Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af 4.kvartals moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften,

Momsen for 4. kvartal skal snart afregnes, og i den forbindelse er jeg lidt i vildrede for, hvordan denne bogføres korrekt.
Jeg har fulgt metoden fra Anette Sand "Bogføring af momsafregning", hvor kontoen "Betalt moms" debiteres den sidste dag i kvartalet, og bankkontoen naturligvis krediteres på betalingsdatoen for momsafregningen.

Spørgsmålet går derfor på, hvordan jeg bogfører 4. kvartals moms, nu hvor kvartalet afsluttedes sidste år.
Er der en der kan give en hjælpende hånd til at få bogført momsafregningen?

Mvh. Casper. 

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09

normalt vil årets afslutning og overførsel til næste år automatisk 0 stille momskonti og overføre saldo til momsafregningskontoen. Når du så betaler momsen så er det jo det beløb der stod på den konto 1/1 som passer med det du betaler og dermed går den også i nul når du bogfører debet den konto og kredit bank

læs evt også om NULSTILLING AF MOMS 

VH john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 17:11

Hej Casper,

mange bogføringssystemer har en autofunktion til dette.

Hvis du skal gøre det manuelt, så skal flytte saldi fra momskontiene til momsafregning.

Et meget simpelt eksempel kunne være at saldiene var følgende for kvartalet.

Udgående (salg) moms - 1.000 (kredit)

Indgående (køb) moms +500 (debit)

Du debiterer så udgående moms for 1.000 og kreditere momsafregning ligeledes for 1.000

Derefter kreditere du indgående moms for 500 og debiterer momsafregning for 500

Resultatet skulle så gerne blive at saldoen på momsafregning herefter er - 500 (kredit) hvilket er momsbeløbet du skal betale.

Nå du så har betalt momsen, debiterer du momsafregning med 500 og banken krediteres med 500.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 18:17

Hej, og tak for jeres svar.

Jeg anvender Winfinans, såfremt det har nogen betydning for, hvordan det hele hænger sammen. Umiddelbart er der ikke tale om nogen automatisk nulstilling af momskonti.

Jeg har imidlertid ikke nulstillet nogen momskonti i løbet af året.
I stedet har jeg udtrykket regnskabet for det givne kvartal og derfra fået momstallene til indberetning.

Hvad angår bogføringen af momsbetalingen, har jeg debiteret kontoen "Betalt moms" (4586) på sidste dag i kvartalet, og krediteret kontoen "Bank" (3010) på betalingsdag. Dette er gjort under samme bilag.

Har vedhæftet et eksempel heraf.

Nu kommer jeg så i tvivl om, hvorvidt det er en forkert måde at håndtere bogføringen af momsen på? Alle momsafregningerne stemmer naturligvis overens, men det er selve bogføringen jeg er i tvivl om, hvorvidt er udført korrekt.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:32

måske John Sommer læser med, han kan winfinans. Det er givet du skal nulstille momskonti så salgs og købsmoms starter fra 0 i 2014 - og du bør gøre det kvartalsvis som du så i linket fra mig om nulstiling

Jeg kender ikke de konti du viser, 4586 - er måske momsafregningskontoen og så er det jo fint med den og bank ved betaling, men jeg kan ikke ud fra det du beskriver komme det nærmere.

Momskonti bør altid nulstilles ved afslutning af et kvartal så momsen går ned på momsafregning som så nulstilles ved betaling af momsen (eller moms retur)

vh

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 22:09

Hej John, og tak for dit svar.

Cookie - John Hannover:

måske John Sommer læser med, han kan winfinans. Det er givet du skal nulstille momskonti så salgs og købsmoms starter fra 0 i 2014 - og du bør gøre det kvartalsvis som du så i linket fra mig om nulstiling

Er det muligt blot at nulstille momskonti for hele året i denne omgang, og fremadrettet følge metoden hvor de nulstilles hvert kvartal?
Og I givet fald, hvordan skal dette gribes an? 

Cookie - John Hannover:
Jeg kender ikke de konti du viser, 4586 - er måske momsafregningskontoen og så er det jo fint med den og bank ved betaling, men jeg kan ikke ud fra det du beskriver komme det nærmere.

Har vedhæftet de givne konti, der er i min kontoplan, såfremt det kan opklare eventuel tvivl om de enkelte konti.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22

jeg kender ikke winfians konti men du kan nulstille for helår helt som angivet i mit link

vh

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:30

Jeg kender intet til Winfinans!

Men som jeg ser det så er bilag 12 bogført med to datoer. Det er ikke efter bogen og bør ikke kunne ske.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Fra  Toftec Skrevet kl. 21:54

Cookie - John Hannover:

jeg kender ikke winfians konti men du kan nulstille for helår helt som angivet i mit link

Jeg vil prøve det af som beskrevet i dit link, og se om ikke det kommer til at løse sig. Du får endnu en gang tak for din hjælp her på Amino.

SWcotspain:

Men som jeg ser det så er bilag 12 bogført med to datoer. Det er ikke efter bogen og bør ikke kunne ske.

Det får jeg lige fulgt op på og korrigeret, du får mange tak for besvarelsen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)