Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må de godt tage moms for en firma telefon?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 155
Fra  DAGLIGVARE.NU Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens.

Jeg har her til forgårs købt mig en iPhone 5s som firma telefon gemmen Telenor.
Sagen starter således at jeg modtager et tilbud fra dem på 2490 kr på min telefon.

Efter lidt samtale skriver sælgeren tilbage at tilbudet var en fejl og prisen var 3490 kr.
Jeg takker derfor nej, (jeg kender godt reglerne om tilbuds given, men gad ikke ud i en længere snak)

Efter en halv time, skriver sælger igen, at nu hvor fejlen var lavet, ville han give mig telefonen til den pris, 2490 kr.
Jeg hopper derfor på.

Da jeg skal til at betale, opdager jeg at jeg betaler også moms for produktet, hvilket jeg faktisk ikke er klar over om jeg kan slippe uden om.
Derfor spørger jeg jer, når jeg har købt mobilen, til 2490 kr. og der står i sælgers mail print at det er eks. moms men når jeg så som erhver køber den, må de så godt tage moms for produktet?

Venlig Hilsen

Niclas

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 17:38

Når du handler B2B (erhverv->erhverv) så er det ALTID +moms. Når du får oplyst priser, er det ALTID +moms.

Det er korrekt at du skal betale momsen, men er du momsregistreret kan du fratrække denne købsmoms på din salgsmoms, så det momspligtige beløb bliver mindre.

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  DAGLIGVARE.NU Skrevet kl. 17:40

Super, som du også selv oplyser i de sidste linjer var det også sådan jeg tænkte det.
Tak for hjælpen, så slipper jeg for at bryde mit hoved med det.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:53

Niclas.Bruun:
Da jeg skal til at betale, opdager jeg at jeg betaler også moms for produktet, hvilket jeg faktisk ikke er klar over om jeg kan slippe uden om.
Derfor spørger jeg jer, når jeg har købt mobilen, til 2490 kr. og der står i sælgers mail print at det er eks. moms men når jeg så som erhver køber den, må de så godt tage moms for produktet?

Hej Niclas

Du spørger, om sælger må tage moms for en telefon, når du køber den som erhverv. Men han ikke bare må, men SKAL tage moms for sin telefon, hvis han er momsregistreret. Så det er ikke et spørgsmål, hvem, der køber den, men sådan set, hvem der sælger den.

Men som det også fremgår af det andet svar, så får du jo momsen tilbage - hvis DU altså er momsregistreret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46

dog skal du hvis det er en telefon du har med hjem i personlig virksomhed dels lægge 2600 kr om året (12 mdr) på din personlige indkomst i skat af fri telefon og du skal du dele momsen så den korrekt afspejler et brug privat/firma (du må forvente at skat kan regne ud der er et privat brug i en sådan)

Her ser du om skat fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skatfritelefon.html og her ser du hvor du rent praktisk bogført pligtig delt moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  DAGLIGVARE.NU Skrevet kl. 19:37
Jeg har gjort det så ledes at jeg har en iPhone 5s til privat og en iPhone 5s til min virksomhed så skal jeg vel ikke beskattes af den ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

Under alle normale omstændigheder beskattes du i en personlig virksomhed af at ha rådighed over en mobiltelefon betalt fra arbejdet

Jeg holder med, hvis du betaler den ene telefon privat og dens abonnement helt og holdent og den er magen til den i virksomheden, så burde det ikke udløse skat, men reglen er at telefon betalt af personlig virksomhed udløser skat af fri telefon uanset hvad man ellers har

Du kunne jo f.eks ha hele din familie i langtbortistan og ringe til dem dagligt via den frie firmatelefon som yderligt eksempel, og derved få alle dyre privat samtaler over du og så selv køre taletidskort til 0 kr over den private

Vil du evt prøve at høre skat, om du ved to identiske telefoner med indentiske abonnements kan slippe - for regler er, at du ikke kan - så vil vi blive klogere

Reglen er klar, virksomhedsbetalt Telefon i personlig virksomhed udløser skat på som 2600 kr lagt på personlig indkomst. Du kan ha aldrig så mange andre fastnet osv - du skal stadig betale den skat

vh John H

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:05

Cookie - John Hannover:
Du kunne jo f.eks ha hele din familie i langtbortistan og ringe til dem dagligt via den frie firmatelefon som yderligt eksempel, og derved få alle dyre privat samtaler over du og så selv køre taletidskort til 0 kr over den private

Enig, jeg tror også at der kan blive langt hjem, ved at skulle forsvare den overfor skat.
Med det "rigtige" abonnement, kan det faktisk slet ikke betale sig at ta' den over firmaet, men mindre selvfølgelig at selve telefonen også skal finansieres.
Glæd dig over at internet kan trækkes fuldt fra, også hjemme-forbindelsen, hvis du har kontor ude i byen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54

Jeg har læst lidt mere på det og jeg tror faktisk - men hør dog skat - at HVIS du har to stk Iphone 5 S identiske og to fulde abonnementer - her under EN telefon købt privat OG et normalt fuldt abonnement med ex fri tale betalt privatså vil du kunne overbevise skat om at du kun bruger den ene i rent virksomhed -

Jeg tror så bare du også skal kunne dokumentere det hvis de vil ha kontrol (ex vise at du har mange privat samtaler og i betaler fuldt normalt abonnement også for den telefon du har købt og betaler fuldt ud - telefon og abonnement for privat. I det ligger også, at du kan vise du selv bruger privat telefonen og det ikke er sådan at du har købt en til din kone som hun løber rundt med og så selv bruger firmatelefonen - de kender alle de der trick Big Smile

Det de ikke bare accepterer er hvis du har en iphone købt og betalt med abonnement og alt i firmaet, og så en "gammel" telefon med taletidskort liggende derhjemme som alibi - men har du to identiske med hver sit privat/firma abonnement, så TROR jeg den er OK

vh John H

Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  DAGLIGVARE.NU Skrevet kl. 19:05

Jeg har fået snakket med min svigermutter som er revisor, og som hun siger har enkeltmandsfirma også ret til en firma telefon, og derved skal man ikke beskattes af den.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)