Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må kunden sende mit arbejde videre uden mit samtykke?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Middelfart
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 66
Fra  DAMAVI Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg laver ofte målinger og redegørelser for kunder til brug overfor myndighederne; det kan være Arbejdstilsynet eller kommuner.

Nu har en kommune tvivlet på de målinger jeg har lavet for en kunde, og sendt mine mails, min redegørelse og mine beregninger videre til en (stor) konkurrerende konsulentvirksomhed, der har påtalt "fejl og mangler", og måske lidt sat mig i et dårligt lys.

Jeg er ikke i tvivl om rigtigheden i mit arbejde og mine vurderinger. og jeg er ikke bekymret over det møde vi nu skal have for at nå til enighed. For jeg har det lidt sådan at enhver konsulent med respekt for sig selv kan dreje enhver vurdering i den retning kunden ( i dette tilfælde kommunen) ønsker:) Det er ikke fordi konkurrenten vil få opgaven, det er bare en mærkelig fremgangsmåde, i stedet for at kommunen tog dialogen med  mig!!!

Men må kommunen overhovedet sende mit arbejde videre til en konkurrent uden mit vidende/samtykke? Kommunen er ikke den betalende, det er min kunde.

mvh Tina

Fra Aars
Tilmeldt 5. Mar 09
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Interessant. Gid jeg kunne hjælpe dig med svaret. Jeg lytter lige med..

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det var mig ville jeg holde mig 100% til det saglige. Du vinder kun yderligere modstand for din kunde hos kommunen ved at begynde at forholde dig til kommunens fejl og magler. Du stiller dermed også dig selv i et endnu dårligere lys. At konkureren konsulenter nogengange benytter chancen for at sætte hindanden i et dårligt lys er noget man må regne med som konsulent.

Tina Johansen:
jeg er ikke bekymret over det møde vi nu skal have for at nå til enighed. For jeg har det lidt sådan at enhver konsulent med respekt for sig selv kan dreje enhver vurdering i den retning kunden ( i dette tilfælde kommunen) ønsker:)

Med god grund og når kommunen hyre konsulenter er det i min erfaring ofte fordi de vil kunne henvise til en ekstern part sådan at det ikke er dem der kommer i klemme når opføre sig tosset. Hvis jeg var dig ville jeg bruge noget ekstra tid på at forholde mig 100% fagligt til de "fejl og mangler" de har påpeget. Hav dine faglige argumenter 100% skarpe og i orden og hold dig til det rent faglige. Hvis ikke du kommer igennem med det og du ellers har en god sag så må du kigge på hvordan du kan følge op/klage hvis sagen er vigtigt nok til det.

For at summere op: tage det som et varsel om at du skal være ekstra velforberedt!

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er vel om kommunen lovligt må videresende dine målinger inden du er blevet hørt i sagen. Prøv at forhør dig hos ombudsmanden, hans jurister vil formodentlig hurtigt kunne svare dig på om ikke du har krav på at blive hørt først.

Fra Middelfart
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 66
Fra  DAMAVI Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rent principielt jeg spørger.

Jeg har ingen intentioner om at undersøge det, det var bare af nysgerrighed, hvis nogen vidste det herinde, om det var ok eller slet ikke.

Og bare rolig, det er bare for mig selv. Jeg har ikke tænkt mig at bringe det frem for kommunen, jeg er jo hyret som konsulent for en virksomhed, og de skal ikke foruroliges af fnidder.

Mvh Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke ombudsmanden vil se på en forretingssag hvor en kommune som part i en sag -  tager second opinion hos en anden opmåler.

Det er helt almindeligt at gøre, hvis man tvivler på det man modtager. De kunne naturligvis ha hørt dig inden, men der kan være gode grunde til at de vælger at høre en anden - det være sig en anden advokat til bedømmelse af et svar fra en jurist, en alternativ landmåler - en ejendomsmægler nr 2 osv -  hvis man er i tvivl om noget teknisk eller opmålingsmæssigt. 

De har givet haft en grund til at ikke bare gå til dig, nemlig tro på, at du ville komme til samme resultat, og at det måske er et resultat der ikke passer kommunen du er kommet med, men til syvende og sidst vil I som proff i det arbejde du og de andre nu har lavet, kunne finde op og ned.

