Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel fra Drift til Holding?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Sep 11
Indlæg ialt: 70
Fra  K.S. Nielsen - Rør og Stålbyg ApS Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg sidder og snakker med en kammerart, og vi kom egentlig til at snakke om, hvor tit og hvornår må man overføre fra drift selskab til holding selskab? - Må man gøre det på rent mdr basic, eller hvordan fungere det?

Og hvordan fungere det med overførslen, er det bare ligesom er fakturere fra ens holding til ens drift eller er det en mellemregning i regnskabet?

Og ja, Holding er ejer af Drift selskab :)

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 12:23

Hej Kim

Man skal passe lidt på, når man overfører penge fra driftsselskabet til holdingselskabet. Det første man skal slå fast er om man ejer mere end 50%, hvis man ikke gør det, så må man kun overfører penge når der opnås ret til udbytte i forbindelse med en generalforsamling, ellers må man ikke sende penge til holdingselskabet.

Hvis man ejer mere end 50%, så kan man godt overfører penge til holdingselskabet løbende, dette vil medfører bogføring på en mellemregningskonto, således at holdingselskabet skylder driftsselskabet pengene, mellemregningen skal naturligvis forrentes. Holdingselskabet kan kun opnå ret til pengene gennem udbytte, hvilket normalt kun sker en gang om året, men der kan også laves ekstraordinære udbytter.

Man kan naturligvis også overfører penge mellem selskaberne i forbindelse med handel mellem selskaberne, men jeg antager at det ikke var det dit spørgsmål gik på, og at det ikke er tilfældet.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Sep 11
Fra  K.S. Nielsen - Rør og Stålbyg ApS Skrevet kl. 12:36

Mit spørgsmål lyder egentlig på.. Jeg kan fx se at drift selskab har overskud på 500.000,- så var spørgsmålet egentlig om jeg må overføre nogle af dem til holding selskab fx. 250.000 selvom det ikke er ved regnskabet afslutning, men i løbet af året..

Holdingselskab ejer 100% af drift, men holdingselskab ejer også andre firmaer som godt kunne bruge kapitalen.. Egentlig derfor hele snakken opstod.

Fra Nyborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Adrup-Invest Skrevet kl. 12:50
Interessant. Følger lige med her.
Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Skrevet kl. 15:02

OK, du må gerne. Det du overfører skal bogføres via en mellemregning, som en gæld til datterselskabet. Gælden kan så reduceres via udbytte.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Sep 11
Fra  K.S. Nielsen - Rør og Stålbyg ApS Skrevet kl. 15:14

Når du siger Gælden kan reduceres via udbytte, så mener du ? :)

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Skrevet kl. 15:40

At hvis du løbende overføre penge fra driftsselskabet til holdingselskabet, så er der tale om et lån fra driftsselskabet til holdingselskabet. Holdingselskabet vil dermed få en gæld til driftsselskabet. Eks. du overfører 10 x 10.000 fra driftsselskabet til holding. Så skylder holding nu 100.000 kr. til driftsselskabet. Når du så har lavet regnskab og afholder generalforsamling i driftsselskabet, så kan du der vedtage at udlodde 100.000 kr. i udbytte til holdingselskabet, du vil så ikke udbetale penge fysisk, men blot nedskrive gælden til 0.

I princippet så udbetaler du udbytte på forskud.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2112
Skrevet kl. 18:24

Hej trådstarter og Anders

Undskyld jeg blander mig, men dette var meget interessant. Tak Anders.

Det lader til du (Anders) ved en masse om dette.

Har lige lavet et Holding og fået mit ApS der "under". ApS er 10 år gammelt.

Jeg starter 2 selskaber mere. Så kan jeg "rulle" een gang til det ene og så skal jeg indbetale kapitalen til det andet?

Johnny

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Skrevet kl. 10:55

Hej Johnny

Jeg har først lige set dit indlæg da jeg har haft lidt travlt. Ja jeg ved lidt om det, burde jeg også, da det er mit arbejde.

Som jeg lige forstår dit spørgsmål, så vil du føre kapitalen videre i de nye stiftede selskaber. Det kan man også godt, hvis der hele vejen igennem er tale om moder/datterselskaber. Hvis der derimod er tale om søster selskaber, så kan man ikke "rulle" kapitalen videre, da man ellers ville tømme et selskab for aktiver.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan som udgangspunkt kun rulle kapitalen 1 gang uden at risikere bøvl med Erhvervsstyrelsen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)