Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Boligkøb i Malmø - økonomi

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste og jeg bor i hvad vi selv mener er ved at være en for lille (andels)lejlighed og derfor har vi været en tur i Sverige - nærmere betegnet Malmø - for at kigge på bolig. Det er lige pludselig gået lidt stærkt men vi har fundet os noget vi virkelig gerne vil have - vi har endnu ikke fået talt med bank eller noget som helst endnu men alt det forsøger vi at få sat lidt aftaler på. Indtil da har vi selvfølgelig massevis af spørgsmål - vigtigst selvfølgelig omkring økonomi og det er her jeg håber på lidt hjælp for selvom vores privatøkonomi har det fint har vi absolut ingen forstand når vi når op i de højder som vi måske snart skal.

Det hus vi har kig på står udbudt til hvad der svarer til ca 2.4 DKK - årlige omkostninger 42.000 (vand, el, etc).

Kigger vi på et dansk hus i samme prisklasse vil brutto/netto ligge på ca 17.000/14.000 - det vil vel sige at vi skal betale 17k om måneden for lån men pga fradrag reelt set "kun" betaler 14k?

Kigger jeg på det svenske hus og laver en kalkulation på de værktøjer fx Swedbank giver, så skal jeg tilsvarende her betale 14.500 inkl 1/12 af de årlige omkostninger (altså 3.500) og Fastighetsskatt (ejendomsskat?) (ca 1.500) - og det vel at mærke i svenske kroner. Hvorfor den store forskel? Er Sverige bare billigere på det punkt eller hvad har jeg overset (for oven i de danske omkostninger skal vel stadig lægges ejendomsskat og årlige omkostninger eller?)?

Vi er så heldige at vi kan lægge mere i udbetaling end det foreslåede - vi regner med at lægge omkring 500.000 dkk og det vil ifølge Swedbanks hjemmeside bringe vores månedlige omkostninger ned på ca 11.500 svenske kr, altså lige omkring 9200 om måneden (inkl de anslåede driftomkostninger og Fastighetsskatt). Dette synes vi lyder forholdsvist billigt for et hus til den pris så vi bliver ved med at lede efter dét vi har glemt og som gør at huset alligevel bliver urealistisk at købe - men hvad? Beløbet er ud fra hvad vi kan se selvfølgelig fratrukket 30% der er i fradrag men alligevel.

Sidst men ikke mindst - vi har ingen bil og vil derfor selvfølgelig få udgifter til tog, tv, internet og mobil kan vi ikke undvære, vi skal også have lidt at spise i ny og næ men her har vi et ret lavt budget (ca 2k om måneden samlet) og uden at vide hvor meget sådan noget forløber sig til skal vi vel også have andet end bare en indboforsikring (hvad skal man forvente årligt her?)... men ud over det hvor meget mere har vi så overset af nødvendigheder som husejere?

Det var mange tal og mange spørgsmål - men vi håber virkelig at der er nogle her der kan kaste lidt lys over sagen Tongue Tied

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)