Skulle din direkte kunde bruge den den second opinion til slet ikke at betale selve arbejdet du HAR udført, og du forsat efter mødet mener du har ret, så kan du lægge sag an, og kræve uvildige skønsmænd, men dertil bør det ikke komme. Jeg holder med-  bare forbered dig så godt du kan til mødet - se hvorfor det kan være andre mener anderledes og hav dine argumenter på plads. At tage second opinion vil normalt være fuldt tilladt og tilmed klogt - så længe alle samtidigt overholder det som måtte være aftalt med dig og kun bryder aftalen, hvis det kan påvises, at du har klare fejl der gør det nødvendigt.

Held og lykke med mødet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uha...det render mig koldt ned af ryggen, når jeg hører om den slags...Meget kort fortalt: jeg har kendskab til en anden nogenlunde tilsvarende sag, hvor en offentlig virksomhed (som reelt er kommunalt drevet), har opført sig tilsvarende, så du skal være forberedt på at det langt fra altid er de saglige argumenter der tæller. I den sag jeg refererer til, skulle leverandører betales ved levering af et anlæg i forhold til den besparelse der opnåedes ved anlægget. Efter den offentlige virksomheds mening var anlægget åbenbart for effektivt, så man saboterede bevidst anlægget så virkningsgraden faldt og betaling til leverandøren dermed blev mindre. Det tør jeg godt skrive, for det har man (skriftligt!!!) indrømmet at have gjort. Men derefter hyrer man så et topadvokatfirma 5000 kr/time til at overtage sagen og nu går der så et slagsmål med alle mulige juristerier, bl.a har man påstået patentbrud, leverandøren har skaffet (for egen regning) en bindende konklusion fra et af Danmarks største patentbureuaer om at det var der på ingen måde tale om!. Det vil man ikke erkende, med den begrundelse at "man ikke kendte" det pågældende patentbureau (et af Danmarks største, for at gentage...). Alt dette startede i 2010, nu er leverandøren (som naturligvis slet ikke har økonomi til at indforskrive de samme ressourcer som den offentlige virksomhed) sagt nok er nok. (Sagen indbringes formentlig for retten, fordi "kommunen" har fået et betalingspåkrav til en bestemt dato, som man naturligvis heller ikke har reageret på, overhovedet.....) 

Så det er min holdning m.h.t dit problem, når kommunen vælger en udtalelse fra en konkurrent, er der allerede ugler i mosen, for din kommune har åbenbart en eller anden interesse i at dit arbejde ikke skal føre til det resultat, kommunen ønsker, ved at indforskrive en konkurrent kan denne have en interesse i at underkende dit arbejde (alene fordi I er konkurrenter). Hvis det ikke var tilfældet, altså at man bare har spørgsmål til dit arbejde, så forstår jeg ikke, at kommunen ikke bare, evt. via din kunde, udbeder sig den ønskede dokumentation, det er meget selvmodsigende.
Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, ruste mig allerede FØR første møde, og på baggrund af kommunens fremgangsmåde, til at være forberedt på at føre "krigen over i fjendens lejr", bl.a ved:
- kommunen må oplyse skriftligt, hvori disse fejl og mangler består, og du skal have den dokumentation fra kommunen, skrifligt. Så du med rimeligt varsel kan dokumentere anderledes PÅ mødet. Det må være din ret.
- du skal ikke forholde dig til hvilke konsulenter kommunen trækker på. Hvis det er kommunen, der er godkendelsesmyndighed, er det dig aldeles uvedkommende,
  det er kommunen du "handler med", ingen andre.
- og selvfølgelig skal du spørge kommunen, hvorfor de ikke har henvendt sig til dig inden de selv indforskriver en konsulent, med deres spørgsmål.

Jeg er bestemt ikke ude efter at være negativ (selvom det ser sådan ud;-) , men jeg syntes lige jeg ville viderebringe lidt erfaring fra mit kendskab til "samarbejde" med "det offentlige" og det kan jeg skrive alenlange historier om hvordan det foregår. Min erfaring er, at man ikke skal bilde sig selv ind, at alt er godt og objektivt, bare fordi man har med en kommune/offentlig virksomhed at gøre. Det er bestemt IKKE min erfaring!

