Jeg har brug for at finde ud af, hvilke ydelser mit firma, som er momsregistreret i Danmark, skal opkræve dansk moms af i forbindelse med en opgave, jeg skal lave for en kunde i Tyskland. Og hvilke jeg ikke skal. Jeg skal gennemføre fire fokusgruppper i Danmark for kunden i Tyskland. Arbejdet udføres altså i Danmark, mens den endelige rapport sendes til Tyskland (via e-mail). 1. Jeg bruger selv konsulenttimer på opgaven. Disse timer udføres i Danmark, så skal jeg opkræve dansk moms for disse timer hos kunden i Tyskland? 2. Jeg vil skulle leje lokaler og videoudstyr og betale for forplejning til deltagerne i fokusgruppen. Disse ydelser bliver således forbrugt i Danmark. Og jeg vil blive opkrævet dansk moms af disse ydelser. Skal jeg viderefakturere den danske moms af disse, når jeg fakturerer kunden i Tyskland? 3. Jeg får også brug for at købe konsulentydelser fra danske leverandører (booking af deltagere, tolkning). Disse ydelser vil blive forbrugt i Danmark. Disse leverandører vil fakturere mig og derfor opkræve dansk moms. Skal jeg viderefakturere den danske moms for disse ydelser til kunden i Tyskland, eller skal jeg trække momsen ud af disse ydelser i den pris, jeg fakturerer til kunden i Tyskland? Mvh. Kim |
Nogen kan vide mere om dette så vent på flere svar men jeg mener at huske, at der kan være en forskel på, om dit arbejde dækker noget som kunden skal bruge I Danmark - ha glæde af I Danmark - eller ikke. Hvis det er er for noget han skal bruge her i landet, mener jeg der skal momses og så er det svaret jeg TROR er korrekt på alle 3 - og kunden bør vel momsregistrere sig i DK for at kunne trække momsen fra, men hvis vi taler generelt, altså salg til en kunde i EU så:
Du skal ikke lægge moms på nogen af tingene du EU. Du skal selv betale moms på dine køb, men den får du jo igen når du momsindberetter og du skal derfor fakturere din kunde det beløb du mener du vil (du sætter jo prisen), uden at tage hensyn til den moms du selv lægger ud og får igen
vh