Hej med jer :-) Jeg er blevet tilbudt et "konsulent" arbejde ved at Svensk firma. Min løn vil består af ren provision, men da de ikke rigtig man love mig så meget i den første tid, vil de give mig en Svensk firma bil som "bonus". Men nu er det så lige at jeg gerne vil høre hvad regler her i DK er for dette. Jeg har prøvet at søgt på SKAT, men desværre uden held. Der hvor jeg måske kan se at der er et problem, er det her med arbejdstiden. Jeg vil måske den ene måned arbejde 30 timer og den næste 100 timer. Andre måneder mindre. De kan nemlig ikke love hvor meget der er til mig det første års tid. Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig, da jeg rejser til Sverige i morgen tidlig, for at snakke med firmaet om jobbet. Mvh. |
En revisor bør kunne svare dig, men som jeg husker det:
Du må som hovedregel jo ikke køre privat i svensk indregistreret bil. Hvis du var svensk ansat, og i hovedsagen kørte i Sverige (kørebog) så mener jeg dog godt du måtte tage den med over broen til Danmark og køre hjem i den, men den klare hovedpart af kørslen skal være i Sverige, selv kørsel fra hjem til broen regnes som privat kørsel i Danmark, så den er ikke helt ligetil, hvis du i princip kommer til at køre mest her i Danmark privat og/eller for de alm. danske arbejde.
Jeg ville bede om løn, som vel også kan være godt for dem, da de så kun betaler for de timer de får, hvor de ved bilen har den faste omkostning (omend en billig bil i Sverige).
Beskatning af bilen vil hvis det er en bil du må køre i privat sikkert følge de almindelige skatte regler for fri bil ville jeg også frygte. Helt specielt ville det være en øjeåbner for skat, hvis du næsten ingen løn fik, men havde en svensk bil til rådighed på danske veje OG kørte privat.
Beskatning af selv lønnen vil være som beskatning af øvrig dansk løn og hvis den kommer på toppen af det du i øvrigt tjener ligge på ca 44%
Du kan håbe at Henrik Koudahl ser tråden for han kan svare mere sikkert end jeg.
vh John Hannover