Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brand kampagner i Adwords - godt eller skidt ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har tænkt en masse over dette, og kan simpelthen ikke beslutte mig. Kort og godt; Er "Brand" kampagner i Adwords en god eller dårlig ide ?

I vores tilfælde er det søgeord på vores hjemmesidenavn det handler om - ikke specifikke mærker vi fører. Men altså vores eget "Brand".

Som jeg har forstået det hele, er der fordele og ulemper ved det. Jeg forstår fordelen som værende at man får nemme konverteringer, høj CTR etc, og dermed forbedrer hele ens kampagne på de vigtige nøgletal. Dette kan Google godt lide, og du vil i sidste ende får bedre kvalitetsscore / andet der gør at det bliver billigere eller en bedre kampagne (bedre placering etc.).

Ulempen er det som der nager mig mest (selvfølgelig). Som jeg ser det, så er en Brand kampagne ikke en "rigtig" kampagne der selv skaber værdi. Den tyvstjæler alle konverteringer (og klik etc.) fra andre kilder. Et eksempel;

En kunde søger efter et produkt - f.eks. Vaskemaskine. Kunden klikker ind på vores adwords annonce til det søgeord. Kunden skal lige tænke og vender tilbage dagen efter. Men dagen efter googler kunden bare vores hjemmeside navn fordi hun kan huske den. Her klikker kunden så på vores Brand annonce og går ind og køber vaskemaskinen. På denne måde har Brand kampagnen lige stjålet en konvertering der rettelig tilhørte en "rigtig" kampagne. UDEN brandkampagnen ville kunden have brugt det organiske resultat da hun søgte vores hjemmeside og Adwords ville have tildelt konverteringen til det rigtige søgeord - nemlig "Vaskemaskine". 

Den vil også stjæle fra det organiske, på kunden der slet og ret bare søger ens hjemmeside. F.eks. kunder der har hørt om en via andre kilder (Word of mouth, trykkampagner etc.)

Uanset hvordan jeg drejer den, vil alle konverteringer i en brandkampagne være taget andre steder fra. For vores vedkommende er det i hvert fald sådan, at hvis du søger vores brand, så har vi de 3-4 øverste organiske hits på Google. Det vil jeg gå ud fra er tilfældet for alle der har et bare lidt unikt hjemmesidenavn. Så der er ingen tvivl om at kunder der søger på vores brand NOK skal komme ind på vores side. Spørgsmålet er bare om de klikker organisk, eller på en Brand kampagne fra adwords.

Problemstillingen er så; Når brandkampagnen stjæler konverteringer fra en anden adwords kampagne, så er det meeeeget svært at optimere den rigtige kampagne ? Når en kampagne konverterer dårligt, kan man ikke være sikker på om der rent faktisk kommer konverteringer - bare igennem brand kampagnen ?

Jeg har testet det af, og kørt med Brand kampagner, deaktiveret dem og så aktiveret dem igen. Når jeg kigger adwords tal og analytics kan jeg ikke finde et klart svar på hvor præcis der stjæles konverteringer fra, hvilket er årsagen til at jeg er så forvirret.

Hvad synes i ? Bør man ignorere ulemperne og køre brand kampagner ? Eller skal man smide dem ad H. til ? Eller overser jeg en måde hvorpå man kan få fordelen ved Brand kampagne, uden ulempen ved forplumret statistik på andre kampagner ?

Fra Nørrebro
Tilmeldt 2. Apr 06
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Den almindelige opfattelse er at man bør bidde på sit eget brand.

Ud over de overvejelser du har gjort bør du også checke om konkurrenter byder på dit brand og således potentielt set stjæler dine kunder. Noget andet er om du kan forlade dig på de organiske resultater hvor du ikke er 100% sikker på hvor trafikken lander. Med en Adwords annonce har du styr på det og via eks. sitelinks kan du fremhæve endnu flere features omkring dit produkt / ydelse og måske hjælpe en konvertering på vej der ikke var 100% på plads før klikket.

Hvis din bekymring i øvrigt går på tidligere besøgende kunne du overveje Remarketing via Search som er en forholdsvis ny ting i Adwords. Her kunne du ramme "vaskemaskinekøberen" med en målrettet annonce.

Selected Media - Online Marketing bureau 

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt klart vil jeg også byde på min egen hjemmeside brand. Som du siger kan det da godt være at de finder dig alligevel, men du har også en større risiko for at de måske bliver afledt af en anden annonce hvis du ikke er der, så derfor sørg for at byde ind. Du vil helt sikkert få top placeringen selv med et meget lavt bud på langt under 1 kr. Og brand søgere konverterer rigtig godt.

Hvis du vælger at køre den bred så sørg for at sætte et meget lavt max cpc da du ellers risikerer st betale for meget når Google gætter på hvad der minder om dit brand navn.

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra Helsinge
Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 142
Fra  Optimerditfirma.dk Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke det der er hans problemstilling Nikolaj Smile

Vh

Dennis

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidder på mobilos så kan være jeg ik læste det grundigt nok, må kigge igen når jeg får tid. iPhone skærmen er ikke optimal at læse lange tekster på ;-)

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden parameter er, at brandtermer kan booste QualityScore for hele kontoen (sådan har jeg i hvert fald forstået det, korrigér endelig). 

Det kombineret med lave klikpriser gør det til en fornuftig strategi/forretning i min optik. På kryds og tværs af projekter ligger CPC'en på et sted mellem 20 og 30 ører.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen tvivl om det er billige konverteringer. Vi sælger dyre varer og har en normal konv. På 1% og pris pr. Konv. På ca 2-300 kr for en god kampagne.

Vores brand kampagner konverterer 6-7% og koster noget der ligner 17 kr pr. Konvertering.

Men pointen er hvordan man forholder sig til, at alle disse fine konverteringer egentlig hører til et andet sted - et sted som man så ikke kan optimere korrekt?

Fra Nørrebro
Tilmeldt 2. Apr 06
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt mere om brandsøgninger. Hvis du byder på dit brand på broad match kan du undersøge "search terms" for din Brand annoncegruppe og se om der knytter sig nogle specielle og uheldige søgninger til dit brand. Jeg kender ikke din forretning men det kunne eks. være "login", "ordrestatus", "alternativ", "kupon" etc. etc.

Tilføj dem som negative keywords. Bidder du på eksakt match så tilføj broad match så du får den viden om hvordan dine brandsøgninger fungerer. Check også dine organiske brandsøgninger (før not provided trådte til) om der er specielle brandsøgninger der fungerer bedre end andre.

Selected Media - Online Marketing bureau 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)