Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moderselskab i Hong kong

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 190
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej glade iværksættere

Jeg har et godt spørgsmål omkring strukturering af virksomhed.

Vi ønsker at lave et moderselskab i Hong Kong, som skal oprette og eje et IVS.

Det danske IVS skal stå for driften i både Danmark, Norge og Sverige. 

Det danske selskab skal selvfølgelig betale dansk skat og moms efter dansk lovgivning.

-       Grunden til moderselskabet i Hong Kong, er at vi ligeledes kommer til at have drift i samtlige lande i Asien.

Efter skat og moms i det danske IVS-selskab er betalt, så vil overskuddet overføres til Hong kong firmaet, som vil udbetale dividende.

Er der noget der taler lovmæssigt mod et moderselskab i Hong Kong og et driftsselskab i Danmark?

Mange hilsner

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 21:55

Du kan/må have selskaber alle de steder du vil. Lige fra Bahamas til Brønderslev. Det som er den evige slåskamp er:

(selskabs)Skat: Det sted hvor selskabet ledes fra (management control) bestemmer groft sagt hvor selskabet beskattes. Så er du eller dine kumpaner direktør (af gavn) d.v.s. uanset om i har hyret alle mulige stråmænd til at være det officielt, - så beskattes selskabet i Danmark.

(person)Skat: Når du skal til at betale dividende (udbytte?) så er det din "hovedtilknytning" som bestemmer hvor du personskattes. Jeg gætter på det er Danmark idet du skal drive virksomhed i Skandinavien osv. Så uanset om pengene kommer fra Hong Kong så kommer Skattefar. Du skal fysisk melde dig ud af Danmark for at slippe...

Moms: Det er regler som knytter sig til salg til forbrugere på de enkelte markeder. Så i Danmark kommer momsen mere eller mindre af sig selv. Du kan sikkert også finde et par markedet hvor der ikke opkræves moms men det er ikke noget som kan spekuleres i.

PPPPPS: Når alt det ovenstående er sagt, så kan du jo lave en "Stein Bagger". D.v.s. du kan lave en struktur som er så mudret og filtret ind af en masse int. selskaber, og som er bestyret af så mange stråmænd, at SKAT formentlig aldrig finder de penge som "drysser af" på vejen gennem verden. Meget udbredt fænomen, men ikke lovligt, og kræver en forretning af en vis størrelse.

Det ovenstående er IKKE et opfordring fra min side til at snyde. Min anbefaling vil være KISS (keep it simple stupid) for du skal lave ret store tal før du har noget at "svinge rundt" med. Hver gang du har et selskab slikker revisorerne sig om munden og trykker på x2 på fakturaregnemaskinen...

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 09:44

Hej Allan!

Mange tak for dit svar!

Det gav rigtig meget hjælp :-)

Hovedmålet er, at vi gerne vil drive en 100% legal virksomhed, som overholder alle love og regler.

Som nævnt skal Hong Kong selskabet have det formål, at være moderselskab og have drift i de asiatiske lande(Software), og det danske IVS for driften af norden. 

Det danske driftsselskab skal overholde alle gældende regler og love, og jeg skal selvfølgelig modsvare person- og skat af dividende i Danmark.

Spørgsmålet er nok mere om der skulle være det mindste ulovlig i, at overføre overskud fra Danmark til Hong Kong(som var det et holdingselskab)

- og da virksomheden ligeledes har både drift i norden og i asien, så vil det ikke blive pålagt at moderselskabet betragtes som dansk? (Så vi ikke skal svare dyr skat af indtjening generet i asiatiske lande - Det danske skal selvfølgelig, men vel ikke Hong kong firmaet?)

Mange tak for din tid!

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 17:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det var da det mindste Yes 

Det er som er afgørende er ikke geografi men "management control". Selskabet i Hong Kong vil være skattepligtig i Danmark hvis du eller dine danske partnere er dem som udfører ledelsen af selskabet. I har selvfølgelig valget at ansætte en CEO i Hong Kong (- selv eller flytte derud), men personen skal have de reelle ledelsesbeføjelser, og ikke blot være en "papirtiger". Ellers er skattepligten fortsat i Danmark.

I skal passe meget på med at lave noget som er for komplekst at administrere. Alene det at koncern-konsolidere et regnskab op til et moderselskab i Hong Kong lyder for mig som et mareridt, med mindre man kan sende jer regninger for det (revisor).

Jeg forstår udemærket at i ønsker lav skat på indtægt i lande hvor der er lav skat - men sådan fungerer verden ikke. Danskere betaler skat i Danmark, og danskere som ejer og leder selskaber i udlandet, betaler selskabsskat i Danmark p.g.a. management control.
(disclaimer: der er nogle nuancer om dobbeltbeskatningsaftaler som er for langhårede at komme ind på her, men princippet...)

Hvis jeg var jer, ville jeg løbe tingene i gang så simpelt som muligt. Et Aps i Danmark og maktimalt en datter eller filial i Hong Kong. nb:Ikke alle lande opererer med "filialer". Når i så har fået traction, og er begyndt at tjene penge, så skal i til at tænke jer om. Så kan i jo sælge IP eller forhandlerrettighederne til et selskab i udlandet, og indsætte en lokal CEO og/eller selv flytte derud. 

