Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Så skete det sgu ;) CVR nummeret er bestilt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så skete det sgu.. jeg bed i det sure æble, sagde alt støtte fra, så jeg skal nu leve uden en sikker indkomst, men jeg gør det med glæde for at få stablet firmaet på benene! Så det er med stor glæde jeg nu kan sige det er bestilt, og skulle træde i kræft fra 1/2-2014 :)

Nå.. men  så kommer der jo en masse, og nogle vil nok kalde mig modig at jeg ikke har undersøgt det fra start, men lidt har man jo altid læst på tingene, dogerder lidt spørgsmål jeg håber  i kan hjælpe mig med :)

Jeg starter som enkeltmandsvirksomhed, og skal beskæftige mig med overvågning og tyverisikring, og da jeg er uddannet håndværker kan jeg med lidt kurser, få lov at montere det hele selv, og derved sparer en masse penge! Jeg er ikke bange for at arbejde, og ved det bliver ekstremt hårdt, lange dage, og bidte negle, men igen, jeg er villig til at gøre det!

Men nu til sagen!

Hvor meget kan jeg trække fra ? spørgsmålet er stillet meget herinde, men kunne ikke finde noget der 100% passede til det jeg søgte :)

Telefon har jeg i eget navn, og har ikke i tankerne at få firmamobil, da jeg har et ekstremt lækkert nummer, der er let at huske og fanger! udover det har jeg fri tale og meget mere, så det vil kun være en ekstra udgift at få firmamobil :)

1# Jeg vil gerne ha mig et par PCer, både stationær til kundedatabase, samt bærbar til at ha med til kunderne.. jeg har begge dele til privat, og de nye skal derfor KUN være for at ha med til kunder, men kan jeg trække det fra når det er Enkeltmandsvirksomhed, eller år de automatisk ud fra de bliver en del af privaten ?

2# Jeg bruger privatbilen i starten også, og vil føre kørebog nøje, men hvad er lettest ? At trække km fra og udbetale kørepenge, eller tanke i ny og næ, og gemme kvitteringerne ?

3# Jeg opretter to konti ekstra.. En konto som alm konto tilknyttet CVR nummeret, samt en konto til moms, hvor jeg vil overfører med det samme (Har lært fra barns ben, at momsen kvæler dig hvis man får fucket op i det, så det skal der være styr på fra start) Men eftersom enkeltmandsvirksomhed er en del af mig selv, og overskudet er en del af min indkomst, kan jeg så bare hæve penge som løn, uden at skulle ha det igennem lønningsfirma ? eller skal det igennem SKAT for at få trukket hvad der skal trækkes ? (er meget usikker på det punkt, så hvis en vil skære det ud i pap og bukke det i NEON, så ville jeg tage imod med kyshånd)

Håber i kan hjælpe!

Der kommer sikkert mere, men det tager vi hen af vejen!

Mvh den kommende direktør for sit eget verdensfirma (ironi kan forekomme)
Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Christian:

Telefon har jeg i eget navn, og har ikke i tankerne at få firmamobil, da jeg har et ekstremt lækkert nummer, der er let at huske og fanger! udover det har jeg fri tale og meget mere, så det vil kun være en ekstra udgift at få firmamobil :)

1# Jeg vil gerne ha mig et par PCer, både stationær til kundedatabase, samt bærbar til at ha med til kunderne.. jeg har begge dele til privat, og de nye skal derfor KUN være for at ha med til kunder, men kan jeg trække det fra når det er Enkeltmandsvirksomhed, eller år de automatisk ud fra de bliver en del af privaten ?

2# Jeg bruger privatbilen i starten også, og vil føre kørebog nøje, men hvad er lettest ? At trække km fra og udbetale kørepenge, eller tanke i ny og næ, og gemme kvitteringerne ?

