Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket lageroptællings princip? og hvordan?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg står og skal afslutte årsregnskabet for først gang og har derfor brug for et råd omkring lageroptælling for at kunne afslutte årsregnskabet.

Mit spørgsmål er omkring hvilket optællingsprincip jeg skal bruge og hvor det skal føres henne.

Hos Børnekluns sælger vi børnetøj og måden vi skaffer det på er ved at opkøbe restlagre osv.

Jeg har tallet på hvor mange dele tøj, vi har haft og hvor mange dele vi har tilbage.

Jeg tænker at jeg skal bruge vægtet gennemsnit, hvis vi nu siger at:

Vi har indkøbt 1000 stk tøj til 20kr per del
Vi har solgt 200 stk tøj i løbet af året og har nu 800 stk tilbage
Er lager værdien så 800 x 20kr = 16000 ?

Hvis dette er rigtigt, hvad gør jeg så når jeg har købt hjem af flere gange til forskellige priser, skal jeg så ind og finde ud af fra hvilke sendinger der er X antal tøj tilbage på og så ligge tallene sammen?
Eller må jeg lave et gennemsnit af det hele?

På forhånd tak for hjælpen, håber i forstår spørgsmålet

MVH

Philip

Ejer af Børnekluns

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04

Nej du bør ikke bare tage gennemsnitspris for det kan jo være alle de dyre ting du har tilbage på lager og bruger du gennemsnit så vil du har trukket for meget fra og har du de billige ting tilbage - så får du en falsk lav høj lagerværdi.

Du må løbende sørge for at holde ting så du kender deres værdi, hvilket vel også er ret nødvendigt når du sælger - så med forskellige priser må de dele ting op, og fastslå en købspris per stk for tingene (som godt kan være en du får fra start ved at dele prisen på et parti med antal dele - hvis du også sælger dem til samme pris. Ellers skal du dele indkøbspris op så de afspejler hver ting og totalt svarer til partiprisen

Jeg ville nu finde en lagerstyringsform, så jeg hele tiden, eller i alle fald månedligt, havde overblik over mit forbrug og dermed kendte mit resultat. Det andet er lidt som at køre bil med bind for øjnene

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 16:07

Det skal opgøres til kostpris. Du skal se på hver sending.
Det skal debiteres på balancen og krediteres under vareforbrug.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 16:24

OK, så skal jeg lige have kigget salgene igennem og få vurderet prisen.

Tillægsspørgsmål:

Jeg anvender dinero hvor jeg har angivet alle indkøb under 2100 Vareforbrug
Jeg har læst mig frem til ikke korrekt, da det i princippet først må angives der når varen er solgt.

Hvordan og hvor modposterer jeg henne så regnskabbet bliver rigtigt?

MVH

Philip 

Ejer af Børnekluns

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09

Du krediterer vareforbruget så dit vareforbrug går ned med de tal du får ud af lageropgørelsen - og debiterer på 6200 varebeholdning MEN er her bliver det svært - for Dinero kan endnu ikke "undertrykke momsen" så du kan ikke bare bruge 2100 for så får du moms helt galt

Du må lave en ny konto (under kontoplan) - ex 2150 og kald den Varer fra forbrug til lager og lad moms stå som INGEN MOMS på den. Nu kan du vælge den konto som hovedkonto - og bruge konto 6200 varebeholdning som modkonto og beløbet angiver du som et minus. Nu skal du meget gerne kunne se, at hvis du lægger 2100 og nye 2150 sammen så er det et plus i 2100 og minus i 2150 to de to er så dit samlede vareforbrug

tallet i 2150 skal så svare helt til den værdi du har i 6200

Dinero vil lette det for brugerne, hvis de gør det muligt at undertrykke momsen hvis man skal noget på en konto som har moms, ved at man altid ser momskoden  f.eks købsmoms (K25) eller salgsmoms (S25) og så mulighed for at slette momsen eller vælge MOMSFRIT for der kan være en del tilfælde hvor der godt nok er 25% moms på en konto ved køb, men hvor man som her, har behov for at flytte fra forbrug til lager, uden det skal ha momseffekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)