Hej Aminoer. Jeg beklager meget hvis spørgsmålet er blevet stillet før (og det er det nok) men kan simpelthen ikke finde svaret så nu prøver jeg :-) Jeg har et ApS hvor jeg skal til et møde, jeg kører i min private bil, og skal derfor have skattefri kørselsgodtgørelse. Men hvordan gør jeg i disse to eksempler. Eksempel 1: Jeg kører til møde, 100 km erhvervskørsel Efter mødet vil jeg gerne besøge en god ven som bor lidt væk, så kører 20 km. privat kørsel Han bor ikke i direkte modsatte retning, så har nu 110 km tilbage til kontoret så kører 110 km Skal jeg nu skrive i alt 200 eller 210 km på som erhvervskørsel, og hvordan dokumenterer jeg det hvis det kun er 200? Km-tælleren vil jo sige at tur to er 110 (og vil helst ikke køre tilbage til mødetstedet da det er en omvej på 10 km) Eksempel 2: Jeg kører til møde, 100 km erhvervskørsel Efter mødet vil jeg gerne besøge en god ven som bor lidt væk, så kører 20 km. privat kørsel Han bor iidt mod byen, så har nu 90 km tilbage til kontoret så kører 90 km Skal jeg nu skrive i alt 190 eller 200 km på som erhvervskørsel, og hvordan dokumenterer jeg det hvis det er 200? Km-tælleren vil jo sige at tur to er 90 (og vil helst ikke køre tilbage til mødetstedet da det er en omvej på 30 km) På forhånd mange tak for alt hjælp :-) |
Hej Philip,
Du skal føre en kørebog, der dokumenterer de kørte kilometer, og der kan du angive hvor stor en del af de kørte kilometer den dag, der er privat.
Så hvis der er uoverensstemmelse mellem kilometertæller og erhvervskilometer den pågældende dag, viser du blot i kørebogen hvor mange af dem der er private og "bogfører" naturligvis kun de erhvervsrelevante.
Hvis du gør det som hele dage, bliver de enkelte stræk ligegyldige, så i både eksempel 1 og 2 vil jeg sige 200 KM erhverv, og differencen på tælleren er private km.
Her er et link til reglerne for kørebog: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=104054&vId=202802&search=kørebog