Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varmeregnskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået varmeregnskabet fra vores "varmeudbyder". Deraf fremgår aconto indbetalinger og forbrug. Forskellen mellem mere/ mindre forbrug fremgår og så, samt hvor meget hver især skal have udbetalt / indbetale mere.

Nu har jeg så set administrators regnskab, og deraf fremgår nogle "fiktive" indbetaler, som ikke stammer fra selve varmeregnskabet, mens forbruget kan aflæses direkte. På det baggrund udbetales der så penge, hvis de fiktive indbetalinger er større end det forbrug der fremgår af varmeregnskabet.

Er det nogen der kan forklare mig logikken i det?

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 20:03

Mail en kopi til mig på info@beboerforum.dk, så skal jeg søge at kaste lys over sagen for dig

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 52
Fra  Psoriasis behandling der virker Skrevet kl. 20:23

Hej Mariane

Som en del af en ejerforening, så skal er der ikke rigtigt nogle regler for hvad, der må medtages i jeres varmeregnskab. I er som beboere i en ejerforening ikke beskyttede af de samme regler som i en almindelig udlejningsejendom. Det er tilgengæld de personer, der måtte bo i ejerforeningen i en fremlejet lejlighed.
Men som beboer og medlem af ejerforeningen, så er man underlagt det som generalforsamlingerne vedtager, og den forretningsorden som der er vedtaget gælder.

Men det korte af det lange, du skal tjekke at det der i regnskabet står anført som "ejendommens samlede udgifter" er præcis det samme beløb som værket har skrevet på opgørelsen, samt at dine månedlige (12 stk) indbetalinger af a conto varme, er identisk med det beløb der er anført som du har indbetalt.

Stemmer de to overens, så er der ikke noget at komme efter, så er den reelle udgift fordelt 100% og dine indbetalinger trukket korrekt fra.

Men begrebet fiktiv indbetaler er jeg ikke så vild med.... der må jo fremgå nogle navne på hvem der har indbetalt hvad. Men det kan også være hvis det selskab i har der udarbejder forbrugsregnskabet for ejerforeningen, har været ude at aflæse ved beboerskifte/salg af lejlighed, eller der er udskiftet en måler og beboeren skulle betale for den.
Det er udgifter der ikke har noget at gøre med selve varmeregnskabet for alle beboere, og kan derfor føres ved siden af.

Håbet det har hjulpet dig lidt videre ellers må du scanne det ind og sætte i indlægget.

Lider du af Psoriasis? Så brug en mild shampoo som effektiv psoriasis behandling

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 21:35

Der er angivet specifikke navne for hver enkelt lejlighed / ejer. Forbruget af varme stemmer med regnskabet fra Ista. På regnskabet fra ISTA (dem som laver varmeregnskabet med fordeling af betaling af egen varme samt fælles varme) har angivet forbrug, acontoindbetalinger og tilgode / skyldige beløb. Det er så de samlede acontoindbetalinger der ikke stemmer med regnskabet fra ejerforeningen. Jeg spørger selvfølgelig om det, men ville lige høre herinde om der var en åbenlys grund til at indbetalinger i ejerforeningens regnskab eller stemmer med varmeregnskabet fra Ista.

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 21:38

Det skal lige siges at i foreningens regnskab, så er der for alle ejere angivet mere i indbetalinger end de reelle acontoindbetalinger. På den baggrund får vi så penge ud fra fælleskassen, selvom hver ejer afregner direkte med udbyderen. Det giver heller ikke helt mening for mig...

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 21:40

Tak, men tror ikke du får så meget ud af det, da det bare er en forside med indbetalinger i regnskabet: angivet fx 40.000 kr. og så et varmeregnskab med andre indbetalinger med fx 20.000 kr. 

Tilmeldt 27. Apr 09
Skrevet kl. 09:26

De samlede indbetalinger (registrerede a/c beløb i hele fordelingsåret) for hver lejlighed skal stemme med hvad der er i regnskabet, ellers vil der ved aflæggelse af årsregnskabet blive en saldo i balancen som ikke kan udlignes.

kjeppe

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 13:22

Har snakket med dem som laver varmeregnskabet, og de siger at det er ejerforeningen som betaler aconto for varme. Men der fremgår ingen betalinger for varme i regnskabet, kun for udarbejdelse af selve varmeregnskabet. Det er adm. der har oplyst ISTA om aconto indbetalingerne som de ISTA blot får oplyst. De opgør blot selve varmeforbruger pr. lejlighed. Nogen der kan forklare hvor de acontoindbetalinger er gået hen, da de ikke fremgår af bank eller regnskab. Jeg er totalt forvirret...

Tilmeldt 27. Apr 09
Skrevet kl. 13:40

Her er forløbet af et normalt varmeregnskab:

Ejerne betaler månedsvis eller kvartalsvis en a/c varme. En gang om året (kan sagtens være skævt iforhold til regnskabsåret), indberetter administrator så til forsyningsselskabet.

Dette gøres på forudtrykte blanketter og her er mulighed for at notere hvilke udgifter der skal medtages i regnskabet. Altså ud over selve varmeafregningen, energimærkeandel, varmeregnskabshonorar, kontrolmanual. Dette er KUN for udgiftsdelen.

For indtægtsdelen indberettes PRÆCIST hvad der er indbetalt pr. lejlighed. Fordelingsregnskabet udsendes når det modtages fra forsyningsselskabet og er der medlemmer der får en stor efterregning bør deres a/c sættes op.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)