Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterforberedelser

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en ung mand med en stor drøm om at blive iværksætter. Men hvordan forbereder man sig bedst, når man ikke vil starte firma her og nu, men ved at det er det man vil engang i fremtiden?

Jeg har allerede snakket med mange i tidens løb, og vil derfor foregribe et par af de mest indlysende svar og give et par tillægsspørgsmål til dem:

Få dig en relevant uddannelse
Findes der uddannelser der egner sig specielt godt til kommende iværksættere? Selv læser jeg HA.dat (erhvervsøkonomi og datalogi på Handelshøjskolen), fordi jeg har en stor interesse for IT, men det ville vel ikke være forkert at sige at næsten alle Handelhøjskolernes uddannelser er meget relevante? Findes der stadig folk der mener at uddannelse er spild af tid, hvis man vil være iværksætter?

Skab dig et netværk
Vi er alle sammen travle mennesker. Jeg hører ikke til dem der tror på at man kan skabe sig et rigtigt netværk udelukkende foran computeren, men ikke desto mindre er jeg ikke kommet meget videre. Hvem skal man netværke med når man bare er en studerende, og hvordan får man valuta for den tid man investerer?

Få dig noget relevant erfaring
Det er nok svært at få iværksættererfaring uden rent faktisk at kaste sig ud i det. Da jeg fik tilbuddet om at arbejde i en mindre, nystartet konsulentvirksomhed, takkede jeg ja, fordi jeg forestiller mig at jeg kan suge noget iværksætterviden til mig. Er der mere erfaring at hente ved at køre en lille enkeltmandsgeschäft?

Få en mentor
Er det relevant at få skabe en formel mentorforbindelse før man er klar (eller tæt på klar) til at starte sin virksomhed?

Spar penge op
I en kort periode troede jeg at de nye iværksætterkonti var supersmarte, men læste mig heldigvis frem til at de på ingen måde kunne betale sig sig at satse på. Er vejen frem i virkeligheden bare at sætte så mange penge man undvære ind på en almindelig opsparingskonto hver måned?

Bliv god til at sælge
Jeg er dygtig til at programmere, men hvis jeg vil starte en virksomhed der fremstiller software, er der nok ingen tvivl om at jeg kommer til at bruge næsten al min tid på at sælge. Hvordan bliver man en god sælger? Er det realistisk/troværdigt at ansatte en anden til at sælge, hvis hellere selv vil fremstille produktet?

Casper Fabricius
Iværksætter-wannabe ;o)
Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 17:00
Hejsan,

Jeg vil gerne henlede  jeres opmærksomhed på at Erhvervsministeriet har oprettet 15 såkaldte Erhvervsservice Centre rundt omkring i landet, som yder 4 timers gratis rådgivning til iværksættere før start og 4 timer efter start.
Jeg arbejder på ét af dem som virksomhedskonsulent. Ud over vort eget site (ww.startogvaekst.dk) har vi produceret sitet www.100svar.dk, som giver svar på mange af de spørgsmål iværksætteren står med.
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:54

Hejsa Carsten,

Med 9 års erfaring som iværksætter i bagagen, ville jeg, hvis jeg dengang havde vidst, hvad jeg ved i dag, enten have valgt aldrig at starte, eller lade udfordingerne være dagligdagens motivation, og kaste mig ud i iværksætteriet med et mere kendt sikkerhedsnet underneden.

Når jeg i dag bliver rådspurgt af personer, der vil igang som selvstændige, giver jeg gerne følgende råd med flere i uprioriteret opsætning:

- Vær sikker på, nogen vil købe/bruge dine produkter

- Sæt dig visionære, sandsynlige, realistiske, målbare og tidsbestemte mål

- Tænk proaktivt; sæt dig ud i den ønskede fremtid og mærk efter om du er helt sikker på drømmen

- Vær fordomsfri og tilpas ambitiøs, tro på dig selv og din idé

- Skab dig en gennemarbejdet og velfunderet forretningsplan - såvel plan A som B og C

- Find, dyrk og opbyg et relevant netværk af personer, som kan støtte dig i processen

- Forbered dig på, hvorledes du vil skabe sammenhæng mellem "forretningsliv" og "privatliv"

- Gennemtænk, hvorledes du vil håndtere det at skulle udføre og sælge på samme tid

- Skab dig et godt overblik over de nødvendige investeringer og financieringen af disse

Det er yderst vigtigt, at du fra dag ét er så velforberedt, som du kan være, så brug endelig noget tid på dette, eventuelt samtidig med du samler erfaring og dyrker netværk i en relevant stilling, etablerer klokkeklare aftaler med banker, revisorer, advokater o.l.

Find ud af dine styrker og egenskaber, vær sikker på du ved, hvilke fordele disse giver dig "derude", og vær helt klar i spyttet omkring hvilket udbytte dine kunder vil få af dine produkter.

