Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. lukning af ApS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med lukning af et ApS.

Vi er fire personer der hver ejer 25% af et ApS. Vi har besluttet at lukke virksomheden ned via betalingserklæring da der ikke er noget gæld eller aktivitet. To af os har dog valgt fortsat at være selvstændig og er ved at oprettet et IVS.

I vores ApS er der en lille smule varelager som kan bruges i det nye IVS. Kan ApS sælges dette varelager til IVS?

Hjemmeside fra ApS skal også overgå til IVS - tænker at vi også skal lave et salg fra ApS til IVS?

Hvad gør vi med et andet varelager der ikke skal overføres til IVS - det består af nogen smykker - værdi ca. 25.000

Kan vi på forhånd lave momsopgørelse så selskabet kan lukkes ned? eller er vi nødt vente hele momsperioden igennem før vi kan lave opgørelsen og afregne?

Eneste gæld der er i firmaet er mellemregning mellem os og ApS - går ikke ud fra man trække det fra nogen steder?

Eneste aktiver der er i firmaet er vores varelager, så derfor kan vi heller ikke få vores indskudte anpartskapital ud igen. Jeg har læst at man så kan få fradag for den mistede anpartskapital på sin selvangivelse er det korrekt? Vi startede med at indskyde hver 20.000, men har så efterfølgende besluttet at indskyde yderligere anpartskapital da det ikke gik som forventet. Den senere tilførte kaptial er bogført som anpartskapital, kan vi få fradrag for den også? (skal dog siges at vi ikke har meddelt nogen offentlige steder at vi har tilført anpartskapital, men beslutningen om at tilføre kaptial er dokumenteret via referat fra møde/generalforsamling)

På forhånd tak for hjælpen :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56

Jeg har sat lidt numre på citatet og tager nogle af dem i svar neden under

Carina Brandt:

1

I vores ApS er der en lille smule varelager som kan bruges i det nye IVS. Kan ApS sælges dette varelager til IVS?

2

Hjemmeside fra ApS skal også overgå til IVS - tænker at vi også skal lave et salg fra ApS til IVS?

3

Hvad gør vi med et andet varelager der ikke skal overføres til IVS - det består af nogen smykker - værdi ca. 25.000

4

Kan vi på forhånd lave momsopgørelse så selskabet kan lukkes ned? eller er vi nødt vente hele momsperioden igennem før vi kan lave opgørelsen og afregne?

5

Eneste gæld der er i firmaet er mellemregning mellem os og ApS - går ikke ud fra man trække det fra nogen steder?

Eneste aktiver der er i firmaet er vores varelager, så derfor kan vi heller ikke få vores indskudte anpartskapital ud igen. Jeg har læst at man så kan få fradag for den mistede anpartskapital på sin selvangivelse er det korrekt? Vi startede med at indskyde hver 20.000, men har så efterfølgende besluttet at indskyde yderligere anpartskapital da det ikke gik som forventet. Den senere tilførte kaptial er bogført som anpartskapital, kan vi få fradrag for den også? (skal dog siges at vi ikke har meddelt nogen offentlige steder at vi har tilført anpartskapital, men beslutningen om at tilføre kaptial er dokumenteret via referat fra møde/generalforsamling)

1

Ja varelager kan sælges til kostpris + moms (da i lukker ved erklæring og bare sælger noget af varelager ud til allerede oprettet mener jeg det skal være med moms) 

2

Ja til hjemmeside, men den er mere "kompliceret" for hvordan vurderer i den? Igen med moms - sælges den til mere end den er taget op til i jeres ApS bliver det en nettoindtægt for jeres ApS inden lukning - MEN jeg vil sige, at hvis I så tager den ind som aktiv til kr xxxx i jeres IVS så synes jeg I skal ha råd af revisor. Hvis ex jeres IVS låner til køb af varelager og det er til ren kostpris og varene har den værdi stadigt, så giver det ikke umiddelbart problem med egenkapitalen men f.eks. lån og så optagelse af hjemmeside til aktivsværdi kan sagtens gøre det

3

Det smykke lager til 25.000 kr som ikke overføres skal søges afsat til andre inkl. moms. Hvis I sælger til nogen i kender, er det meget vigtigt, at I kan dokumentere at I har valgt en pris der helt svarer til markedspris - eller minimum kostpris - Hvis I sælger til 3. part vil prisen som udgangspunkt være markedspris og blive accepteret. I må ikke bare beholde dem, kan de slet ikke sælges skal I kunne dokumentere til intetgørelse, men det lyder jo som om man i alle fald kan få solgt og dokumenteret smykker med en værdi af 25.000

Det gælder også alt andet I måtte ha købt, fra computere, telefoner til alt muligt andet udstyr - alle små anskaffelser osv. De skal kunne redgøres for og sælges med moms - eller påvises destrueret, I må ikke selv bare privat beholde noget der er købt med momsfradrag eller "forære"det til et nyt IVS

4

Når I har alt dette klar, kan I afslutte moms i regnskabet med den nye salgsmoms og afslutte hele regnskabet med de nye salgsindtægter. Om I kan forhåndsindberette og betale ved jeg ikke, men har I ikke en revisor ind over afslutning ved betalingserklæring - som lige kan svare på det?

5

Den mistede anpartskapital giver fradrag som tab på aktieindkomst. Jeg kan ikke ud fra det du skriver om, at I har indskudt yderligere ApS kapital se at det giver fradrag, men det må afhænge af dokumentation via møde/generalforsamling evt ejerbog - så det ikke bare ses som et lån I har tilført - igen vil det kræve konkret vurdering, og jeg ville generelt anbefale revisor ind over ved lukning ved betalingserklæring for 4 personer i ApS

Vent og se, forhåbentlig kommer flere svar

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:33

Hvis I afslutter med at overdrage hele virksomheden, der ligger indeni ApS, dvs. varelager, navn, website etc. kan det overdrages uden moms. I skal dog først sælge varelager på smykker til anden side. Dette salg vil være inkl. moms.

Jeg forstår dog ikke, hvorfor I lukker, hvorfor køber I 2 der vil fortsætte, ikke bare anparterne af de andre 2???

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)