Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsafslutning - bogføre underskud i egenkapital

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 157
Fra  Lunnsgård Handel Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at afslutte årets regnskab og har et spørgsmål omkring bogføring af åbningsbalancen i 2014.

jeg har brug for pædagogisk assistance til at forstå hvorfor jeg skal debetere årets underskud fra 2013 under egenkapitalen (tidligere års resultat).

Jeg står også i den situation, at jeg skal have bogført en negativ lønsumsafgift som jeg har tilgode til modregning i 2014. Jeg har debeteret på en konto der hedder tilgodehavende lønsumsafgift (i balancen under aktiver), hvor bogfører jeg kreditposteringen ??

på forhånd tak for hjælpen

henrik

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 06:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lønsumsafgiften skal krediteres i resultatopgørelsen. Det er en indtægt. Det er korrekt at debetposten skal være på aktivere :)
Egenkapitalen er en kreditpost på passiverne. Hvis man har haft overskud tidligere år. Et underskud gør egenkapitalen mindre. Derfor skal det debiteres på egenkapitalen. Egenkapitalen er værdien af virksomhedens aktiver fratrukket gæld.
Klarer du regnskab/skat selv? Ellers kunne det lyde som om du skal have en revisor indover. Det kan være gode penge givet ud.

Thomas Jørgensen - Revisor HD(R)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med Thomas i at du måske skulle tage hjælp, der kunne være penge at spare faktisk OG du kunne undgå bøvl med myndigheder

Man kunne til den med underskud i egenkapitalen også kort sige at:

De poster du har bogført i driften har alle haft en modpost i din status. Derved har status fået alle indtægter og udgifter tilført, og da de ikke er totalt ens, så er der jo ikke balance i status. Den balance kommer, når årets resultat sættes i debet ved underskud eller kredit ved overskud - Dit underskud er lige netop forskellen mellem indtægter og udgifter og præcis det beløb der bringer balancen i - balance

Brug et regnskabsprogram - det er langt det bedste

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 157
Fra  Lunnsgård Handel Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar.

Er selv HD(R)..men det ligger lang tid tilbage. Har styr på alt øvrig skat og bogføring - det var bare lige bogføringsflyveren omkring egenkapitalen der skulle på plads og så lønsumsafgiften.

Hvis jeg skal kreditere og dermed indtægtsføre min negative lønsumsafgift - er det så skattepligtigt ? jeg undrer mig bare over hvordan jeg så behandler den positive lønsum til næste år, hvor jeg fratrækker den negative lønsumsafgift for 2013..så har jeg gjort fradraget i min resultatopgørelse mindre i 2014 og dermed påvirket både det regnskabsmæssige samt skattemæssige resultat for 2014.

Bruger web-regnskab.dk som er et super godt regnskabsprogram og god opfriskning af debet/kredit :-)

/Henrik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)