Jeg er i gang med at åbne min første shop som iværksætter. Jeg har bestilt CVR for et par dage siden, men overvejer at købe domænet og lave min webshop nu.
Mit spørgsmål er så; Kan jeg skrive disse ting i regnskabet når jeg så får mit CVR, og trække moms fra osv. eller burde jeg vente til CVR er modtaget før dette kan lade sig gøre?
Det samme gælder de vareprøver jeg har bestilte, kan de ligeledes indgå i regnskabet, selvom de er bestilt før jeg har registret mig?
Som jeg har forstået det (og hæng mig ikke op på det) så kan du lave alle indkøb, op til 6mdr før startdatoen, og trække det hele fra, når du så starter, MEN, du må IKKE sælge noget :) dvs er det webshop, må du først sælge den dag dit CVR er aktivt :)
Du må ikke inden ha faktureret noget uden moms - så bortfalder mulighed for momsfradrag
Det må ikke være ting du inden tager i brug privat (lad være med at købe ex en computer 4-6 mdr inden og har hjemme som tydeligt eks.)
Vareprøver? Fra EU eller DK ja - fra uden for EU vil jeg nu nok sige nej, da du ikke må importere spor fra uden for EU til videresalg uden at være importregistreret (som fordrer CVR se linket). Hvis det er vareprøver, så må de aldrig være til videresalg (de skal i princip være mærket så de ikke kan bruges til det) og så er de jo værdiløse, så prøver fra uden for EU - ikke købe før du har CVR hvis de skal ha en værdi i alle fald.
Når det således kun er ting som er købt med det formål at kunne komme ud af starthullerne når CVR er klart, så ja - så OP til 6 mdr inden er hvad skat per kutyme accepter
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvordan klarer Christian så at registrere købene i regnskabet? Skal have lave en mellemregningskonto? Forudsat at han heller ikke har en erhvervskonto endnu.
Jeg står nemlig i samme situation. Jeg har købt ind, men har endnu ikke et cvr.
Han gemmer bare alle bilag og når hans virksomhed er startet, så bogfører han dem på de relevante konti - varer - internetdomæne osv og på bilagene skriver han betalt via privatkonto inden opstår, nu overført fra firma konto til privat
Forkromet bogfører han så på mellem regning privat indskud først og så via bank så han har overblik over mellemregning, men omvendt hvis han skriver på posteringerne at det er køb inden start via privat - så vil jeg mene det går helt fint bare at bogføre direkte på omkostningerne/småaktiver - og med banksom modpost - og så lade banken overføre fra firma til privat konto samtidigt. Så har han fået sine penge og der har ikke været et egentligt udlæg firmamæssigt, da firmaet køber dem dag 1 fra start så det bør være OK, men forkromet får I her: - debet omkostninger - kredit mellemregning privat - og så når alt er bogført - EN overførsel fra firma bank til privat bank og EN kontering, debet mellem regning privat som går i 0 og kredit bank
Sorry for fed skrift et er bare fra måske at lette den del som viser det vigtige
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER