hvis der kan komme reklamationer, så er du jo lige pludselig sælger
Ja - jeg har overvejet at droppe kunden. Men hvis vi kan få det med betalingen på plads, så er det en rigtig fin kunde. Men vi har sådan set droppet kunden for ca 1/2 år siden. Nu prøver vi så igen, men kun hvis vi kan finde en rigtig betalingsløsning inden.