Ja det er klart at foretrække at alt har dit firmanavn eller CVR på når du køber det, men det er jo ikke alle småkøb der har det (tror grænse for krav i dag er 3000 kr)
Alt du vil kunne trække moms fra på, skal du dels kunne se moms på ud fra regningen, ellers er der ikke moms at fratrække
Du må tage ting købt op til absolut MAX 6 mdr før start ind i virksomheden. Det er et KRAV at de ting IKKE er taget i nogen form for privat brug eller i brug til andet end virksomheden inden (typisk visitkort eller en hjemmeside som er lavet kun til virksomheden) OG det er et krav du ikke inden har sendt nogen fakturaer uden moms ud - har du det - er der lukket for regninger fra inden start.
Har du private ting du ønsker virksomheden skal eje, må du sælge dem til virksomheden for markedspris (dokumenter ved at kopiere side fra DBA eller få tilbud på dem fra 3.part). Du sælger så uden moms til virksomheden der herefter ejer dem. Du må selvfølgeligt kun sælge virksomheden ting som den skal bruge for at du kan drive den.
Alt du køber til virksomhed ejes af den , og hvis du lukker skal de sælges ud igen til markedspris inkl moms og indgå i resultat inden lukning. Du skal kunne redegøre for alle aktiver, hvor de befinder sig ved en lukning (eller skattekontrol)
Bogføring i Dinero foregår som alle andre køb, køb på konto med eller uden moms
vh John H