|
Hej Amino'er Jeg har tidligere fået MEGET gode input omkring Holdingselskab med driftselskab. Jeg er igang med oprettelse af IVS holding, det tager "kun" 8 uger. Nu har jeg lige et spørgsmål mere: Jeg laver holding, jeg har et driftselskab (ApS) og et personligt (som inden 30 06 14) bliver skattefrit omdannet til ApS. Jeg påtænker at skifte min bil ud (hvide plader til hvide plader) jeg gider ikke, at jeg ikke kan køre på genbrugsstationen uden, at skal til møde med SKAT, som mener at der også var privat affald med. Hvis jeg registrerer denne i holdingselskabet, skal der så betales skat af denne ved privat brug? Eller skal holding opkræve leje?. Hvad med opkrævning af køretimer ved diverse rep. hos kunder? Jeg fandt et Jacob Tøjner indlæg, hvor een spurgte efter det samme. Men jeg tror ikke, at Jacob har set dette. Han er jo altid klar med et grundigt svar. Jeg håber, at ovenstående kan forståes ellers må jeg jo til "blækkanden" igen. På forhånd tak. Johnny |
Det bliver lidt skud fra hoften med usikkerhed på om jeg forstår dig.
Jeg forstår det som du KØBE hvidplade bil som købes og ejes af dit holdingselskab (det nye IVS) og vil høre om skat af privat bil og evt leje af bilen fra IVS holding til drifts ApS eller personlig virksomhed?
1
Du skal betale skat af fri bil hvis du har hvidplade bilen med hjem - den del er klar
2
Holding må mig bekendt godt leje den ud til datter selskabet (dit drifts ApS) til 100% ren markedsleje. Jeg har ikke forslag til hvordan det lejer til din personlige virksomhed som jo er dig, med mindre den drives i VSO. Jeg er ikke med på hvorfor bilen ikke i så fald købes af dit drifts ApS direkte
3
"køretimer" ved div rep kunder foretages jo så i firmabilen ejet af dit holding som jo betaler alle udgifter ved bilen, uanset du kører til en kunde eller privat, da jo betaler skat af fri bil
4
Overvej papegøje plader - eller ren gulplade i forhold til skat af privatbil, men det er et regnestykke som forudsætter kendskab til hele kørselsmønstret, privat/selskab
5
Overvej at eje bilen privat selv som hvidpladebil, før kørebog og få statens takster for km kørt for virksomhederne - nok det letteste scenarie som jeg ser det.
6
husk at bilen jo afskrives og at du (f.eks. i dit IVS) i dine selskaber skal se til at kapitalen ikke udhules hvis du bare køber den i dem og regn med risiko for at der kan blive afkrævet personlig sikkerhedsstillelse, hvis der indgår lån til køb af bilen
----------------------------------------------------
Da bil og farve på nummerplade i forhold til kørselsmønster er et meget konkret spørgsmål, så ville jeg ofre, at lade en revisor se på det, eller betale en som Martin123 (Jensen) som kan en masse om det stof, for at lave nogle helt konkrete opstillinger baseret på præcist dit kørebehov
Spørgsmålet om skattefri omdannelse af nuværende personlige selskab til ApS vil også kræve konkret vurdering for at beslutte om det er bedst/billigst eller om du bare skal stifte og sælge aktiver/goodwill ind.
vh John Hannover
Bliv gratis medlem