Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan et holdingselskab have ejerandele i aps'er (50K) og IVS'er (1,-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 13. Jan 14
Indlæg ialt: 16
Fra  Købersmægler Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er i gang med to forskellige startups. Det ene skal oprettes som aps med en startkapital på 400K, som er partnernes (2 parter) samlede indskud. Det andet startup er en softwareudvikling som skal oprettes som IVS med minimum i startkapital, altså 1,- dkk, (4 parter).

Kan jeg oprette et aps holdningsselskab med 201 tkr og rulle 200 tkr ned i aps'et og 1 kr ned i IVS'et udfra tankegangen om rullende kapital? Således kommer der til at være "X" aps holding som har 50 % ejerskab i "Y" aps driftselskab og "Z" IVS driftselskab. 

Kan man gøre sådan? Er der grænser for antal aps'er og IVS'er eller hvornår taler man om "kam-selskaber"?

På forhånd mange tak for input. 

Leobo

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13

Der er ikke noget problem forbundet med at lave et holdingselskab som ejer et aps og et ivs. Problemerne omkring rullende kapital er hvis dit holding stifter did. et aps som for den samme kapital stifter et nyt aps. Det er som udgangspunkt forbudt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 422
Fra  LivetSomSenior ApS Skrevet kl. 13:41

Lige en sidekommentar - har I overvejet at låne penge til jeres eget ApS istedet for at indskyde dem?

Hvis du indskyder 200K allerede beskattede midler kan du ikke trække dem ud uden at blive beskattet igen. Som alternativ kan du som privatperson låne pengene til dit selskab, og kun indskyde det nødvendige beløb til brug for selskabsstiftelsen. Hvis du Googler lidt på emnet kan du finde nogle artikler om det.

Jeg ejer LivetSomSenior, som forhandler praktiske hjælpemidler til ældre og handicappede - se vores hjemmeside.

Fra Gentofte
Tilmeldt 13. Jan 14
Fra  Købersmægler Skrevet kl. 14:17

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Men går det konkurs, så kan man til gengæld ikke få skattefradrag for den mistede egenkapital. Det kan man ved indskud.

Men selvfølgelig værd at overveje!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:25

man kan så overveje at give det som konvertibelt lån, som kan konverteres til aps kapital (hovedaktionærlån med rente) som jeg mener netop kan give fradrag for tab i aktieindkomst hvis selskabet går konkurs - og man vælger selv hvornår eller om man vil konvertere TROR jeg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:37
Fra Gentofte
Tilmeldt 13. Jan 14
Fra  Købersmægler Skrevet kl. 17:01

Hej John og Henrik. Tak for spændende og kompetente svar. Det sætter jeg pris på.

Mvh

Leobo 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)