Ja din ven må sælge til dig, så længe han dækker alle sine egne omkostninger skal han ikke ha fortjeneste. Han skal fakturere med moms til dig og altså minimum indkøbspris + hjemtagelsesomkostninger og evt adm omk han har. Der skal stå dit navn eller CPR på fakturaen - han og skat skal kunne identificere dig ud fra fakturaen helt enkelt - så navn og adresse skal være nok, bare du kan findes som person ud fra det.
Du må sælge uden moms hvis du ved omsætningen ikke overstiger 50 t på 12 mdr MEN jeg er sikker på, at du ikke må hvis du er på kontanthjælp. Du er nød til at få kontanthjælpskontorets godkendelse hvis du skal drive nogen som helst form for virksomhed, med eller uden moms, ellers kan du straffes ganske hårdt. Det handler ikke om at du ejer produkter eller om at de sælges langsomt, det handler om, at du slet ikke må drive nogen form for virksomhed, med eller uden moms, hvis du får kontanthjælp - som udgangspunkt, men tal med dem, om du kan få OK, hvis alt modregnes - og få det skriftligt. Både du og evt din ven kunne straffes hvis det var et forsøg på det der så kedeligt hedder "socialbedrag"
Jeg tror du får NEJ, for kontanthjælp må ikke fungere som skjult iværksætter støtte. Brug al din tid på at komme ud af kontanthjælp og i arbejde - deltid, fuldtid, dagarbejde, aftenarbejde, week-end arbejde - og byg så virksomheden op sideløbende med en eller anden form for arbejde - kontanthjælp er noget skidt at sidde fast i - men jeg ved godt at arbejde ikke altid hænger på træerne. Jo mere fleksibel du er - jo lettere at få arbejde
God vind med det
vh John H