Vi går med overvejelserne om at anvende de samme SEO folk som vi allerede benytter os af nu til at varetage et nyt marked også, men alternativt vil vi forsøge os med et andet firma, således der kører 2 parallelt med hinanden. Er det noget I kan anbefale eller bør man holde sig til et? Kom gerne med fordele og ulemper?
Jeg tror jeg ville nøjes med 1. SEO firmaer er jo konkurrenter, og vil med garanti gøre ting på forskellige måde. Derfor tror jeg desværre det bliver til kaos i sidste ende. Hvis du er glad for dit nuværende firma, så fortsæt der.
Tak for dit fine svar. Jeg tænkte blot at der måske ville være en fordel i selve spredningen af links, således de kommer fra flere forskellige domæner. Kan der ikke være en fordel i det?
Er det noget I kan anbefale eller bør man holde sig til et? Kom gerne med fordele og ulemper?
Det kunne være en god ide, da de måske begge får lyst til at yde lidt mere, for at beholde jer som kunde.
Men vær for guds skyld sikker på at begge firmaer bruger fornuftige metoder, da der stadig findes mange u-kvalificerede SEO-firmaer/personer som på sigt ødelægger mere end de gavner.
Men vælger du 2 gode bureauer/personer så burde det ikke være så farligt - og det kan være at du fandt en bedre samarbejdspartner.
måske ville være en fordel i selve spredningen af links, således de kommer fra flere forskellige domæner
Mener du, at du vil vælge to forskellige SEO bureauer, for at få to forskellige linkspakker?
Det må være bedst rent organisatorisk internt/eksternt at holde sig til et bureau, hvis de selvfølgelig kan tilbyde alle services du har brug for. Hvis de f.eks. ikke har en lokal partner i et land du vil angribe, så giver det mening at arbejde med et andet lokalt SEO bureau.
Ja min tanke var netop dels at få to forskellige "pakker", da jeg tænker at spredningen vil være bedre. Ydermere ville min forventning være til den ekstra samarbejdspartner at han havde større kendskab til det marked jeg har tænkt at angribe nu, så jeg tror umiddelbart der vil være mest upside i det, hvis ellers blot at kvaliteten er OK og det fornemmer jeg ud fra det research jeg har lavet.
Idéen om at få adgang til to linknetværk i stedet for kun 1 er jo for så vidt god. Men det gør det så til gengæld vanskeligt at tilskrive rankingforbedringer, er det SEO-1's skyld eller SEO-2's skyld. Det kunne løses ved at tildele hver leverandør forskellige keywords.
Hvis SEO-firmaerne også foretager outreach til kontekstuelle sites på jeres vegne, risikerer I at diverse hjemmesideejere kontaktes to gange, og det vil nok blive opfattet lidt spamagtigt.
I stedet for at køre med to leverandører parallelt, kunne I overveje at køre serielt. Fx 6 måneder med én leverandør for derefter at skifte. Hvis der er tale om traditionel linkbuilding, burde det alt andet lige skabe en bredere linkprofil.
Meld meget gerne tilbage med valg & evt. også learnings, hvis I vælger at køre med to SEO-udbydere.
Godt indlæg Kasper! Jeg er helt enig i din tanke. Derfor skulle opgaven således også være at firma 2 tager sig af X lande og firma 2 tager sig af X lande, så det er lidt nemmere adskilt.
God idé også med 6 måneder det og efterfølgende 6 måneder det andet.
God idé også med 6 måneder det og efterfølgende 6 måneder det andet
Vel lige bortset fra at alt det arbejde firma 1 har lavet i starten kan komme firma 2 tilgode og vinde racet i sidste ende, selvom det måske var firma 1 der havde gjort det bedste stykke arbejde?
Husk på at SEO arbejde kan have en effekt over længere tid. Så at dele det op i 2 perioder ville være en dårlig splittest i mine øjne :)