Har netop lavet 2013 regnskab for mit Aps. Balancen viser 6 kr. forskel aktiver/passiver. Fra tidligere har jeg set forskellige løsninger af tilsyneladende samme problem. Revisor 1 skruede alene på passivernes ’Gæld til virksomhedsdeltagere og ledelse’, og fortalte at posten dækker forskel ved opgør af alle posteringskonti pr. 31.12. (Råbalancen) Næste år skruede revisor 2 lidt på samme post, men modposterede i resultatopgørelsen via ’Andre finansielle indtægter’. (Hvordan det hele så kan hænge sammen med at efterfølgende beregnes skat som også indgår i balancen) 2013 regnskabet er MEGET enkelt! Differencen skyldes ikke årets posteringer. (Heller ikke øreafrunding) Har ikke fidus til revisor 2’s kontospec. for 2012 i alle detaljer, omend regnskabet balancerer. Undgår helst mere besvær med revisor 2. Hvordan får jeg lettest de 6 kr. ud af verden? Er det så nemt som for revisor 1? På forhånd tak for hjælp. |
Jeg ville altså finde fejlen. Hvis det balancerede ved årets indgang og ikke gør det nu i et simpelt regnsskab burde det være til at finde fejlen for teoretisk kunne 6 kr dække over 10.006 kr den ene vej og 10.000 kr den anden vej i fejl. Bare at skrue på gæld til virksomhedsdeltager er ikke en god løsning ligesom andre financielle poster også er lappeværk, og måske de 6 kr nu er modsat vej så det skal stå som aktionærlån (ulovligt)
bruger de et regnskabsprogram, for så burde det egentlig ikke kunne ske, at du bogfører noget der ikke er i balance helt enkelt? Når det er så enkelt 2013 som du skriver, så skal du kunne finde 6 kr i ubalance
vh John H