Jeg skal hjælpe en forhandler igang med en netbutik. Denne forhandler har fået at vide, at de skal betale mere pr. enhed pga. de er netbaserede end de forhandlere der har en fysisk butik.
Har I været ude for noget tilsvarende?
Er det ikke unfair differentiering? Som jeg ser det, er det blot til fordel for den netbaserede forhandler at de ikke har nær så mange udgifter, der er vel heller ikke forskel på forhandlerpriserne, alt efter hvor butikkerne er placeret? Hvis de har kontor på strøget, må de alt andet lige have flere udgifter end hvis de er placeret på Bygaden i Gilleleje.
Alternativt kan man selvfølgelig bare have butiksadresse på lageret, hvis det gør den store forskel, men alligevel!?
Jeg har aldrig hørt om højere priser, men de fleste af de sports-netbutikker, som eksisterer i dag, har base i en fysisk butik. Ellers kan de slet ikke få de store mærker.
Mærkevareindehavere der ønsker at deres produkter skal afsættes omkring den "vejledende udsalgspris" vil have interesse i at lave sådan en differentiering. I modsat fald vil webbuttikkerne kunne starte en priskrig med deres lavere udgifter. Jeg synes det er et endnu større problem med de importører/producenter der nægter at sælge deres varer til webbuttikker.
Jeg så en af folkene bag Wupti.dk der fortalte om deres setup på Iværk07. Det var ret imponerende hvor mange mærkevarer de havde fået til at levere direkte til sig (Samsung undtaget). Dette fortæller lidt om a "size matters". Hvis der skal gøres noget ved det tror jeg webbutikkerne er nødt til at gå sammen i en branche/indkøbsforening med så stor volumen bag sig, så producenterne ikke kan tillade sig at ignorere dem.
Der er ikke tale om en differentieret salgspris overfor slutkunden, men kun på indkøbssiden. Argumentet er, at en webbutik har lavere omkostninger til drift, så enhedsprisen skal være højere. De vil altså have mere per enhed, idet der ikke er mellemled - aka de vil øge deres DB på forhandlerens bekostning.
Det er jeg helt med på. Jeg kan høre de har en masse fine argumenter, med det hele er et udslag af "den der har grisen sætter prisen". De vurderer at din partner er parat til at betale et højere beløb, fordi han han kan betale det højere beløb og stadig tjene penge. Denne vurdering er formentlig rigtig. Det pakker de så ind i nogle andre argumenter der måske får det til at lyde bedre.
Stadigvæk, hvis webbutikkerne ikke finder ud af at gå sammen om indkønsaftaler m.m. vil der sikkert herske sådanne tilstande i mange år fremover.