Hej Alle, Jeg har tænkt en masse over dette, og kan simpelthen ikke beslutte mig. Kort og godt; Er "Brand" kampagner i Adwords en god eller dårlig ide ? I vores tilfælde er det søgeord på vores hjemmesidenavn det handler om - ikke specifikke mærker vi fører. Men altså vores eget "Brand". Som jeg har forstået det hele, er der fordele og ulemper ved det. Jeg forstår fordelen som værende at man får nemme konverteringer, høj CTR etc, og dermed forbedrer hele ens kampagne på de vigtige nøgletal. Dette kan Google godt lide, og du vil i sidste ende får bedre kvalitetsscore / andet der gør at det bliver billigere eller en bedre kampagne (bedre placering etc.). Ulempen er det som der nager mig mest (selvfølgelig). Som jeg ser det, så er en Brand kampagne ikke en "rigtig" kampagne der selv skaber værdi. Den tyvstjæler alle konverteringer (og klik etc.) fra andre kilder. Et eksempel; En kunde søger efter et produkt - f.eks. Vaskemaskine. Kunden klikker ind på vores adwords annonce til det søgeord. Kunden skal lige tænke og vender tilbage dagen efter. Men dagen efter googler kunden bare vores hjemmeside navn fordi hun kan huske den. Her klikker kunden så på vores Brand annonce og går ind og køber vaskemaskinen. På denne måde har Brand kampagnen lige stjålet en konvertering der rettelig tilhørte en "rigtig" kampagne. UDEN brandkampagnen ville kunden have brugt det organiske resultat da hun søgte vores hjemmeside og Adwords ville have tildelt konverteringen til det rigtige søgeord - nemlig "Vaskemaskine". Den vil også stjæle fra det organiske, på kunden der slet og ret bare søger ens hjemmeside. F.eks. kunder der har hørt om en via andre kilder (Word of mouth, trykkampagner etc.) Uanset hvordan jeg drejer den, vil alle konverteringer i en brandkampagne være taget andre steder fra. For vores vedkommende er det i hvert fald sådan, at hvis du søger vores brand, så har vi de 3-4 øverste organiske hits på Google. Det vil jeg gå ud fra er tilfældet for alle der har et bare lidt unikt hjemmesidenavn. Så der er ingen tvivl om at kunder der søger på vores brand NOK skal komme ind på vores side. Spørgsmålet er bare om de klikker organisk, eller på en Brand kampagne fra adwords. Problemstillingen er så; Når brandkampagnen stjæler konverteringer fra en anden adwords kampagne, så er det meeeeget svært at optimere den rigtige kampagne ? Når en kampagne konverterer dårligt, kan man ikke være sikker på om der rent faktisk kommer konverteringer - bare igennem brand kampagnen ? Jeg har testet det af, og kørt med Brand kampagner, deaktiveret dem og så aktiveret dem igen. Når jeg kigger adwords tal og analytics kan jeg ikke finde et klart svar på hvor præcis der stjæles konverteringer fra, hvilket er årsagen til at jeg er så forvirret. Hvad synes i ? Bør man ignorere ulemperne og køre brand kampagner ? Eller skal man smide dem ad H. til ? Eller overser jeg en måde hvorpå man kan få fordelen ved Brand kampagne, uden ulempen ved forplumret statistik på andre kampagner ? |
Den almindelige opfattelse er at man bør bidde på sit eget brand.
Ud over de overvejelser du har gjort bør du også checke om konkurrenter byder på dit brand og således potentielt set stjæler dine kunder. Noget andet er om du kan forlade dig på de organiske resultater hvor du ikke er 100% sikker på hvor trafikken lander. Med en Adwords annonce har du styr på det og via eks. sitelinks kan du fremhæve endnu flere features omkring dit produkt / ydelse og måske hjælpe en konvertering på vej der ikke var 100% på plads før klikket.
Hvis din bekymring i øvrigt går på tidligere besøgende kunne du overveje Remarketing via Search som er en forholdsvis ny ting i Adwords. Her kunne du ramme "vaskemaskinekøberen" med en målrettet annonce.