Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri kørselsgodtgørelse ved erhvervsmøde med lidt privat kørsel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 307
Fra  OnlineBloggen.dk Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg beklager meget hvis spørgsmålet er blevet stillet før (og det er det nok) men kan simpelthen ikke finde svaret så nu prøver jeg :-)

Jeg har et ApS hvor jeg skal til et møde, jeg kører i min private bil, og skal derfor have skattefri kørselsgodtgørelse. Men hvordan gør jeg i disse to eksempler.

Eksempel 1:

Jeg kører til møde, 100 km erhvervskørsel

Efter mødet vil jeg gerne besøge en god ven som bor lidt væk, så kører 20 km. privat kørsel

Han bor ikke i direkte modsatte retning, så har nu 110 km tilbage til kontoret så kører 110 km

Skal jeg nu skrive i alt 200 eller 210 km på som erhvervskørsel, og hvordan dokumenterer jeg det hvis det kun er 200? Km-tælleren vil jo sige at tur to er 110 (og vil helst ikke køre tilbage til mødetstedet da det er en omvej på 10 km)

Eksempel 2:

Jeg kører til møde, 100 km erhvervskørsel

Efter mødet vil jeg gerne besøge en god ven som bor lidt væk, så kører 20 km. privat kørsel

Han bor iidt mod byen, så har nu 90 km tilbage til kontoret så kører 90 km

Skal jeg nu skrive i alt 190 eller 200 km på som erhvervskørsel, og hvordan dokumenterer jeg det hvis det er 200? Km-tælleren vil jo sige at tur to er 90 (og vil helst ikke køre tilbage til mødetstedet da det er en omvej på 30 km)

På forhånd mange tak for alt hjælp :-)

Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 10:31

Hej Philip,

Du skal føre en kørebog, der dokumenterer de kørte kilometer, og der kan du angive hvor stor en del af de kørte kilometer den dag, der er privat.
Så hvis der er uoverensstemmelse mellem kilometertæller og erhvervskilometer den pågældende dag, viser du blot i kørebogen hvor mange af dem der er private og "bogfører" naturligvis kun de erhvervsrelevante.

Hvis du gør det som hele dage, bliver de enkelte stræk ligegyldige, så i både eksempel 1 og 2 vil jeg sige 200 KM erhverv, og differencen på tælleren er private km.

Her er et link til reglerne for kørebog: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104054&vId=202802&search=kørebog

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55

Som Jesper skriver, så er det de faktiske km du trækker fra og de private ikke - og dine erhvervskm fremgår af kørebogen. Jeg fører ikke selv de private enkelt ture ind i kørebogen, da de giver sig selv, de er alle km der ligger ud over det som står i kørebogen, og skat ha set min køre bog 2 gange under årene og godkendt

Husk at du ikke må betale dig kørepenge uden løn i et ApS og der skal være et "naturligt" forhold mellem løn og kørsel (ex ikke 100.000 kr kørepenge 12.000 kr løn). Kørepengene skal du indberette til skat sammen med din løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:50

Cookie - John Hannover:

Som Jesper skriver, så er det de faktiske km du trækker fra og de private ikke - og dine erhvervskm fremgår af kørebogen. Jeg fører ikke selv de private enkelt ture ind i kørebogen, da de giver sig selv, de er alle km der ligger ud over det som står i kørebogen, og skat ha set min køre bog 2 gange under årene og godkendt

Cookie - John Hannover:

Det er korrekt, at SKAT kan godkende denne form for kørselsregnskab, men den er ikke i overenstemmelse med kravene til er korrekt kørselsregnskab, hvorfor SKAT kan underkende opgørelsen alene af den grund.

Reglerne fremgår her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061754&chk=208816&layout=353121

Det af Jesper tidligere henvisning (link) til SKAT er "Ikke gældende".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44

Ja det er jo vigtigt at vide, at skat kan underkende hvis man ikke fører de private km også, selv om de gav OK for min de to gange de checkede (over 30 år) - så længe firma km var korrekt og præcist ført (jeg skrev også km stand op hver gang) og lå inden for total afslut forrige år og det km viseren stod på ved kontrol, accepterde de, at så var resten selvsagt privat men det var da surt at få den underkendt, og det kan du jo tydeligvis med loven i hånd

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 307
Fra  OnlineBloggen.dk Skrevet kl. 21:30

Okay, tak for svar, jeg bruger kun bilen 1-2 gange om måneden til firmamøder så vil da blive ret træls hvis jeg skal til at skrive alle private ture ned også :-)

Så det jeg læser er at jeg skal skrive 200 km. på til skattefri kørselsgodtgørelse, og så må jeg bare skrive mig ud af det på kørebogen at hvis tælleren starter på 1000 og slutter på 1250 er de sidste 50 privat kørsel.

Mange tak for svar :-)

Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:34

Philip Løvland:
Så det jeg læser er at jeg skal skrive 200 km. på til skattefri kørselsgodtgørelse, og så må jeg bare skrive mig ud af det på kørebogen at hvis tælleren starter på 1000 og slutter på 1250 er de sidste 50 privat kørsel.

Lige præcis, så er det dokumenteret og du har fået det du har ret til, hverken mere eller mindre :-)
Helt generelt er min egen erfaring (og lyder til at John har oplevet det samme) at hvis du har styr på dine registreringer og det ser plausibelt ud, så får du ingen bøvl med SKAT. Jeg må indrømme at de, i de tilfælde jeg har været genstand for undersøgelse, har udvist stor konduite og har været i stand til se hvorvidt der er tale om reel og fair  virksomhedsdrift, eller det modsatte :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)