Hej glade iværksættere
Jeg har et godt spørgsmål omkring strukturering af virksomhed.
Vi ønsker at lave et moderselskab i Hong Kong, som skal oprette og eje et IVS.
Det danske IVS skal stå for driften i både Danmark, Norge og Sverige.
Det danske selskab skal selvfølgelig betale dansk skat og moms efter dansk lovgivning.
- Grunden til moderselskabet i Hong Kong, er at vi ligeledes kommer til at have drift i samtlige lande i Asien.
Efter skat og moms i det danske IVS-selskab er betalt, så vil overskuddet overføres til Hong kong firmaet, som vil udbetale dividende.
Er der noget der taler lovmæssigt mod et moderselskab i Hong Kong og et driftsselskab i Danmark?
Mange hilsner |
Du kan/må have selskaber alle de steder du vil. Lige fra Bahamas til Brønderslev. Det som er den evige slåskamp er:
(selskabs)Skat: Det sted hvor selskabet ledes fra (management control) bestemmer groft sagt hvor selskabet beskattes. Så er du eller dine kumpaner direktør (af gavn) d.v.s. uanset om i har hyret alle mulige stråmænd til at være det officielt, - så beskattes selskabet i Danmark.
(person)Skat: Når du skal til at betale dividende (udbytte?) så er det din "hovedtilknytning" som bestemmer hvor du personskattes. Jeg gætter på det er Danmark idet du skal drive virksomhed i Skandinavien osv. Så uanset om pengene kommer fra Hong Kong så kommer Skattefar. Du skal fysisk melde dig ud af Danmark for at slippe...
Moms: Det er regler som knytter sig til salg til forbrugere på de enkelte markeder. Så i Danmark kommer momsen mere eller mindre af sig selv. Du kan sikkert også finde et par markedet hvor der ikke opkræves moms men det er ikke noget som kan spekuleres i.
PPPPPS: Når alt det ovenstående er sagt, så kan du jo lave en "Stein Bagger". D.v.s. du kan lave en struktur som er så mudret og filtret ind af en masse int. selskaber, og som er bestyret af så mange stråmænd, at SKAT formentlig aldrig finder de penge som "drysser af" på vejen gennem verden. Meget udbredt fænomen, men ikke lovligt, og kræver en forretning af en vis størrelse.
Det ovenstående er IKKE et opfordring fra min side til at snyde. Min anbefaling vil være KISS (keep it simple stupid) for du skal lave ret store tal før du har noget at "svinge rundt" med. Hver gang du har et selskab slikker revisorerne sig om munden og trykker på x2 på fakturaregnemaskinen...