Jeg overvejer i øjeblikket at købe en webshop der udbyder en række forskellige sundhedsrelateret produkter samt beauty produkter mm.
Webshoppens omsætning er faldet fra cirka 2.000.000kr til cirka 700.000kr (pr. år) over de sidste par år, men der er dog stadig trafik på siden.
Jeg tror at tabet skyldes manglende markedsførring og en webshop med et meget gammelt og kedeligt design. Dette vil jeg straks ændre på ved køb, men er der nogen der ved hvad man ellers bør kigge på eller overveje inden køb? - Jeg har endu ikke fået adgang til oplysninger om konverteringsgraden og hvor trafikken kommer fra, men er der gode råd til hvad man bør kigge på her eller om det måske lyder som en dårlig eller god ide? :)
Overtager du også leverandør aftaler? Grunden til at spørger er fordi jeg selv har været i denne branche & jeg ved at de forskellige brands ofte sælger gennem terminaler der nogen gange lukker af for internet salg da de gerne vil give fysiske butikker bedre muligheder. Jeg kan forestille mig at der er én eller to store leverandør der virker som lager for en sammenslutning af butikker. Jeg vil ikke fremhæve navne her i tråden men nogen tillader kun internet salg hvis hver enkelt brandt har givet dig særskilt tilladelse. Så mit input er bare at du kan overtage leverandør aftalerne for at have samme udgangspunkt som tidligere. En anden ting er om der er et godt egenkontrol program med som du kan overtage så du ikke skal bygge et nyt op.
Joo du er bestemt der henne af :) Den måde det hænger sammen på er, at der er en grossist for et par brands (som har eneret til salget i DK på disse brands) der står for lager og forsendelse. Han sælger partier til fysiske forretninger på samme tid med han sælger dem på hans webshop.. Det er jo klart nok ikke så smart at udkonkurrer hans kunder, så derfor skal han af med den :) - men han vil fortsat stå for lager, forsendelse og indkøb af sortimentet.
Lad os nu sige at du gerne vil overtage butikken for at arbejde med noget godt SEO & markedsføring så kan du jo ikke undgå at komme på tværs af hans kunder. Hvordan vil de mon tackle det & hvilke krav vil de stille til den samme leverandør. Har selv prøvet at blive ringet op af en leverandør der mente jeg skulle sætte prisen op (selvom det ikke er lovligt foregår det i stor stil).
Hvis det ikke er smart at han udkonkurrerer sine kunder hvorfor er det så bedre at du gør det?
Det jeg ville frygte er at du betaler for den succes shoppen har haft & du så bliver dårlig stillet. Hvis leverandør grundlaget svigter er det jo bare en webshop uden berettigelse.
Hvis ikke der er varelager så er der kun værdien i:
1. Domænet
2. Værdi i navnet
3. Fysiske platform.
4. Værdi mailliste (hvis det bare er en overdragelse af samme setup)
Den værdi der er i ovenstående er nødvendigvis ikke noget andre vil betale for. Men en god varekatalog & gode leverandøraftaler er guld værd & det er det jeg synes du skal drive shoppen videre på. Så efter min mening er det det vigtigste at gå efter.
Jeg er helt enig, og jeg kan sagtens se problematikken da det jo stadig ville være et problem for dem han sælger til (de fysiske butikker), at han også sælger til deres konkurrenter, men om de er på nettet eller er fysiske er vel ligegyldigt vil jeg tro?
Altså jeg må sige, at jeg ikke helt kan se de store odds for at vi som webshop kan komme i klemme, da det hverken giver mening for producenten eller vores leverandør at afbryde os. (leverandørens kunder har vel forhåbenligt heller ikke noget at sige mht. handel med os)
Så alt i alt tror jeg måske ikke at den del af det skræmmer mig så meget, men dog skal jeg især nok passe på ikke at købe en webshop hvor leverandøren har for meget kontrol over prissætning osv. for det ville da være en katestrofe vil jeg sige hehe.
Mange tak for alle guldkornene siger jeg hvert fald! - det giver lidt stof til eftertanke :)