Held og lykke med det, vi er spændte på at høre resultatet.   

  

Fra Middelfart
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 66
Fra  DAMAVI Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tom...og andre deltagere i tråden

Jeg fortæller gerne om resultatet:)

Jamen, det gik jo meget fintSmile. Jeg holdt fast i mit oplæg, påpegede undervejs hvorfor jeg mente, de afgivelser den anden konsulent havde påpeget var unødvendigt forkromede, i forhold opgaven. Og ja, hans arbejde endte med at blive helt tilsidesat.

Min kunde var tilfreds med mit oprindelige oplæg, glad for min hjælp til at kommentere på den andens forkromede oplæg, og ovenud glad for landingen af den endelige løsning, som faktisk blev endnu bedre end mit oplæg, set ud fra kundens synspunktYes. Dejlig opgave!

Jeg tror den ansatte i teknisk afdeling selv kan se, at det nok havde været mere hensigtsmæssigt at spørge mig, i stedet for at køre unødvendigt tungt skyts i stilling, når nu alle brikker faldt på plads i mindelighed under mødet.

Hverken kunde eller kommune har jeg nævnt mine tanker omkring kommunens håndtering af sagen for - selvfølgeligt! Men jeg syntes det er dejlig at have jer på Amino til at lufte disse dagligdags udfordringer med.

Fortsat god dag til jer alle - Tina

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er helt almindeligt at gøre, hvis man tvivler på det man modtager. De kunne naturligvis ha hørt dig inden, men der kan være gode grunde til at de vælger at høre en anden - det være sig en anden advokat til bedømmelse af et svar fra en jurist, en alternativ landmåler - en ejendomsmægler nr 2 osv -  hvis man er i tvivl om noget teknisk eller opmålingsmæssigt. 

At bede om en second opinion har ikke relevans for spørgsmålet, der går på om de må sende trådstarters materiale videre til 3. part.
Selvfølgelig må man bede flere konsulenter om at udføre samme opgave.

Med hensyn til spørgsmålet, så tror jeg godt at de må viderebringe materialet, med mindre du udtrykkeligt har skrevet det som en del af leveringsbetingelserne for opgaven at dette ikke må finde sted.
Så lad det være et godt råd, både i samarbejde med kommuner, men bestemt også overfor private kunder/virksomheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
At bede om en second opinion har ikke relevans for spørgsmålet, der går på om de må sende trådstarters materiale videre til 3. part.
Selvfølgelig må man bede flere konsulenter om at udføre samme opgave.
det mener jeg det har - men jeg kan misforstå sagens sammenhæng

Jeg opfatter det som, at trådstarter har lavet beregninger for en kunde, som ha sendt resultatet til kommunen for at få en eller anden tilladelse eller andet

Kommunen er ikke enig i beregningerne, og når du har modtaget dem som de har, tror jeg sagtens de må sende dem ud og bede om second opinion som kan være billigere end at bede et helt nyt selskab gøre præcis samme arbejde. Det er ikke kommunen der skal lave opmålingerne eller beregningerne, men de må godt betvivle de opmåler en borger eller et selskab kommer med, også selv om denne har brugt et proff firma til at lave opmålinger. Jeg tror ikke de skal starte helt forfra, kan ikke se hvor i loven der skulle være noget der forhindrede, at de skrev til en anden virksomhed, at de havde modtaget tal xx og yy og de ikke mente de var korrekte, hvorfor de ville ha en second opinion

Det er som jeg ser det en trådstarter der som selskab har beregnet noget for en kunde - og DEN kunde der har sendt det til kommunen - ikke trådstarter - men alt det er nu nok ligemeget, der vil aldrig komme noget ud af en sag om det efter min bedste mening, der er intet tab at konstatere ingen konkurrence, kun en kommune der betvivler nogle tal og derfor kontrollerer

Koncentration på at bevise, at de tal der er afleveret fra trådstarter er korrekte - og HER kan ligge en potentiel konflikt med det andet firma der har beregnet - men det er en anden sag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)