Lige hurtigt kort om mig selv: Jeg er 18 år og jeg kører en gamehost, der er registreret som et enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden har kørt siden Januar sidste år (præcis et år i dag).
Vi er blevet momsregistreretpr. 1/1-2014, og jeg tror nogenlunde, at jeg har styr på hvordan det betales - dog er jeg lidt usikker på, hvordan det skal angives og udregnes. Vores hjemmeside kører med WHMCS, og deri har jeg opsat, så den viser, at moms @ 25% er medberegnet i prisen. Dette bliver også skrevet i fakturaer. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan vi kan regne ud, hvor meget moms vi skal betale. Kan vi 'bare' tage alt indkomst og trække 25% fra?
Og hvad med regnskab? Er det fint nok at oplysningerne kun ligger i WHMCS, eller ville det være en fordel at føre regnskab i Excel f.eks.?
Du skal føre regnskab. Salgsmoms bogføres og angives af alle fakturaer fra dit salg som er med moms og den moms fremgår så af fakturaen som du som jeg husker også skrev det gør?
Købsmoms er den moms som klart fremgår af de fakturaer du har modtaget
Importmoms er moms du skal angive (men ikke betale) for alt køb af ydelser og varer til udlandet læs IMPORTMOMS og der er også momsangivelse for salg til EU (EU salg uden moms) som SKAL udfyldes (statistik, koster ikke)
Du kan med andre ord ikke tage al indkomst og regne med 25% er moms eller tilsvarende for køb, det skal gøres faktura for faktura og momsen skal fremgå hvis det er alm salgs og købsmoms
angivelsen foregår ud fra regnskabet og ved at logge på skat.dk og angive under punktet moms efter hver momsperiode
Tak for dit indlæg :) Jeg er givet mig i kast med at læse om de forskellige typer moms, og jeg prøver at få det sat fast i knolden.
Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan den bedste måde at lave regnskab ville være? Er det bare at åbne et Excel ark og så notere, hvad man har haft af indkomster samt udgifter hver måned?
Beklager min store uvidenhed, men jeg vil være sikker på, at det gøres korrekt :)
Jeg kigger lidt på Dinero, men jeg synes det virker meget uoverskueligt.
Det system, vi bruger til vores hjemmeside (hvor alt salg foregår), gemmer alle vores fakturaer. Vi laver nogle kampagner en gang imellem, hvor der er rabat på enkelte titler - hvordan gør vi med sådanne ordrer? Skal de indskrives, som var de et produkt med fuld pris, eller skal jeg bare indsætte produktet med den pris, der egentligt er blevet betalt? Og i de fleste tilfælde gælder rabatten kun en måned, så efterfølgende måned vil prisen være normal igen. Er der en smart måde at få det ind i Dinero på? :)
Så vidt jeg er blevet orienteret, må man heller ikke bruge excel til regnskab. Selvfølgelig kan man gøre det sig eget brug, men ikke officielt.
Hvis det er totalt uoverskueligt og/eller der er meget. Så brug gerne en time eller 2 hos en bogholder. Det har jeg gjort og yderligere får jeg bogholder til at holde mit regnskab. Dog er det vigtigt man ved lidt om det, da det er dit ansvar at føre det og det der indberettes er 100% korrekt.
Der stilles ikke så store krav til personlig virksomhed i det formelle, så køres det pænt i Excel bliver det nu nok godkendt, men det er noget frygteligt bøvl med moms og meget andet. I selskabsform - inkl de nye IVS´er, er der klart hårdere krav til årsregnskabsloven og der tror jeg også at excel som jo kan rettes frem og tilbage kreativt ville kunne forkastes. En revisor kan hurtig afklare den
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER