Jeg går med tanken om, at starte egen webshop indenfor et udvalgt emne.
Det skal siges, at jeg ikke har økonomien til at købe til lager. Jeg har derfor overvejet at kontakte et par leverandører i forsøget på at lave nogle dropshippingaftaler.
Jeg har nu fundet en webshop i Tyskland (Berlin), som sælger samme produkter som mig. Jeg har så gået lidt med tanken om, at sætte en hjemmesiden op på dansk og når så mine kunder laver en ordre, så køber jeg varen hos den tyske webshop og sælger den videre.
Er der nogen der har erfaringer med det? Altså købe fra en webshop, for at sælge det videre fra egen. Er der nogle regler jeg skal være opmærksom på, når jeg køber i Tyskland med henblik på videresalg?
Ja, du er ude i det man kalder en dropshipment-aftale. Det er vigtigt at du sørger for, at de følgesedler der ender hos kunden, indeholder din egen webshops navn, og ikke din leverandørs.
Ud fra den procedure du omtaler, så synes jeg du skal få lavet en aftale med den pågældende webshop som også nævnes i et andet svar. Hvis du køber varen hos den tyske webshop og får den sendt til din danske kunde, kan du risikere at der i forsendelsen er vedlagt en følgeseddel og i mange tilfælde også en kvittering. Disse vil din kunde så modtage og kunne se hvor du har købt varen, hvad den har kostet og derefter kunne sammenligne det med det du har solgt den for.
Men hvis du får lavet en aftale med dem kan i jo aftale at der kun vedlægges en følgeseddel, men som måske ikke indeholder købspriser og afsender - aftales normalt individuelt.
Kan du ikke lave en aftale med dem, men fortsat ønsker at benytte dem som "leverandør", kan du jo tage varen omkring dig selv først og eventuelt pakke den om - det lægger bare en dag eller to til leveringstiden, men hvis du gør kunden opmærksom på den ekstra lange leveringstid, så skulle det ikke give problemer :)
Hvis man er momsregistreret og går ned i en butik og køber noget og sælger det videre i sin egen butik, så er bonen jo købsbevis nok for at kunne fratrække købsmoms. Men hvis man køber som normal kunde i en udenlandsk butik (inden for EU) så er der vel ikke mulighed for at fratrække (i dette tilfælde den tyske moms)? Er det korrekt forstået eller?
Hvis du handler på en udenlandsk webshop eller for den sags skyld i en fysisk butik i udlandet, som privat person, så har du ikke mulighed for at kunne få momsen retur eller trukket fra - det er korrekt nok forstået :)
Udenfor EU kan det lade sig gøre, eller ihvertfald i de butikker der skilte med VAT refund eller hvad der nu står - plejer ikke selv gøre brug af det, så ved faktisk ikke præcis hvad der står, men så er det muligt at handle uden "moms" - men så er det også udenfor EU.