Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på sange

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Indlæg ialt: 87
Fra  Pictu Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Håber I kan hjælpe mig lidt med det her.

Jeg er i gang med at lave noget design til nogle produkter, og på nogle af de produkter er der citater/en linje fra en sang. 
Skal jeg søge om rettighederne til at bruge netop den sætning på mit design? Og i såfald, hvordan bærer jeg mig ad med det? Er der en database et sted, hvor jeg kan se om jeg bryder nogle rettigheder?

Det er nogle kendte danske børnesange, som eksempelvis "Jeg ved en lærkerede", "Se den lille kattekilling" osv.

Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.

Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 876
Fra  Bedstgolf.dk Starfood.dk Skrevet kl. 17:48
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 2 person

Hvis det er sætninger som "se den lille kattekilling" må det gerne. På den musikefterskole jeg går på siger lærene "Steel like an artist." Det du ikke må tage er hele sangteksten, eller melodien. Sætninger og akkord-sammensætninger tager du bare :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Fra  Pictu Skrevet kl. 17:51

Er der noget mere konkret? Jeg tænker mere på en lov eller noget, som jeg kan læne mig op ad :-)

Pictu.dk - Sammenlign fotografer på tværs af pris, anmeldelser og stilarter. Bestil online. Hurtigt og nemt.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 185
Fra  Art of Fredskov Skrevet kl. 18:06
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Morten Holst:

Er der noget mere konkret? Jeg tænker mere på en lov eller noget, som jeg kan læne mig op ad :-)

Jeg ved ikke om det bringer dig tættere, men mener at have hørt at bøger kan man foto-kopierer op til 20% af.
Da det er tekster det har med at gøre, mon det så er samme lov der gælder her? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Fra  Pictu Skrevet kl. 20:59

Du har ikke et link eller noget til en side hvor jeg kan læse om det? :-)

Fra Kalundborg
Tilmeldt 6. Jan 14
Fra  Art of Fredskov Skrevet kl. 21:09

Morten Holst:

Du har ikke et link eller noget til en side hvor jeg kan læse om det? :-)

RETTET: linket før var misledende.

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 21:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ophavsretten er meget klar: Du må ikke kopiere et værk, uden at have tilladelse fra ophavsmanden (eller ophavsmændene). Der er dog nogle undtagelser: Hvis ophavsmanden er død for over 70 år siden, må værket frit benyttes. Hvis ophavsmanden er død, men hvis det er under 50 år siden, skal man have godkendt brugen af værket hos dennes efterkommere (eller evt. tredjepart som er blevet overdraget ophavsrettighederne, fx et forlag).

Der findes også en citatregel, der tillader en at citere et værk, men den finder næppe anvendelse i kommercielle sammenhænge, hvor der ikke er anden mening med citatet, end at det skal bidrage til salg af produkter.

Linket til kb.dk herover er i øvrigt irrelevant for dig, idet du ikke har (og ikke skal have) en aftale med CopyDan.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 6. Jan 14
Fra  Art of Fredskov Skrevet kl. 21:50

Tritonus:

Ophavsretten er meget klar: Du må ikke kopiere et værk, uden at have tilladelse fra ophavsmanden (eller ophavsmændene). Der er dog nogle undtagelser: Hvis ophavsmanden er død for over 70 år siden, må værket frit benyttes. Hvis ophavsmanden er død, men hvis det er under 50 år siden, skal man have godkendt brugen af værket hos dennes efterkommere (eller evt. tredjepart som er blevet overdraget ophavsrettighederne, fx et forlag).

Der findes også en citatregel, der tillader en at citere et værk, men den finder næppe anvendelse i kommercielle sammenhænge, hvor der ikke er anden mening med citatet, end at det skal bidrage til salg af produkter.

Linket til kb.dk herover er i øvrigt irrelevant for dig, idet du ikke har (og ikke skal have) en aftale med CopyDan.

Tak for klarhed omkring det - har rettet mit indlæg så det ikke misleder andre fremover :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jun 11
Fra  Pictu Skrevet kl. 21:55

Tritonus:

Så hvis jeg forstår rigtigt, så selvom det blot er en sætning fra en sang, så skal jeg stadigvæk søge godkendelse hos ophavsmanden?

Tilmeldt 19. Jan 09
Indlæg ialt: 224
Skrevet kl. 22:12

Hvis særningen indgår i et citat, fx i en avisartikel om børnesange, så falder det ind under citatreglen. I dit tilfælde, hvor du bruger citatet enkeltstående på produkter med kommercielt sigte, så skal du søge om godkendelse. Det er dog ualmindeligt svært at finde ud af, hvem der ejer rettighederne, når ophavsmanden er død. Det kan være ophavsmandens efterfølgere, et forlag eller en helt tredje.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)