Jeg har for nyligt startet en enkeltmandsvirksomhed og syntes egentligt at jeg havde rimeligt godt styr på det med regnskab og bogføring. Men så var der en der sagde til mig at jeg skulle bogføre ALT mit privatforbrug. Jeg har to bankkontier, en til virksomheden og en personlig som ikke har noget med virksomheden at gøre. Hvis jeg så bruger penge på konto 2 (altså den private) skal det så også bogføres? syntes jeg ikke jeg havde hørt om før og kan ikke finde noget desideret om det på nettet.
Nej du skal ikke bogføre private transaktioner på din PRIVATE konto, med mindre du bruger din private konto til at købe ting for til firmaet, eller når du overfører "løn" fra firmaets konto til din private.
SKAT er endnu ikke interesseret i at vide hvad du gav for en pakke rugbrød til privat konsumering :-)
Det var også præcis det jeg tænkte og det var derfor det undrede mig så meget det jeg havde fået at vide. Men det var rart lige at få det afklaret og være på den helt sikre side så man ikke kommer i problemer :-)
Jeg har også en enkeltmandsvirksomhed, og min privatkonto skal ikke bogføres. Når jeg overfører penge fra firmaets konto til min private konto, skal jeg bare skrive overført til privat. Dette iflg. min revisor, og mit regnskab er godkendt år efter år efter år, så mon ikke det vil være det samme for dig?
No problem. Det er ret svært at komme i problemer med hensyn til bogføring af privat forbrug/indskud, da en enkeltmandsvirksomhed beskattes af overskuddet på driften og ikke på private hævninger og indskud.
Jeg har også en enkeltmandsvirksomhed, og min privatkonto skal ikke bogføres. Når jeg overfører penge fra firmaets konto til min private konto, skal jeg bare skrive overført til privat. Dette iflg. min revisor, og mit regnskab er godkendt år efter år efter år, så mon ikke det vil være det samme for dig?
Jo det tænker jeg også det må være, men man kan jo ligeså godt være på den sikre side når man får sådan noget at vide, tak for svarene.
Det er ret svært at komme i problemer med hensyn til bogføring af privat forbrug/indskud, da en enkeltmandsvirksomhed beskattes af overskuddet på driften og ikke på private hævninger og indskud.
Hmm, ja okay det kan du selvfølgeligt have en pointe i.
Mon ikke der er tænkt på dit privatforbrug af din virksomheds varer? For så givet udsagnet mening.
Ja det ville give mening, men han mente at hver gang jeg f.eks. købte en marsbar på tanken skulle jeg bogføre det, fik ham til at uddybe det fordi jeg syntes det ville være mærkeligt at gøre det på den måde, men det viste sig så også at man ikke skulle det alligevel, heldigvis da.