Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring - hvor ofte?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver i tvivl om der er nogen regler/krav for hvor tit man skal bogføre eller føre kassekladde?

Synes at have læst et sted der skal føres kassekladde hver dag, men kan ikke finde det nu.

Jeg kan nemlig ikke komme helt igang, da mit øko system ikke fungere pt.

Men må jeg godt f.eks. blot tage mit kontoudtog pr. måned og så bare føre kassekladde/bogføre derned af? Selvfølgelig på den dato de er bogført på f.eks. banken...

Mvh. Githa

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43

Hej!

Det kommer an på, hvor mangel bevægelser, og især kontanter du har i din "butik".

Nogle øko.systemer har elektroniske kassekladder, som da fuldt ud er tilfredstillende

(når vi udelukkende taler bankbevægelser).

Prøv evt. at kigge i bogføringsloven.

/Peter

Tilmeldt 12. Jun 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 08:14

Reglen siger, hver dag , men som SKAT siger; de kan godt forstå at et firma men meget få bevægelser hver dag, kun gør det hver anden dag!

...men på den anden side, hvordan skal SKAT kunne kontrollere det Smile 

/ Søren

Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 08:39

Søren Egstrup:

Reglen siger, hver dag , men som SKAT siger; de kan godt forstå at et firma men meget få bevægelser hver dag, kun gør det hver anden dag!

...men på den anden side, hvordan skal SKAT kunne kontrollere det Smile 

/ Søren

Synes jo nok jeg havde læst det et sted...

Men jeg ville meget gerne have gjort det hver dag, det ligger til min natur at gøre tingene som de kommer ind, men men når jeg nu har et økosystem jeg ikke kan regne med. Og jeg gider helt ærligt ikke gå igang med at skrive i en kassekladdebog, når nu systemet har en kassekladde jeg kan udskrive når jeg engang får tingene ind.

Her vil jeg så sige, at de jo netop kan tjekke hvornår man har lavet det, da den elektroniske kassekladde jo indeholder dato for udskriftHmm

Hmm... håber det går alligevel, de er vel mennesker og kan se at det kun er i starten det ikke er gjort hver eneste dag.

Men igen, jeg vil selvfølgelig gå ind og lave bogføringsdatoen til den dag på bilaget, hvad enten det er betaling, kreditorfaktura osv.

Andre som kan sige mere til dette?

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 18:07

Jeg bogfører 2 gange om måneden men har også kun 5-10 bilag per gang.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:36

Jeg synes godt, man kan diskuterer det "hver dag" krav. I Bogføringsloven står:

"§ 7. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige kasseopgørelser."

I praksis er det ikke muligt for alle iværksættere og små firmaer at bogføre dagligt, men dokumentationen - herunder især kasseopgørelser for butikker - skal være i orden, og jeg mener ikke, at man skal være mere end en time eller halvanden bagud. "Snarest muligt" er derfor i små virksomheder en formulering, som kan betyde: Nej, du skal ikke hente PC-er frem og åbne et regnskabsprogram hver aften for et enkelt bilag. Men der må naturligvis ikke gå nøl i sagerne. Hvis SKAT gerne vil se dit regnskab, står de der almindeligvis ikke uanmeldt, og jeg kan ikke se den skattemedarbejder for mig, som ikke accepterer, at der ligger et charteque med bilag, der ikke er bogført, når der i øvrigt er eksemplarisk orden i sagerne i øvrigt. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)