3# Jeg opretter to konti ekstra.. En konto som alm konto tilknyttet CVR nummeret, samt en konto til moms, hvor jeg vil overfører med det samme (Har lært fra barns ben, at momsen kvæler dig hvis man får fucket op i det, så det skal der være styr på fra start) Men eftersom enkeltmandsvirksomhed er en del af mig selv, og overskudet er en del af min indkomst, kan jeg så bare hæve penge som løn, uden at skulle ha det igennem lønningsfirma ? eller skal det igennem SKAT for at få trukket hvad der skal trækkes ? (er meget usikker på det punkt, så hvis en vil skære det ud i pap og bukke det i NEON, så ville jeg tage imod med kyshånd)

ja mobilen skal også koste over 2600 (eller tæt på) før det betaler sig for det er jo dig selv der betaler de i virksomheden og du skal lægge 2600 kr på indtægten for fri telefon, så abbonnement under det beløb gør det til pjar

1: Ja du kan trække PC erne fra. Hovedreglen er, at hvis du bruger dem spor privat, så skal du dele momsen i privatdel og firmadel  som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Du må også gerne få vurderet dine private maskiner, eller finde tilsvarende på DBA og så sælge dem - uden moms til din nye virksomhed - og trække dem fra i virksomheden, hvis du vil spare at ha 4 computere ialt i begyndelsen - det skal bare være til korrekt markedsværdi, og da det er uden moms fra dig selv, så er det bare prisen ind i virksomheden med et bilag og pengene ud til dig selv - kan være godt at spare i begyndelsen, køb NEED TO HAVE og vent med NICE TO HAVE

2. Du har to metoder-  Før kørebog og træk statens takst fra som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html  (3,73 kr per km for de første 20.000 km osv - det står alt i linket. Når året er gået så trækker du det beløb kørebogen viser, fra dit overskud hvorved du får pengene skattefrit - du hæver dem ikke i virksomeden men via fradrag i skat. Du kan allerede i forskud jo trække det du forventer i kørepenge fra det du forventer i overskud til skat.

Alternativt fører du stadigt kørebog (den slipper du aldrig for og vær nøje med fra til, formål/kundenavn, dato og km) og nu tager du et fradrag der svarer til den % km som kørebogen viser er virksomhed fra - ved at tage den % af bilens samlede driftsomkostninger - benzin værksted osv. 

Du kan ikke bruge den med benzinregning.

3. Du kan godt ha en konto til moms - men det er lidt besværligt for du har jo både salgs og købsmoms. Det vigtigste er et godt regnskabsprogram, test f.eks www.dinero.dk gratis op til første mio i omsætning. Der vil du hele tiden kunne se din samlede moms

Der er ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed. Det du hæver (eller skyder ind) sker i noget der hedder status - via mellemregning - privat indskud eller privat hævning og det påvirker slet ikke driften som er det du betaler skat af - indtægter minus udgifter. Et løn bureau kommer derfor slet ikke på tale - læs om skat i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

og endeligt - når du har tid, og det bør du finde - læs lidt helt basalt begynderstof om moms og skat i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

god vind med det

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 19:12

Skide godt John!

Det var i hvert fald så det var til at forstå, og alle links bliver nu læst igennem til jeg kan dem i søvne!

Grunden til ekstra PC, er at jeg er lidt for hurtig engang imellem, og så kommer der lidt virus osv på mine alm maskiner, og da jeg ikke vil ha det sker pga. regnskaber osv osv, så ville jeg gerne ha et par PCer endnu :) det skal slet ikke være noget vildt, men vi snakker for maks 6000,- i alt :)

Dinero er på listen, skal bare lige ha CVRnummeret :)

Takker mange gange!

Mvh

Fra Kalundborg
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 185
Fra  Art of Fredskov Skrevet kl. 19:12

Tillykke med CVR nummeret, bestilte selv mit i Juli 2013 og har fra nytår valgt samme historie som dig, at satse på virksomhed. Dog i lidt anden branche (illustration og mediegrafik).

John besvarer ret godt dine spørgsmål, men som supplement kan jeg fortælle at skat holder infomøder fra tid til anden, det er dog mest i Jylland men du kan se en liste (og bestille en gratis plads) her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 19:16

Fredskov : Super, takker!

Det kan nok ikke skade lige at melde sig til sådan et :) jo mere info desto bedre :) vil nødig stå med håret i postkassen pga. en dum fejl :)

Fra Kalundborg
Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 185
Fra  Art of Fredskov Skrevet kl. 19:19

Netop kender følelsen, må indrømme det der skræmmer mig mest er skat og alle deres forbandede regler.

Det gode ved infomøderne er du kan spørge løs så meget du har lyst til, og så får du også en smugle materialer med hjem de mener kan bruges som opslagsværk. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)