Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem ejer domænet/hjemmesiden?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 9. Mar 12
Indlæg ialt: 220
Fra  MPMG Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu et spørgsmål til de kvikke Aminoer

Jeg har læst om nogen, der har fået et firma til at lave en hjemmeside for sig. Kunden "overtager" nu siden. Efter noget tid vil kunden have en anden aftale med et andet firma (jeg tænker at der i den første aftale lå noget med vedligehold af side og nyoprettelser af vare o. lign.) nu siger det firma der har lavet siden at de ejer siden og at kunden ikke kan tage det med de har lavet?

Jeg kan meget vel tage fejl. Men hvem ejer domænet/hjemmesiden (eller blander jeg tingene totalt?)

Det er sådan at jeg står og skal til at bygge endnu en side op. Jeg tænker at få et firma til at gøre det, da min webman har meget om ørerne lige for tiden. Mit spørgsmål er: kan vi komme i en situation, når siden er færdig og vi vil overtage siden, så siger det firma der har lavet den at det er deres side?

Er det noget man aftaler med firmaet inden de får opgaven eller hvad gør man?

Jeg håber I kan forstå min lidt kringlede måde at forklare mig på

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 08:53

Det er jo noget der står i den kontrakt der skal underskrives. Og det er bestemt ikke normen at gøre sådan at firmaet der har lavet siden ejer den.

Tilmeldt 6. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Blikfang media Skrevet kl. 09:11

Ej det vil jeg bestemt ikke sige var normen.

I mit firma (www.blikfangmidia.dk)går ejerskabet videre når vi afleverer det færdige produkt til kunden.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 09:22

mrdedenroth:

Ej det vil jeg bestemt ikke sige var normen.

I mit firma (www.blikfangmidia.dk)går ejerskabet videre når vi afleverer det færdige produkt til kunden.

Det var måske lidt klodset formuleret af mig. Jeg mente at det var normen at ejerskabet gik videre :) Det gør det også når vi laver hjemmesider.

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er jeg godt nok ny i det med at lave hjemmesider selv, men er også det jeg vil til at lave noget mere.

Jeg ville slet ikke arbejde på kundens domæne live. Jeg ville lave det hele på et lokalt virtuelt domæne, som jeg så ville uploade til kundens domæne. Således ville problemet med ejerskab af domæne slet ikke opstå.

Desuden sælger man et produkt. Så alt indhold osv. overgår til køber. Man kan sagtens bruge det som standard bagefter, men ejerskab af DEN hjemmeside overgår naturligvis.

Jeg er bestemt enig med Kristoffer og Mr. Denroth

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:40

Mads Grønning:

nu siger det firma der har lavet siden at de ejer siden og at kunden ikke kan tage det med de har lavet?

Ved mindre end andet er aftalt så overgår ejerskabet til koden ikke efter normal dansk praksis men kun en eksklusiv brugsret. Der er dog mange inklusiv mig selv der mener at det er en at bundefange sine kunder en smugle og det kunne derfor ikke falde mig ind at håndhæve denne rettighedder i praksis. Som reglerne er så er det dog standart.

Mads Grønning:
Er det noget man aftaler med firmaet inden de får opgaven eller hvad gør man?

Vi har aftalefrihed i Danmark så ja det er noget man bare aftaler. Det er en god ide at få dette skrevet i kontrakten.

Omkring domæner så er det en helt anden snak. Det kommer 100% an på hvem der registrer dem. Her vil jeg råde dig til at registrer dem selv. Det kan du gøre hos de fleste hostingleverandøre. Ellers kan gratisDNS anbefales: https://web.gratisdns.dk/

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 10:00

Jeg tror jeg ved hvor udfordringen opstår.

Der er mange udbydere af CMS løsninger her i landet, nogle af de største (DanaWeb, ScandiaWeb mv.) har deres helt eget CMS. 

Dette får kunden ikke med når de går derfra. De kan få designet og indhold med, men ikke CMS delen med, da det er det man betaler for.

