Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Praktik - SKAL jeg have en arbejdsskadeforsikring?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed og vil gerne have en praktikant i 2 mdr.

Så vidt jeg kan læse mig til er det, et krav at virksomheden skal have en arbejdsskadeforsikring, der dækker alle der udføre arbejde for virksomheden, lønnet som ulønnet. Men praktikanten har selv en særlig forsikring, der dækker under hele hendes uddannelsesforløb (og de har sagt til hende, at de også dækker hendes praktik). Skal min virksomhed så stadig have denne forsikring?

Håber der er en/nogle kyndige der har svaret - på forhånd tak :)

Mvh. Signe

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:17

Slet ingen der kan svare på dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:28

Hovedreglen er at du skal ha en arbejdsskadeforsikring så snart du har ansatte. Jeg ville tro eneste mulighed for at undgå den er, at du får skriftligt fra den offentlige myndighed der giver dig praktikanten, at du IKKE skal ha den. Du kan ikke bruge hvad praktikanten selv siger til noget men skal ha skriftligt at du IKKE behøver tegne en arbejdsskadeforsikring for din ansatte

Det lyder lidt underligt hvis myndigheden tegner en forsikring som dækker helt det samme som den lovpligtige arbejdsskade forsikring. 

Du skal også overveje om du skal ha forsikring hvis praktikanten kommer til at lave skade på 3. parts ejendom som denne part kan kræve dækket af din virksomhed

vh

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Jun 12
Indlæg ialt: 293
Fra  DanHua Business Solutions ApS Skrevet kl. 16:21

Jeg ved ikke om der er nogen forskel mellem selskab og enkeltmandsvirksomhed, men jeg har begge forsikringer for alle mine praktikanter, både den frivillige og de 2 andre studerende praktikanter. Der står faktisk i kontakten mellem skole/praktikant og mit selskab, at jeg skal tegne forsikring for dem.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09

jeg tror eneste forskel på enkeltmands og selskab er, at i enkeltmands er der ikke krav om arbejdsskadeforsikring for ejeren som eneste ansatte medens der er det i ApS (og i kommende IVS selskaber)

Jeg ville tro som du Anne, at man bør ha det - som minimum hvis ikke den myndighed praktikanten kommer fra skriftligt bekræfter, at man ikke har det krav på sig fordi praktikanten er 100% dækket - arbejdsskade - ansvar osv gennem dem. Bekræfter de det ikke, så må man tegne

vh

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)