Så vidt jeg kan læse mig til er det, et krav at virksomheden skal have en arbejdsskadeforsikring, der dækker alle der udføre arbejde for virksomheden, lønnet som ulønnet. Men praktikanten har selv en særlig forsikring, der dækker under hele hendes uddannelsesforløb (og de har sagt til hende, at de også dækker hendes praktik). Skal min virksomhed så stadig have denne forsikring?
Håber der er en/nogle kyndige der har svaret - på forhånd tak :)
Hovedreglen er at du skal ha en arbejdsskadeforsikring så snart du har ansatte. Jeg ville tro eneste mulighed for at undgå den er, at du får skriftligt fra den offentlige myndighed der giver dig praktikanten, at du IKKE skal ha den. Du kan ikke bruge hvad praktikanten selv siger til noget men skal ha skriftligt at du IKKE behøver tegne en arbejdsskadeforsikring for din ansatte
Det lyder lidt underligt hvis myndigheden tegner en forsikring som dækker helt det samme som den lovpligtige arbejdsskade forsikring.
Du skal også overveje om du skal ha forsikring hvis praktikanten kommer til at lave skade på 3. parts ejendom som denne part kan kræve dækket af din virksomhed
Jeg ved ikke om der er nogen forskel mellem selskab og enkeltmandsvirksomhed, men jeg har begge forsikringer for alle mine praktikanter, både den frivillige og de 2 andre studerende praktikanter. Der står faktisk i kontakten mellem skole/praktikant og mit selskab, at jeg skal tegne forsikring for dem.
jeg tror eneste forskel på enkeltmands og selskab er, at i enkeltmands er der ikke krav om arbejdsskadeforsikring for ejeren som eneste ansatte medens der er det i ApS (og i kommende IVS selskaber)
Jeg ville tro som du Anne, at man bør ha det - som minimum hvis ikke den myndighed praktikanten kommer fra skriftligt bekræfter, at man ikke har det krav på sig fordi praktikanten er 100% dækket - arbejdsskade - ansvar osv gennem dem. Bekræfter de det ikke, så må man tegne