Så i princippet skal I spørge om han må tage designet med sig, indholdet har han vel selv skabt/betalt sig til og ejer vel retten til dette.

Domænet i sig selv, det er DK-Hostmaster.dk i skal tjekke hvem der står som indehaver. Jeg vil til hver en tid ikke anbefale at man overlader ejerskabet på et domæne til en 3. part, idet de både kan gå konkurs, eller pludselig ikke ville samarbejde. 

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Skrevet kl. 11:17

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 15:10

Asger Jon Frounberg:
Det er bestemt ikke "kun" problemet. Læs evt: http://www.prosa.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/A-kasse/pjecer/It_og_ophavsretten.pdf kig under ikke ansatte på side 10.

Det må vel betegnes som værende problemstillingen hvis du som ansat/tidligere ansat, mener at have krav på et design, hvor virksomheden havde dig ansat til at udføre et stykke arbejde for dem. Det hænger ikke helt sammen i min optik, hvor trådsstarter løber ind i et problem mellem 2 virksomheders ophavsret

Virksomhed A som udførte et stykke arbejde for Kunden, mener at have ret til, på trods af Kunden har betalt for arbejdet, fortsat at have rettighederne over brugen af sitet, hvilket forhindre Virksomhed B i at overtage.

Det er ud fra min erhvervserfarring i branchen, blot at se i sin kontrakt. Står der intet, må man vel antage at Kunden har handlet ud fra at han ville købe et færdigt design, som han til hver en tid har råderet over, uanfægtet om det er Virksomhed A eller Virksomhed B som fortsætter udviklingen herpå.

Der hvor jeg kan bidrage med konkret viden, er når Virksomhed A har lagt sit design over et selvudviklet CMS system, her kan Kunden ikke få CMS systemet med, men designet kan de frit fritlægge (Ofte med mest muligt besvær for kunden, desværre).

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Skrevet kl. 16:58

MOAA:
Det må vel betegnes som værende problemstillingen hvis du som ansat/tidligere ansat, mener at have krav på et design, hvor virksomheden havde dig ansat til at udføre et stykke arbejde for dem. Det hænger ikke helt sammen i min optik, hvor trådsstarter løber ind i et problem mellem 2 virksomheders ophavsret. 

Der står hvordan forholdene er når det er en ansat eller et firma (konsulent) som starter på side 10. Læg mærke til at du er væsentlig bedre stillet hvis du har ansat udvikleren end hvis han har arbejdet som konsulent. Der er ikke mig bekendt nogen forskel om konsulenten kommer fra et eksternt firma eller har sin egen konsulentforretning.

Der er også meget stor forskel på om vi taler design eller programmel (kode). Jeg blev selv ret overasket da jeg så reglerne første gang. Som jeg læser trådstarters spørgsmål går det ud på at han ønsker at hyre en konsulent da hans faste mand har travlt. Han har hørt om problemstillingen og ønsker at vide hvordan reglerne er. Det dokument jeg linkede til beskriver på en let læselig måde hvilke regler der gælder hvis ikke andet er aftalt for ansatte såvel som konsulenter som i praksis er det samme uanset om du hyre et stort eller et lille firma til at bygge din nye løsning.

Reglerne er der ikke mange der kender og derfor vil min påstand være at det i praksis som hovedregel fungere sådan at du får kode med fra langt de fleste konsulenter. Det skal dog siges at man hvis ikke man sikre sig når man starter et kontraktforhold risikere og ende i en gråzone hvor leverandøren faktisk kan låse dig til at skulle hyre ham hver gang der skal ændres noget ved mindre du investere i en hel ny løsning. Der er nogen leverandøre der f.eks. tager penge hvis man vil have ret til selv at rette i en løsning efterfølgende. Så vidt jeg husker er standarten for det 10% af kontraktsummen.

Nu arbejder jeg mest med kode og har derfor ikke ret meget ide om der også kan ligge flere problemer i forhold til de visuelle men jeg har siddet og købt programmel før og det er noget man skal overveje.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)