Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lagerproces

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg har nogle spørgsmål vedrørende lagerprocessen: Hvordan skal man bogføre en vare i lagermodulet som værende på lager? Når man modtager følgesedlen eller fakturaen fra leverandøren? Det foregår sådan nu, at såsnart bogholder modtager følgesedlen og varen reelt fysisk er leveret posteres den som fysisk værende på lager, men kommer ikke med i "finans lageret", før de modtager en faktura, og så kommer den til at stå på lageret. Hvordan skal man egentlig gøre det korrekt?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 10:03

Jeg ville bogføre fakturaen når varen er modtaget og på lager.
Mvh
Thomas Jørgensen
Revisor HD(R)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 17:52

Men det sker jo af flere trin. 

trin 1: vare bestilles

trin 2: vare modtages - der sendes en følgeseddel til bogholderi som registrerer varen som fysisk modtaget, men bogføres ikke i finansmodul

trin 3: leverandør sender en faktura - når fakturaen modtages registreres varen først som modtaget og på lager i finansmodul

Der opstår altså en afvigelse i tidsrummet mellem varen reelt modtages og blot registreres som fysisk modtaget, og indtil fakturaen modtages og varen bogføres i økonomisystemet som værende på lager. 

Hvordan skal processen korrekt håndteres?

Ingen bud? :-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 17:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Marianne,

Hvad en rigtige proces er, afhænger af virksomhedens behov og økonomisystemets formåen.

I nogle systemer, kan du godt sætte det op til at der sker en bogføring ved ankomst. Denne bogføring ophæves så igen når fakturaen ankommer (der kan jo godt være afvigelser på prisen på nogle varetyper).
Hvis du har behov for at få bogført ankomne, men ikke fakturerede varer skal du være opmærksom på:

1. At der bliver bogført på konti der er adskilte fra de konti der bruges til fakturerede varer

2. At følgeseddelsbogføringen bliver ophævet fuldstændig når fakturaen bogføres.

3. At moms afløftes på det rigtige tidspunkt i forløbet. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vil lige supplere med at sige, at hvis du ikke har et stort behov for at kende de "flydende" varer, vil jeg ikke anbefale at du kaster dig ud i at bogføre dem.
Slet ikke, hvis ERP-systemet ikke understøtter det, for ellers VIL der ske fejl med at få ophævet disse bogføringer af registrerede varer.

Min erfaring som ERP konsulent på mange af de største installationer er, at man skal holde sig fra det, med mindre der er tale om meget store virksomheder, hvor det har en afgørende betydning at kende værdien af disse varer.

Så jeg vil sige at hvis der ikke er særlige forhold der gør at værdien af flydende varer skal være synlig, så lad være, og kør med fysisk registrering af varer ved ankomst, men vent med bogføring til fakturaen ankommer.

Hvis I har et indkøbssystem, har I jo der værdien af disponerede varer, så det er nok en ret marginal fordel, at vide (finansmæssigt) hvilke af dem som også er ankommet og dermed skyldige. 

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 18:03

Tjaaa værdien er ret væsentlig og til tider ret stor. Problemet er, at hvis der ved fysisk optælling er 100 varer, men der er bogført 60, så reguleres der debet 40 på varelager og kredit gevinst/tab på den pågældende varer i PL. Når fakturaen så kommer, så bogføres den igen, og så nedskrives lageret ved næste lageroptælling. Totalt sort i min verden, men ved ikke hvordan man skal gøre. Det er ikke en helt lille virksomhede...Skype-Speechless

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 22:09

Mariane:
Tjaaa værdien er ret væsentlig og til tider ret stor. Problemet er, at hvis der ved fysisk optælling er 100 varer, men der er bogført 60, så reguleres der debet 40 på varelager og kredit gevinst/tab på den pågældende varer i PL. Når fakturaen så kommer, så bogføres den igen, og så nedskrives lageret ved næste lageroptælling. Totalt sort i min verden, men ved ikke hvordan man skal gøre. Det er ikke en helt lille virksomhede...Skype-Speechless

Nå, men så er det lageroptællingen der foregår forkert. En lageroptælling skal afstemmes mod de fysiske beholdninger i systemet, og dem burde du jo have styr på, når du følgeseddelsopdaterer som det sker allerede i dag.

At finansbogføre følgesedler på den baggrund er ikke nødvendigt, det er faktisk kun de store systemer der overhovedet har den funktionalitet.

Så som sagt, lageroptælling afstemmes med fysisk beholdning.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)