Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed - bruger privatkonto i opstart, skal beholdning sættes på mellemregningskonto og hvad med inventar der gives af privat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Varnæs
Tilmeldt 10. Jan 14
Indlæg ialt: 8
Fra  Plan3 Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at genstarte. Jeg har en privatkonto med en beholdning, som jeg bruger som firmakonto også - her i opstarten indtil vi er klar med ny bank og erhvervskonto deri.

Er i gang med at oprette regnskabsåret i mit regnskabsprogram. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og har valgt den rette kontoplan osv.

Mit spørgsmål er så bare...

Når nu jeg bruger min private konto hvorpå der er en negativ beholdning, skal jeg så under "Bank" i egenkapital, skrive saldoen med minus  foran OG samtidig skrive den med plus foran på "Mellemregningskontoen" når jeg laver min åbningsbalance?
Ud over det, hvad så med alt det inventar jeg har købt privat, som jeg nu bruger til at komme i gang igen: Computere, softwarelicenser, skriveborde, kontorstole, lamper, servere, printer, reoler, papir, kuglepenne, etc.? Skal de føres ind som minus på mellemregningskontoen, og i fald, er der andre steder de skal føres ind også?

Ha' en god weekend.

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:41

Jeg ville ikke sætte din private bankkonto ind i regnskabet for virksomheden.

Du kan godt sælge dine private aktiver ind i virksomheden til markedspris. Dette skal krediteres på mellemregning og enten omkostningsføres i resultatopgørelsen eller aktiveres i balancen afhængig af beløbenes størrelse.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Varnæs
Tilmeldt 10. Jan 14
Fra  Plan3 Skrevet kl. 09:58

Tak for godt svar :-)

Jeg vil heller ikke sætte privat ind over, men det er jeg nød til for jeg har posteringer i en periode på en måned indtil banken er klar med en separat konto desværre, så er nød til det en periode som sagt.

Skal jeg så i det tilfælde her skrive min saldo på banken , som er negativ på starttidspunktet, ind som negativ i kassekladden på kontoen "Bank" under egenkapital, og på "Mellemregningskontoen" skrive den ind som positiv, for i det tilfælde er det jo mig der som privat skylder beløbet til virksomheden, på sin vis, nu da virksomheden jo som sådan har den konto i den periode.

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 16:25

Du kan også bare bogføre posteringerne i perioden. Du behøves ikke bogføre startsaldoen.

Modposten til posteringerne vil være mellemregning under egenkapitalen.

Hvis du køber ting/varer/ydelser for din virksomhed med private penge kommer posteringen ind som en kreditpost på mellemregning og i resultatopgørelsen i debet, altså en omkostning.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Varnæs
Tilmeldt 10. Jan 14
Fra  Plan3 Skrevet kl. 09:26

Super. Tak for godt svar :-)

Ha' en god søndag

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)