Jeg er en ung mand med en stor drøm om at blive iværksætter. Men hvordan forbereder man sig bedst, når man ikke vil starte firma her og nu, men ved at det er det man vil engang i fremtiden? Jeg har allerede snakket med mange i tidens løb, og vil derfor foregribe et par af de mest indlysende svar og give et par tillægsspørgsmål til dem: Få dig en relevant uddannelse Findes der uddannelser der egner sig specielt godt til kommende iværksættere? Selv læser jeg HA.dat (erhvervsøkonomi og datalogi på Handelshøjskolen), fordi jeg har en stor interesse for IT, men det ville vel ikke være forkert at sige at næsten alle Handelhøjskolernes uddannelser er meget relevante? Findes der stadig folk der mener at uddannelse er spild af tid, hvis man vil være iværksætter? Skab dig et netværk Vi er alle sammen travle mennesker. Jeg hører ikke til dem der tror på at man kan skabe sig et rigtigt netværk udelukkende foran computeren, men ikke desto mindre er jeg ikke kommet meget videre. Hvem skal man netværke med når man bare er en studerende, og hvordan får man valuta for den tid man investerer? Få dig noget relevant erfaring Det er nok svært at få iværksættererfaring uden rent faktisk at kaste sig ud i det. Da jeg fik tilbuddet om at arbejde i en mindre, nystartet konsulentvirksomhed, takkede jeg ja, fordi jeg forestiller mig at jeg kan suge noget iværksætterviden til mig. Er der mere erfaring at hente ved at køre en lille enkeltmandsgeschäft? Få en mentor Er det relevant at få skabe en formel mentorforbindelse før man er klar (eller tæt på klar) til at starte sin virksomhed? Spar penge op I en kort periode troede jeg at de nye iværksætterkonti var supersmarte, men læste mig heldigvis frem til at de på ingen måde kunne betale sig sig at satse på. Er vejen frem i virkeligheden bare at sætte så mange penge man undvære ind på en almindelig opsparingskonto hver måned? Bliv god til at sælge Jeg er dygtig til at programmere, men hvis jeg vil starte en virksomhed der fremstiller software, er der nok ingen tvivl om at jeg kommer til at bruge næsten al min tid på at sælge. Hvordan bliver man en god sælger? Er det realistisk/troværdigt at ansatte en anden til at sælge, hvis hellere selv vil fremstille produktet? Casper Fabricius Iværksætter-wannabe ;o) |
Hejsan,
Jeg vil gerne henlede jeres opmærksomhed på at Erhvervsministeriet har oprettet 15 såkaldte Erhvervsservice Centre rundt omkring i landet, som yder 4 timers gratis rådgivning til iværksættere før start og 4 timer efter start.
Jeg arbejder på ét af dem som virksomhedskonsulent. Ud over vort eget site (ww.startogvaekst.dk) har vi produceret sitet www.100svar.dk, som giver svar på mange af de spørgsmål iværksætteren står med.
Jeg arbejder på ét af dem som virksomhedskonsulent. Ud over vort eget site (ww.startogvaekst.dk) har vi produceret sitet www.100svar.dk, som giver svar på mange af de spørgsmål iværksætteren står med.