Hej! (Undskyld min dårlige stavning, jeg er svensk.) Min mand er interesseret af at starta op en butikk og nu funderer vi på vis vi skal starte den op som en enkeltmandsvirksomhed (ejet til 100 % af min mand) eller som en I/S (ejet til 50 % af min mand og til 50 % af mig). Ting at ta stillning til; - Det er min mands idé og han er drivkraften bagom idéen. - Min mand har allereden et arbejde på kommunen 32 timer i ugen så han kommer at behøve hjælp av någen (mig!) at drive butikken. - Jeg har allereden en enkeltvirksomhed (ejet til 100 % af mig selv) der laver webdesign men eftersom jeg arbejder hjemmefra og ikke har fullt op at gøre har jeg tid at hjælpe til med butikken (kassearbejde, bogføring, etc.) - Min mand tjener ca 400.000 kr/år og jeg ca 150.000 kr per år. Så med dette i erindring, hvilket virksomhedsform synes I at vi skal starte butikken op med og hvorfor? |
Alt andet end et I/S vil jeg anbefale (ApS). I et I/S vil der være personlig og solidarisk hæftelse. Det betyder, at går der det galt risikerer du at sætte dit enkeltmandsfirma over styr.