Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svensk firmabil til privatbrug i DK??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 501
Fra  DC-Invest Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer :-)

Jeg er blevet tilbudt et "konsulent" arbejde ved at Svensk firma.
Det er noget som jeg skal arbejde med ved siden af mit nuværende arbejde, da dette kan laves om aften og weekender.

Min løn vil består af ren provision, men da de ikke rigtig man love mig så meget i den første tid, vil de give mig en Svensk firma bil som "bonus".
Som jeg har forstået på dem, så er det en bil de Leaser ved et eller andet leasing firma i Sverige, og så får jeg den at køre rundt i.

Men nu er det så lige at jeg gerne vil høre hvad regler her i DK er for dette. Jeg har prøvet at søgt på SKAT, men desværre uden held.
De kender ikke selv til reglerne i DK, så det er derfor jeg gerne lige vil høre om der er nogen her som kan hjælpe mig med reglerne. For er det i det helle taget lovligt? Er der nogle ting som skal overholdes for at jeg kan få en svensk firma bil mm?

Der hvor jeg måske kan se at der er et problem, er det her med arbejdstiden. Jeg vil måske den ene måned arbejde 30 timer og den næste 100 timer. Andre måneder mindre. De kan nemlig ikke love hvor meget der er til mig det første års tid.
Hvordan er det med beskatning?

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, da jeg rejser til Sverige i morgen tidlig, for at snakke med firmaet om jobbet.
Jeg vil jo ikke sige ja til bilen, hvis jeg ikke må køre i den her hjemme.

Mvh.
Danny Christensen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:07

En revisor bør kunne svare dig, men som jeg husker det:

Du må som hovedregel jo ikke køre privat i svensk indregistreret bil. Hvis du var svensk ansat, og i hovedsagen kørte i Sverige (kørebog) så mener jeg dog godt du måtte tage den med over broen til Danmark og køre hjem i den, men den klare hovedpart af kørslen skal være i Sverige, selv kørsel fra hjem til broen regnes som privat kørsel i Danmark, så den er ikke helt ligetil, hvis du i princip kommer til at køre mest her i Danmark privat og/eller for de alm. danske arbejde.

Jeg ville bede om løn, som vel også kan være godt for dem, da de så kun betaler for de timer de får, hvor de ved bilen har den faste omkostning (omend en billig bil i Sverige).

Beskatning af bilen vil hvis det er en bil du må køre i privat sikkert følge de almindelige skatte regler for fri bil ville jeg også frygte. Helt specielt ville det være en øjeåbner for skat, hvis du næsten ingen løn fik, men havde en svensk bil til rådighed på danske veje OG kørte privat.

Beskatning af selv lønnen vil være som beskatning af øvrig dansk løn og hvis den kommer på toppen af det du i øvrigt tjener ligge på ca 44%

Du kan håbe at Henrik Koudahl ser tråden for han kan svare mere sikkert end jeg. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08

Den må gerne være leaset i Sverige, men hvis du bor i Danmark må du ikke køre i en svensk indregistreret bil i Danmark.

Med andre ord, den skal være indregistreret i Danmark før du må køre i den.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11

http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_5_5_2.htm (om lovlighed) og så har du problematikken omkring fri bil.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 501
Fra  DC-Invest Skrevet kl. 13:19

Jeg var lige inde og læse det indlæg som du smed op Henrik Koudahl.

Jeg kom til dette afsnit:

Udenlandsk firmabil - Lønmodtagere

En person (arbejdstager), der bor her i landet, og som får stillet et udenlandsk motorkøretøj til rådighed af en virksomhed med hjemsted eller fast forretningssted i en anden EU/EØS-stat, må bruge køretøjet på færdselslovens område. Se registreringsbekendtgørelsen § 22.

Det er en forudsætning for kørslen, at SKAT har fritaget køretøjet for registreringsafgift. Køretøjet må kun bruges af den person, som har modtaget fritagelsen, eller af en person, der hører til den pågældendeshusstand.

Personen skal medbringe bevis for fritagelsen, når køretøjet bliver brugt på færdselslovens område og efter anmodning vises til politiet eller SKAT.

Hvordan skal den forstås? At jeg kan tage kontakt til SKAT og få en fritagelse, så jeg godt må køre i den, eller misforstå jeg noget?

Mvh.
Danny 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:26

Ja givet at skat skal kontaktes ud fra teksten, men Henrik kan du ikke lige kommentere på det med, at hovedparten af kørslen skal være i Sverige eller for svensk virksomhed i DK (kørebog) og at privat kørsel i DK kun må udgøre ??% og at kørsel frem til broen/grænse tæller med selv når man skal på arbejde i udlandet -  som jeg husker det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:12

Hvis du kører flere dage i Sverige end i Danmark (183 dage) om året eller der køres flere km i Sverige end i Danmark kan du opnå fritagelse for dansk registreringsafgift. Du skal blot opfylde et af de to led.

Du skal kontakte dit lokale skattecenter hvis du mener du kan opfylde kravene. Der er vist en blanket på SKAT's hjemmeside som du kan bruge. Du skal bare sandsynliggøre at du opfylder kravene - der er ikke krav om at der føres kørebog.

Og jo - John - kørsel til broen/grænsen tæller med som erhvervskørsel i udlandet.

Jeg ville bede om bindende forhåndsbesked inden jeg indgik en aftale om dette.

Måske overveje om ikke det var bedre at få en lille grundløn og så fratrække kørselsgodtgørelse. Der skal alligevel tjenes noget for at minimere beskatningen af bilen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:22

Danny Christensen:
Det er noget som jeg skal arbejde med ved siden af mit nuværende arbejde, da dette kan laves om aften og weekender.

Henrik Koudahl:
Hvis du kører flere dage i Sverige end i Danmark (183 dage) om året eller der køres flere km i Sverige end i Danmark kan du opnå fritagelse for dansk registreringsafgift. Du skal blot opfylde et af de to led.

Jeg tro det bliver lidt op af bakke, når der er tale om bierhverv.Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:07

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=91933&vId=0 (blanket til SKAT).

@Karsten - ikke uenig. Man skal nok gøre show nogle tanker om hvor stort det erhvervsmæssige kørsel vil være. Om den private kørsel kan holdes inden for det omfang. Derefter om nytteværdien er en beskatning af fri bil værd.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 15:30
http://www.oresunddirektbusiness.dk/indblik/skat-for-ansatte/danske-ansatte-i-sverige/beskatning-af-firmabil-for-danske-ansatte-i-sverige

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947225

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)