Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny virksomhed Dilemma...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Amino brugere!  er helt ny herinde, men jeg har et dilemma jeg virkelig behøver hjælp med. 

Mig og min ven vil starte et grafiskt firma sammen. Han er på dagpenge og jeg har et fast job. 
Jeg vil ikke at mit arbejde skal vide at jeg er ved at starte et firma selv. Min kammerat vil gerne cvr registreres
aå han står for firmaet i starten og så vil vi gerne ændre det senere til en eller anden selskabsform så vi begge
to står for det. Han siger selv at staten har ændret regler i forhold til dagpenge og start af virksomhed ( der man
bliver trukket i dagpenge i forhold til hvor meget man tjener på firmaet).

Men mine spørgsmål er disse.

1. Hvilken selskabsform er den bedste når vi "konverterer" hans cvr registrering?

2. Er reglerne ændret i forhold til Dagpenge og Iværksætteri?

3. Når vi får penge ind fra de første kunder, skal jeg lade mine penge ligge i firmaet indtil
vi starter officielt et firma sammen?

4. Hvis jeg vil få betalt fra kontoen inden vi starter firmaet sammen , må min ven så ikke registreses for at have ansatte?

5. Vi vil starte en konto sammen i en tredje bank så vi ikke forbinder vores privat økonomi og virksomhedens.

I det hele taget, hvordan ville i foretage jer hvis I var i samme situation som mig?

Håber virkelig I kan hjælpe mig. På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46705
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er altid en risiko for at din arbejdsgiver ser det eller hører om det - og hvis du direkte ikke må drive noget ved siden af, eller tilmed driver noget i konkurrence med, så kan der rejses erstatningskrav. Det er så let at nogen ser sig sure på et eller andet - kollegaer, naboer eller kunder, så jeg ville nu ikke snyde med den - men your choice

1. Hvis I skal drive det sammen skal det være I/S eller i selskabsform - men er han alene fordi dit navn ikke må indblandes, så som personlig virksomhed/enkeltmandsvirksomhed - eller selskabsform (ApS eller IVS måske)

2. Jeg tror ikke han særligt let får tilladelse til at stifte virksomhed på dagpenge - men det er den enkelt a-kasse der afgør det- læs evt  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/selvstndig-hvad-med-kasse-og-dagpenge.html og http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html  

3 der er ikke nogen penge der er dine hvis det er din ven der alene stifter virksomhed eller selskabet, det er hans penge og hans skat det hele 

4 hvis du skal ha penge for dit arbejde skal du være ansat af ham og ha alm løn med a-skat - han skal arbejdsgiver registreres i så fald

5 - En udmærket ting, hvis I kan få banken til at stille konto op til erhverv til en stifter på dagpenge, I vil nok se det som lidt op ad bakke. Hvis det er personlig virksomhed, er der jo den forbindelse, at I hæfter 100% personligt - eller rettere, den der har virksomheden alene gør - se evt: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/bank-fa-en-god-forbindelse-fra-start.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John! Tusind tak for svaret, og at du kunne svare på alle spørgsmålene så precist! Har kigget på din hjemmeside, og den indeholder alt jeg behøver at vide og mere til. Glæder meg at udforske den nærmere! Fedt at nogle som dig eksisterer her på Amino!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)