Som jeg læser jeres spørgsmål, så har i p.t. ingenting (?) En klassisk fejl er at begynde at bygge et motorvejsnet af en selskabsstruktur, mens man stadig kun har en cykel. På den måde bruger i alle pengene i sparer, på at administrere setup'et. Og ofte flere penge end i sparer. Kunsten er at starte simpelt. Se om tingene fungerer, og så ganske kort tid INDEN tingene virkelig lykkes, så hopper man på første fly og kommer ikke tilbage igen.  
PS:Igen er der nogle "grå" nuancer om hvordan i kan skifte spor hvis tingene går godt, men dem vil jeg helst ikke lægge navn til.

Jeg synes et godt eksempel på den rigtige model er Lars Seier fra Saxo Bank. Enhver idiot kan regne ud at hans udflytning til Schweiz ikke er p.g.a. bjergluften. Han ved allerede cirka hvornår de børsnoterer og exit'er Saxo og cirka for hvor meget. Men kunsten er at flytte inden det er formaliseret, så "fraflytter-mødet" med SKAT bliver så billigt som muligt. Jeg kender til mindst 10 iværksættere som behændigt er flyttet relativt kort tid inden tingene er en succes for dem, men inden det var så sikkert at SKAT skulle have penge af hele successen. 

Jeg kender også 10 (jeg selv er den ene) som kvaltes økonomisk i smarte selskabskonstruktioner inden der var "traction" nok i forretningen til at det kunne svare sig. Noget man kunne have gjort senere. Læs bogen om Janus Friis og se hvor langt de var før tingene blev placeret i diverse sjove selskaber, og før de flyttede til Holland/London etc. Enhver ved hvordan det sluttede...

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

helt enig med Allan - pas på med at opbygge konglemerater før det bliver nødvendigt. Hong Kong har næsten ingen firmaskat og ikke slem personskat, korrekt, men ex et kontor kostet kassen - hundedyrt at leje overalt + uden dansk ledelse derude, MEGET svært at kontrollere mod både evt snyd og meget andet sjov i en startfase, ligesom konkurrence med software har tonsvis af konkurrence i Hong Kong - meget laves kulsort på "gadehjørnet" i kopiversion dagen efter det findes et sted. Vent til behovet er klart med at skulle etablere en egentlig drift med en direktør og regulært salg til asien, start fra DK

Husk i øvrigt hvis I en dag er begge steder at passe på med interne afregninger for netop Hong kong/Danmark er et område skat er opmærksom på transferpricing i (google det evt)

vh John H

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:25

Hvordan foregår det her med skat og ledelse egentlig den anden vej? Lad os sige en person fra udlandet driver en dansk virksomhed, men leder den fra udlandet, så skal hans danske firma vel ikke betale skat i Danmark? Skal man i det tilfælde tage kontakt til skat eller hvordan fungerer det?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 19:33

Allan Skovmand:
Det er som er afgørende er ikke geografi men "management control". Selskabet i Hong Kong vil være skattepligtig i Danmark hvis du eller dine danske partnere er dem som udfører ledelsen af selskabet. I har selvfølgelig valget at ansætte en CEO i Hong Kong (- selv eller flytte derud), men personen skal have de reelle ledelsesbeføjelser, og ikke blot være en "papirtiger". Ellers er skattepligten fortsat i Danmark.

Hvordan foregår indberettelse af selskabsskat for ikke-danske virksomheder egentlig i forhold til skat.dk?

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 20:11

Thomas Frost:
Hvordan foregår det her med skat og ledelse egentlig den anden vej? Lad os sige en person fra udlandet driver en dansk virksomhed, men leder den fra udlandet, så skal hans danske firma vel ikke betale skat i Danmark? Skal man i det tilfælde tage kontakt til skat eller hvordan fungerer det?

Thomas, nu er jeg (heldigvis) ikke ansat i SKAT, men:

SKAT henvender sig til "skatteobjekter" og disse er objektivt skattepligtige. D.v.s. de skal sådan set selv bevise at de IKKE er skattepligtige. Jeg har været forbi et tilfælde som du nævner, og der skrev ledelsen et brev til SKAT og dokumenterede en dobbeltbeskatningsaftale med et andet land hvor man ledte virksomheden fra jf. hvad jeg skriver ovenfor, hvilket gjorde at SKAT frafaldt skattekravet.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Skrevet kl. 20:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Frost:
Hvordan foregår indberettelse af selskabsskat for ikke-danske virksomheder egentlig i forhold til skat.dk?

Det er ikke meget anderledes end din lokale polske håndværker som har et enkeltmandsfirma derhjemme i Polen men bygger hér. Han henvender sig til SKAT og får et SE-nummer og påkalder sig dermed SKATs "opmærksomhed".

Fra Hinnerup
Tilmeldt 27. Jul 11
Fra  BilligtSlips.dk Skrevet kl. 12:34

Hej igen kære hjælpere!

Tusind tak for jeres tid og svar - det har hjulpet rigtig meget. 

Vi har nu fået styr på sammensætningen. 

Mange tak igen, og rigtig god dag til jer!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)