HUSK!! Det er udbyttet du skal sælge til kunden, og ikke dine unikke egenskaber og kompetencer, nøjagtigt som når du vil købe en opvaskemaskine. De fleste køber en sådan for at få dækket et behov, og ikke fordi den har nogle helst specielle specifikationer og egenskaber.

Jeg har nu arbejdet i 9 år som personlig coach ved kompetence-, Leder- og organsiationsudvikling, og først nu, begynder jeg at fornemme, at der er et gran af "selvsalg", uden forudgående "salgsmøde".

Så TRO, TÅLMODIGHED, MOD og BESLUTSOMHED er vigtige faktorer i kampen med alle de andre hamrende dygtige ligemænd derude!!

Jeg ønsker dig al mulig Held og Lykke med dine tanker, og ser frem til en dag måske at møde dig i det udfordrende minefelt kaldet markedet.

Hilsen

Henry L. Rasmussen

Coach & HR-udvikler
Fra KBH
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 241
Fra  CityCallCenter ApS Skrevet kl. 17:55

Hej Casper.

Hvis jeg var dig, ville jeg tale med så mange forskellige som muligt - om så meget forskelligt som muligt. I den forbindelse er netværk en rigtig god ting, især hvis du ikke selv kender rigtig mange selvstændige...

Der er mange forskellige af slagsen:

Dansk Iværskætter Forening (www.d-i-f.dk) er ikke kendt for at skabe ret meget egentlig netværk, men de er gode at finde svar på spørgsmål hos i opstartsperioden. Det kan du også finde på www.startsguiden.dk.

Også bladet Iværksætteren (www.ivaerksaetteren.dk) har nogle gode fif og generel information om "branchen".

Jeg vil også anbefale JCI (står for Junior Chamber International - se www.jci.dk). Det er ikke så meget for selvstændige som sådan, mere for kommende ledere og hvad dertil hører. Men der er forholdsvis mange selvstændige og der er flere businesskomiteer og erfagrupper herunder også.

Når du har været i gang i et år, kan jeg endvidere henvise til www.ildsjaele.dk. Gæt hvem der er i "den varme stol" her i øjeblikket? Martin Thorborg himself. :-)

Generelt vil jeg sige, at jeg bruger netværk rigtig meget. Taler med rigtig mange forskellige mennesker med forskellige baggrunde om alt muligt - det er ofte overraskende hvor det rigtig gode råd eller den helt geniale idé kommer fra...

Rigtig god fornøjelse - vi glæder os til at byde dig velkommen i det danske iværksætter miljø. :-)

Mvh.

Pouline
Fra KBH
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 241
Fra  CityCallCenter ApS Skrevet kl. 13:21

Hej Casper.

Kom lige i tanke om at der er en netværkskonference på Børsen d. 30. maj, hvor du kan snuse lidt mere til forskellige netværk og høre et ekspertpanel indenfor det også.

Du kan se mere på www.netvaerkskonference.dk, hvis du har lyst. :-)

Mvh.

Pouline Andersen
Tilmeldt 27. Mar 05
Skrevet kl. 08:33
HC, Henry og Pauline - tusind tak for jeres gode råd og links :)

Andre er stadig velkomne til at byde ind og besvare nogle af de spørgmål der stadigt står ubesvarede - her tænker jeg især på mine spørgsmål omkring uddannelse og sælgerevne.
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:19

Hejsa Carsten,

Mht. sælgerevner er det min oplevelse, at rigtig mange sælgere ikke formår at sælge det allervigtigste, nemlig: tilliden til kunden.

Du kan have verdens bedste koncept, med verdens bedste anbefalinger, og med verdens bedste resultater.

Det gavner bare ikke noget, hvis ikke kunden har tillid til dig, der repræsenterer produktet. Vi er jo ikke anderledes selv! Fordomme og myter om f.eks. brugtbilshandlere, hvidevareforretninger og andre "kræmmere".

Jeg har trænet mange sælgere i min karriere som lederudvikler, og det sværeste har næsten altid været, at få disse mennesker til at sælge sig selv på troværdig vis.

Det er ikke nok, at du som sælger tror 100% på dit produkt, køberen skal også kunne tro 100% på dig og det du står for.

Og det kan kun lade sig gøre, hvis du selv tror 100% på dig selv, ved hvad du står for, kender dine adfærdsmønstre, lytter såvel til dig selv som til dine kunder, og bruger det du hører til at styrke kundens tro på dig og dit produkt.

Hvis du kan sælge "DIG", kan du også sælge dit produkt.

"Den fødte sælger" findes ikke, men hvis du har fået lov til at udvikle dine sande personlige egenskaber og kompetencer gennem din opvækst, kan det godt have karakter af, at være en sandhed.

Alle fødes med to naturlige egenskaber: angst og glæde. Resten er påvirkninger fra dit miljø under opvæksten.

Minanbefaling er derfor, at du arejder på at få lært dig selv at kende, lige så godt som du kender dit produkt. Så opbygger du en stærk tro på begge dele, og kunden vil fornemme dette, og have lettere ved at have tillid til dig.

Pøj Pøj med dit engagement.

Henry
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)