Hej Denise, hvis du har sådanne tanker om dem der skal lave seo for dig.... Så ville jeg finde et andet sted, hvor du stoler på folkene som laver arbejdet for dig.
Det virker jo urimeligt uprofessionelt hvis et firma eller en person som laver noget for dig, kunne finde på at "misbruge/stjæle" noget fra din hjemmeside.
Du bør vælge en SEO-leverandør du har tillid til, og så bør starte med at tage en snak med vedkomne om hvad seo er og hvad hans/hendes arbejde indebærer.
Hvis du er meget mistroisk kan du tage en backup af dine hjemmeside. Hvis du ikke har en i forvejen, er det under alle omstændigheder en god idé.
---
Hvis SEO-arbejdet indebærer linkbuilding, bør du bede om løbende rapportering over links og gerne med logind til mest muligt, da du efterfølgende så har mulighed for at slette "dårlige" links, hvis det viser sig du har købt katten i sækken.
---
Når du bestiller en til at arbejde på din hjemmeside, er det en god idé at tjekke cvr-oplysninger og trustpilot. Du bør også sikre dig at det er en du kan få fat i. Her tænker jeg på adresse + telefonnr. m.m.
Hvilken platform bruger du til din hjemmeside? De fleste CMS'er har mulighed for at oprette nye brugere med forskellige rettighedsniveauer.
Hvis du kører Wordpress, kan du fx oprette en 'editor'-profil. Så vil bureauet ikke kunne ændre koden for din administratorkonto, men de vil kunne slette posts og pages.
Men jeg må give de andre i tråden ret i, at hvis allerede nu har et så stort forbehold over for bureauet, så er det måske smartere at finde nogen, du stoler mere på.
Så skulle du være meget uheldig og vælge en helt forkert udbyder. Så længe du vælger et SEO firma eller freelancer der har en tydelig historik og profil på nettet, så er du nogenlunde sikret, da ingen jo vil risikere deres omdømme og i øvrigt intet har at vinde ved det.
De fleste rettelser der skal laves på baggrund af en SEO on-site rapport kan du i øvrigt nok klare selv, så sparer du også de penge.