(Undskyld i forvejen for dårlig stavning, jeg er svensk.)
Jeg vil gerne vide vis det er lovligt at en I/S firma (som jeg ejer til 50 % og min mand ejer til 50 %) anlitar en enkeltmandsfirma (som jeg ejer til 100 %) til at lave ydelser og få betalt for dem?
Sig for exempel at vores I/S firma er en lille butikk og at min enkeltmansvirksomhed laver hjemmesidor. Kan jeg så lave en hjemmeside til butikken og ta betalt for arbejdet sån som jeg hade gjort til hvilken anden kunde som helst?
Det må du godt - bare hold samme priser til det I/S som du ville til alle andre så der ikke kan lægges skattetænkning (flytte fra 50/50 i I/S f.eks. til rent dig af kun skattemæssige årsager) men I kan jo også aftale en anden deling i jeres I/S hvis I vil det i en I/S aftale
Du skal så har stiftet (eller har måske) en personlig virksomhed og skal så føre et ekstra regnskab, ekstra moms indberetning og årsopgørelse, men du må absolut
Så enkelt er svaret og praksis ikke omkring interessentskaber. Det kan blandt andet have betydning hvad din rolle/arbejdsopgaver mv er. indhold af I/S-aftale mv.
Så enkelt er svaret og praksis ikke omkring interessentskaber. Det kan blandt andet have betydning hvad din rolle/arbejdsopgaver mv er. indhold af I/S-aftale mv.
hvad hvis der (som så ofte mellem ægtefæller) ikke er skygge af i/s kontrakt - ser skat så på de konkrete arbejdsopgaver og hvilke ville så typisk stå i vejen for at ha enkeltmandsvirksomhed der til markedspris sælger hjemmesider til ens I/S - bare de mest almindelige ting der kunne tale imod, så vi bliver klogere?
Min enkeltmandsvirksomhed er helt og hållet personligt ejet og drivet og den har en egen bogføring.
Vores tiltænkte butikk skal selvfølgeli også drives med en helt ejen bogføring og mine arbejsopgifter i butikken (bogføring og kassearbejde) har ikke någet med mine arbejdsopgifter i enkeltmandsvirksomheden at gøre (webdesign).
Mener I så at det er lovligt at gøre på denne måde?
Et eksempel kunne være den som er ansvarlig for butikkens hjemmeside mv. og som har et firma der laver hjemmesider, der vil man risikerer at der anlægges det synspynkt at opgaven er naturligt forbundet med stillingen i et I/S. Der kan man ikke tale om ekstra betaling men alene betales via sin andel at overskud i I/S.
Mangel på egentlig lovregulering af I/S gør det til et spændende område bygget på praksis gennem tidens løb. Der er sågar skrevet op til flere bøger on emnet.