Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Velfærdsturisme og de sociale ydelser

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer

Der er noget jeg ikke forstår.

Ifølge denne artikel:  thorning-velfaerdsturisme-er-ikke-et-stort-problem og en masse andre medier, så er det en fordel, at f.eks udenlandske arbejdere tager til en gård i udkantsdanmark og får arbejde.

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Hvordan kan det gavne den danske økonomi?

For der er nu en dansker, der fortsat skal leve af overførselsindkomster fordi udlændingen har fået jobbet.

Er der overhovet ingen, der er opmærksomme på dette problem i de offentlige debatter, eller er der bare noget jeg ikke har forstået?

Lad os antage, at ovenstående ER et reelt problem for Danmark.

Hvis det er tilfældet, og lønnen er den samme!!! så må det være fordi arbejdsgiverne foretrækker arbejdskraft, der er "sultne" nok efter arbejdet - og gider at gøre en indsats.

Og det er man, hvis alternativet til at arbejde er dårligere end at arbejde.

I de lande medarbejderne kommer fra ER alternativet dårligere.

De VIL arbejde - og de VIL tage det arbejde de kan få.

Men vil den danske arbejder også det, når de "tjener" det samme for at blive hjemme som hvis de skal arbejde og betale for transporten?

Personligt tror jeg, at guleroden for at få de fleste op af stolen skal være, at man har mindst 1/3 mere til sig selv ved at arbejde frem for at lade være.

Det tror jeg på I HØJ GRAD gælder den udenlandske arbejdskraft - og det er DERFOR de er glade for at arbejde i Danmark.

Eller er der også noget her jeg ikke har fanget eller har vi noget af et problem, Danmark?

Hvis ja, er der nogen der er skarp på en lommeregner for,
hvor mange milliarder dette "lille" oversete problem i debatten koster Danmark hvert år? (og stigende)

Venlig hilsen,
Christian

PS: For dig der har tid: VIDEO Thorning blev bombarderet med spørgsmål om velfærdsturisme - spol 5 minutter frem.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:05

Meget apropro dit indlæg så har Danish Crown jo lige fyret over 400 medarbejdere fordi de sagde nej til lønnedgang i form af en - indrømmet - mærkelig investeringsordning.

Der har du fagbevægelsen igen i gang med at sejre sig selv ihjel som de har gjort så mange andre steder.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

At en udefra tager arbejde på gården, betyder jo at gårdejeren kan fortsætte driften, fremfor at lukke ned og gå konkurs. Det kan vi vel kun være enige om, er samfundsgavnligt.

De danske lønninger, og udgifter, er alt for høje, og affødt af det også de sociale ydelser, som der pt. bliver udbetalt alt for mange af.

Skal de sociale ydelser så sættes ned? Det er ikke noget der kan løses over night.

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 22:35

Fru Hartmann:

At en udefra tager arbejde på gården, betyder jo at gårdejeren kan fortsætte driften, fremfor at lukke ned og gå konkurs. Det kan vi vel kun være enige om, er samfundsgavnligt.

De danske lønninger, og udgifter, er alt for høje, og affødt af det også de sociale ydelser, som der pt. bliver udbetalt alt for mange af.

Skal de sociale ydelser så sættes ned? Det er ikke noget der kan løses over night.

Lønningerne er jo høje dels på grund af produktiviteten (godt) og de høje afgifter og skatter (dårligt).
Sætter man afgifter og skatter ned kan man bevare samme købekraft men nu konkurrere bedre med udlandet. Nogen kommer jo så til at betale når der kommer færre penge ind i det offentlige, og det er jo der den ligger, i og med at rigtig mange i 'systemet' hårdnakket påstår at der ikke kan undværes en enkelt offentlig ansat i verdens største offentlige sektor.
Så er det altså svært når systemet er så opsat på at bevare egne fordele. Desværre.
Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:49

EU-borgere arbejder i Danmark - det har de ret til. Danskere arbejder i det øvrige EU, og det har de ret til.

Giver det mening at spørge, om vi har økonomisk gavn af udenlandsk arbejdskraft, hvis man ikke tager det i betragtning, at danskere også kan arbejde i hele EU??

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 23:03
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 23:09

Erik Hamre:

Fru Hartmann:

Lønningerne er jo høje dels på grund af produktiviteten (godt) og de høje afgifter og skatter (dårligt).
Sætter man afgifter og skatter ned kan man bevare samme købekraft men nu konkurrere bedre med udlandet. Nogen kommer jo så til at betale når der kommer færre penge ind i det offentlige, og det er jo der den ligger, i og med at rigtig mange i 'systemet' hårdnakket påstår at der ikke kan undværes en enkelt offentlig ansat i verdens største offentlige sektor.
Så er det altså svært når systemet er så opsat på at bevare egne fordele. Desværre.

Jeg vil lige gøre dig obs på, at der faktisk blev fyret temmelig mange fra det offentlige i starten af 2012 - jeg var en af 50 i 'en styrelse, men det hørte man bare ikke ret meget om i medierne, måske fordi "de fleste" mener at der er for mange off. ansatte - altså lige til de selv render ind i lange vente/svartider .......

Tilmeldt 29. Jul 10
Skrevet kl. 23:42

Fru Hartmann:

Jeg vil lige gøre dig obs på, at der faktisk blev fyret temmelig mange fra det offentlige i starten af 2012 - jeg var en af 50 i 'en styrelse, men det hørte man bare ikke ret meget om i medierne, måske fordi "de fleste" mener at der er for mange off. ansatte - altså lige til de selv render ind i lange vente/svartider .......

Der er stadig 800.000 ansatte i den offentlige sektor. Antal offentlig ansatte pr. indbygger overgås vel kun in Nordkorea.

De lange ventetider kan derfor ikke skyldes mangel på offentlig ansatte men snarere inkompetence som følge af manglende konkurrence og manglende konsekvens for dårligt arbejde. Seneste skud på stammen: 1813, som jo er så håbløst og amatøragtigt lanceret at man tror det er løgn. Før det kan nævnes de utallige IT flop som Amanda, IC4 tog, 12 timers ventetid på skadestuer, dårlig folkeskole, lav overlevelsesrate for cancer, flest indbrud pr. indbygger i Europa og så videre og så videre.

Du får svært ved at overbevise mig om at flere offentlig ansatte er svaret når nu de 800.000 har leveret de nuværende tilstande.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 00:44

Ja, vi har "høje" lønninger, men det kan ikke sammenlignes, da Danmark er et dyrere land at leve i. Desuden har der været stilstand i lønninger i mange brancher siden finanskrisen, hvilket i sig selv er lønnedgang. Alt er generalt dyrere i DK, hvilket også medfører "høje" lønninger.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:53

Mark | Parfume-S:
Ja, vi har "høje" lønninger, men det kan ikke sammenlignes, da Danmark er et dyrere land at leve i.

Det betyder bare, at det kan være vanskeligt for danske virksomheder at konkurrere mod udenlandske virksomheder, hvilket skader eksport. Og det gør også, at mange danskere køber billigere udenlandske varer, istedet for danske varer. Sidst jeg var i en Bilka, var det meste kød vist fra Tyskland...

Mvh Carsten 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)